Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / We zijn agressiever in het verkeer sinds corona, vooral de Walen

Geschreven door Yeelen Möller op 11-01-2021

Vias institute heeft een enquête afgelegd bij de Belgische bevolking om te peilen wat de impact van de coronacrisis is geweest op hun mobiliteit. Wat blijkt: er zijn zowel positieve als negatieve gevolgen te merken...

Verkeersagressie neemt toe, vooral in Wallonië

De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op het verkeer en onze mobiliteit, met name een vermindering van de verkeersdrukte nu thuiswerken de norm is geworden (toch zolang de lockdownmaatregelen van kracht zijn) en het verboden is om op restaurant te gaan of om vrienden of familie te bezoeken. Vias institute heeft deze unieke omstandigheden aangegrepen om 1.000 Belgen te bevragen over wat ze denken over de impact van deze gezondheidscrisis op hun mobiliteit.

Meer agressie

Er zijn als eerste ook negatieve gevolgen aan deze afgenomen verkeersdrukte: meer snelheidsduivels. Het totale aantal ongevallen neemt af, maar de ernst neemt toe, wat te wijten zou zijn aan de hogere snelheid van sommige chauffeurs. De bevraagden vinden ook dat de verkeersagressie is toegenomen, vooral de Walen hebben die indruk met 42% van de respondenten die dit beamen, tegenover 36% van de Vlamingen en 35% van de Brusselaars. 

Minder files

Natuurlijk zijn er ook voordelen aan deze crisis op vlak van mobiliteit. De grootste voordelen zijn volgens de respondenten duidelijk dat er minder files zijn (62%) en dat men zich minder moet verplaatsen (56%). Daarnaast vinden de mensen het fijn dat er meer plaats is op het openbaar vervoer, al vreest een derde van de Belgen (31%) wel op besmetting als ze de bus of tram nemen. In Brussel is dat zelfs 47%. Nog een voordeel: 12% van de bevraagden heeft de fiets of een ander alternatief voor de wagen (her)ontdekt.

We zijn dan ook veel meer gaan wandelen en fietsen sinds de eerste lockdown van maart, waardoor we het over het algemeen als fijn ervaren dat heel wat steden en gemeenten de infrastructuur hebben aangepast om dit veiliger te maken (meer fietspaden, woonzones, zone 30, ...). 65% van de bevraagden is er positief over, terwijl 52% van de Vlamingen er zelfs een permanente aanpassing van wil maken. 

Bron: Vias - Foto: Esa Niemelä

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten