Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Renault 5 Turbo

Geschreven door David Leclercq op 17-12-2015

Haast onherkenbaar in zijn Turbo-livrei veranderde de brave Renault 5 in een indrukwekkend racebeest. Een compromisloze sportwagen die werd ontworpen en ontwikkeld door diehard autosportfanaten.

Haast onherkenbaar in zijn Turbo-livrei veranderde de brave Renault 5 in een indrukwekkend racebeest. Een compromisloze sportwagen die werd ontworpen en ontwikkeld door diehard autosportfanaten.

Techniek

De Renault 5, die werd gelanceerd in 1975, liet een frisse wind waaien in het segment van de stadsauto’s. Zijn eenvoud, comfort en atypische stijl vielen meteen in de smaak. Toch speelden twee projectverantwoordelijken al snel met het idee om het model te promoten met de ontwikkeling van een sportieve versie. Die zou gebruikmaken van de prikkelende en goedkope turbotechnologie, die in die tijd een hoge vlucht maakte. Verrassend genoeg was de Renault-directie het idee genegen, zodat het project groen licht kreeg. De ontwerpers besloten om de motor centraal achterin te monteren met het oog op de ontwikkeling van een straatlegale sportwagen die gemakkelijk geprepareerd kon worden voor de competitie. Na de realisatie van een aantal prototypes werd de Renault 5 Turbo uiteindelijk in 1980 gepresenteerd op het salon van Brussel. De auto maakte furore met zijn verbazingwekkende look en zijn toonaangevende prestaties. Zo werd zijn interieur ontworpen door Bertone, die er een psychedelische look aan gaf. Aanvankelijk was een beperkte reeks van slechts 200 exemplaren gepland door de homologatie in Groep B. Maar de Renault 5 Turbo oogstte al snel zo veel succes dat de productie werd voortgezet en de leveringstermijnen steeds langer werden. Om zijn gewicht onder de 1000 kilo te houden maakten de ingenieurs gebruik van lichte materialen, zoals polyester (voor de spatborden en motorkap) en aluminium (voor de deuren en achterklep). Het koetswerk van een gewone productieversie werd naar de carrossier Heuliez gebracht om daar ingrijpend aangepast te worden en een motor geïnstalleerd te krijgen achter de voorstoelen. Die was afgeleid van de krachtbron van de R5 Alpine, maar werd eveneens ingrijpend gewijzigd (met name wat de bewegende delen betreft) om het extra vermogen van de turbo te kunnen verwerken. De kleine 1.4 ontwikkelde 160 pk, waarmee de 970 kilo lichte auto in staat was tot astronomische prestaties. In 1982 werd de R5 Turbo vervangen door de Turbo 2, die goedkoper geproduceerd kon worden. In totaal werden van deze Renault bijna 5000 exemplaren gebouwd op zes jaar tijd.

Mythe

Bijna 36 jaar na zijn lancering werkt de charme van de politiek totaal niet correcte R5 Turbo nog altijd. Renaults kleine bommetje bouwde zijn reputatie vooral op in de rallysport, waar hij een palmares bijeenreed dat respect afdwingt.

Richtprijs

Wie een paar jaar geleden een R5 Turbo heeft gekocht, heeft een goede zaak gedaan, want zijn waarde is intussen spectaculair gestegen. Tegenwoordig is er sprake van 40000 tot 90000 euro.

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten