Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Opinie / De redactie ongefilterd - hoe moreel is de aankoop van een Chinese auto?

Geschreven door Klaas Janssens op 10-02-2023

"Ik rijd steeds liever met een elektrische auto. En ik heb een Chinese smartphone. Twee dingen die niets met elkaar te maken hebben en toch nauw verbonden zijn." Wat wil AutoGids-redacteur Klaas Janssens eigenlijk zeggen?

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag vraagt Klaas Janssens, redacteur bij AutoGids, zich af hoe ethisch het is om met een Chinese auto te rijden.

LEES OOK De redactie ongefilterd – overzicht

Ik ging ze een beetje uit de weg, die elektrische auto’s. Ontmoedigd door het beperkte rijbereik en de frustrerende zoektocht naar een laadpaal, waar je dan ook nog eens een heleboel tijd verloor. Het vloekte met de vrijheid en blijheid die een wagen me altijd geschonken had. Een weekendje Berlijn? Instappen en wegwezen!

Het werd gedoe.

Inmiddels rijd ik steeds liever met een elektrische auto. Het rijbereik en het laden blijven doornen in mijn luie oog, maar intussen zie ik ook de voordelen van emissievrij vervoer. Dat Europa ons binnenkort geen andere opties meer biedt, helpt natuurlijk ook om de mentale klik te maken.

Het rijbereik en het laden blijven doornen in mijn luie oog

Juist jammer dat die EV’s zo duur zijn, toch voor de gewone man of vrouw in de straat die zijn/haar eigen centen in een nieuwe wagen moet steken. En die geen gesubsideerde zonnepanelen op het dak heeft liggen om zijn/haar gesubsidieerde elektrische auto op te laden.

China en Rusland?

Het was een thema tijdens het Autosalon van Brussel, die betaalbaarheid van een particuliere auto. Net zoals de opkomst van de Chinese constructeurs, die de Europese markt naar hun hand proberen zetten met voornamelijk elektrische modellen. Gooi ze samen en we zouden wel eens naar de oplossing kunnen kijken. Want hoe groter het aanbod, des te meer concurrentie.

En hoe meer concurrentie, des te lager de prijzen.

Er is wel wat weerstand tegenover die Chinese constructeurs, merk ik bij vrienden en kennissen. En dan gaat het niet over de veiligheid of de betrouwbaarhied, zoals destijds bij eerst de Japanse en later de Koreaanse merken. Wel over het regime in de Volksrepubliek. Over hun houding in het conflict tussen Rusland en Oekraïne. Over die spionageballonnen die de Verenigde Staten uit de lucht heeft moeten schieten. Het succes van China is nu eenmaal niet gebouwd op de morele principes die wij in de westerse wereld hanteren.

 Het succes van China is nu eenmaal niet gebouwd op de morele principes die wij in de westerse wereld hanteren

Maar staan die de aankoop van een Chinese auto echt in de weg? Wel als die even duur is als een Europees alternatief dat zowat even goed is. Maar wat als ze of goedkoper of beter worden? Of allebei tegelijkertijd? Uiteindelijk volgen we niet ons morele, maar ons financiële kompas. Ik plaats ook grote kanttekeningen bij de rol van China op het grote wereldtoneel, maar bel wel met een Chinese smartphone. Zo werkt dat nu eenmaal.

Hallo Europa?

Daarom kiezen wij politici. Om economische belangen, zowel op micro- als op macroniveau, te verzoenen met sociale, ecologische en morele belangen. Moeten we Chinese autobouwers weren? Neen. Als die druk op de Europese constructeurs ervoor zorgt dat de consument over betere en goedkopere producten kan beschikken, moeten we de regels van de concurrentie volop laten spelen.

Maar je moet er als Europa wel voor zorgen dat Europa er ook beter van wordt. Dus niet alleen economisch, maar ook sociaal, ecologisch en moreel. Dan mogen we een beetje protectionistisch denken en als een goede huisvader over onze grenzen waken, zodat we niet al te afhankelijk worden van bedenkelijke naties. Denk aan Rusland en zijn gas. Zie het grotere plaatje en denk op langere termijn, niet tot de volgende verkiezing.

 Zie het grotere plaatje en denk op langere termijn, niet tot de volgende verkiezing

Chinese auto’s? Geen probleem. Laat maar komen. Maar zorg ervoor dat ze in Europa gemaakt worden. Bijvoorbeeld door speciale importtaksen. Bekijk de ecologische impact van het transport en plak daar een hogere prijs op. Promoot samenwerkingsakkoorden met Europese spelers, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling en productie van batterijen.

Ik weet ook niet hoe en wat, maar volg de redenering van de Verenigde Staten dat we altijd een slag om de arm moeten hebben. Voor het geval dat. Want Europa mag dan het Oude Continent zijn, er ligt geen pensioenplan klaar.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten