Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Opinie / De redactie ongefilterd - Karaoke en synthetische brandstof

Geschreven door Hans Dierckx op 13-04-2023

Een beetje behoudsgezind zijn kan geen kwaad. Maar té is ook niet goed, zo leert de Duitse autoindustrie met scha en schande.

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag buigt Hans zich over de koppigheid waarmee de Duitsers hun industrie van auto's met verbrandingsmotor verdedigen. 

LEES OOK De redactie ongefilterd - overzicht

Het was geen fraai beeld dat het artikel in het Duitse directeursblad Manager Magazin eind 2022 schetste van de nationale trots. Het ging over de behoudsgezinde genen in het DNA van onze oosterburen, en hoe dat de grote autobouwers soms stokken in de wielen steekt.

Het ging onder andere over hoe moeilijk Mercedes het in China heeft om zijn EQS, toch zowat het pronkstuk van het gamma, aan de man te brengen. Wij maar denken dat die grote schermen aan boord van de elektrische S-Klasse net dienen om de zo belangrijke Chinese autokoper te imponeren. Na een bevraging bij klanten stelden de Duitsers onthutst vast dat die dat zogenaamde Hyperscreen alweer achterhaald vinden.

Geeneens onbegrijpelijk, zet daar de veel moderner uitziende multimedia-installatie van bijvoorbeeld een half zo dure Nio naast en je begrijpt waarom de Chinezen die dure Duitser links lieten liggen. Minder dan een jaar na zijn lancering knipte Mercedes prompt 30.000 euro van de vraagprijs af; ongezien voor een Sonderklasse.

Na een bevraging bij klanten stelden de Duitsers onthutst vast dat die dat zogenaamde Hyperscreen alweer achterhaald vinden.

Vanuit Europees oogpunt zou je denken dat een luxewagen moet bestaan uit een uitmuntend chassis, een zijdezachte automaat, exquis leder, dat soort dingen. Maar de Chinese automobilist wil vooral een rijdende smartphone, met minstens een selfiefunctie, en idealiter een karaoke-installatie.

Dat lees je goed: karaoke.

Ginder zijn meezingtenten de klok rond open. Chinezen zingen graag, ook onderweg. Waarom kun je de nieuwe BMW 7 krijgen met een kamerbreed scherm aan het plafond? Niet omdat de hoge pief op de achterbank videovergaderingen wil bijwonen, wel om onderweg een mondje karaoke te kelen.

En het kan niet rap genoeg gaan. Zoals Dr. Erwin Gabardi, de grote baas van de joint venture tussen de Volkswagen-groep en de Chinese autobouwer Hefei, vorig jaar in een interview liet optekenen: “Onze Chinese concurrenten kunnen in 2 of 3 maanden een karaokefunctie in een auto integreren, bij ons duurt dat een jaar. (...) Wij moeten de wensen van de klanten sneller in de praktijk omzetten. We kunnen niet langer elk detail bespreken met het hoofdkwartier in Duitsland.”

Die attitude van voorzichtigheid-is-geboden doet sterk denken aan de saga met de synthetische brandstoffen. Daarmee meent de VW-groep in maart jongstleden de verbrandingsmotor – en daarmee de natie – te hebben gered, door via de Duitse minister van Transport op ongeziene manier een gemaakt Europees besluit onderuit te schoffelen.

Een schot in eigen voet is het.

De grote kracht van het verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren was net dat het glashelder en absoluut was, zonder uitzonderingen. Een duidelijk marsorder waarmee de industrie aan de slag kon: automobiliteit voor iedereen op een betaalbare manier fossielvrij maken, en zo Europa minder afhankelijk te maken van olieproducenten.

De grote kracht van het verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren was net dat het glashelder en absoluut was, zonder uitzonderingen.

Die uitzondering voor verbrandingsmotoren die op synthetische brandstof opereren, zet alle achterpoorten open voor halfslachtige technologische oplossingen waar de consument niet beter van wordt. Kijk naar de dure en inefficiënte PHEV van vandaag, die net illustreert dat een overheid de industrie aan een strakke leiband moet houden, anders wordt het een zootje.

Een zootje dat op termijn kan leiden tot een zwakkere concurrentiepositie van de Duitse (en dus de Europese) auto-industrie. De Chinezen zullen inmiddels met de glimlach de toon aangeven.

Die karaoke en die synthetische brandstof: in zekere zin is dat twee keer hetzelfde verhaal.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten