Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / ROADTRIP – Wat vind ik van de VW Multivan eHybrid?

Geschreven door Olivier Duquesne op

De Volkswagen Multivan is een klassieker onder de ‘grote eenvolumers’ ook wel minibusjes genoemd. We trokken met deze liefhebber van weidse ruimtes naar de molens van Kinderdijk, Nederland.

56.500 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Blauw bovenaan, wit onderaan: de tweekleurige livrei van 'onze' 4,90 meter lange Volkswagen Multivan nodigt uit om te reizen. Maar in plaats van hem naar de bergen te brengen om daar te zien opgaan in het decor (als je al sneeuw en blauwe lucht vindt in september), besloten we hem te gebruiken voor een zondags tripje naar Kinderdijk. Een klein dorpje op een steenworp van Rotterdam dat een van de nationale schatten van onze noorderburen herbergt: oude molens die op de werelderfgoedlijst van Unesco staan. En aangezien er in deze zespersoonsconfiguratie met individuele zitplaatsen voor iedereen, plaats genoeg was, nodigden we onze Oekraïense gasten (maar zonder hun katten) uit om deze Nederlandse iconen samen met ons te ontdekken.

Hybride

De Multivan T7 waarover we beschikken, is een plug-inhybride. Zijn eHybrid-aandrijfgeheel is goed voor 218 pk, waarvan er 150 worden geleverd door een 1,4 liter grote TSI-viercilinder op benzine en 116 door de elektromotor. Alleen of samen moeten zij een voertuig van onbeladen 2,2 ton verplaatsen. Het vermogen wordt op de voorwielen overgebracht door een gerobotiseerde DSG-zesversnellingsbak. Met de accu volledig opgeladen, zijn we klaar om in noordelijke richting te vertrekken, maar eerst moeten we de Isofix-uitrusting voor de twee meisjes installeren. Heel eenvoudig: klik-klak.

Alles weer losmaken is echter een ander paar mouwen, aangezien de stoelen zich erg dicht bij het koetswerk bevinden. De toegang tot de achterbank verloopt via elektrische schuifdeuren. Om op de derde rij te geraken worden de stoelen op de tweede rij in een prachtige choreografie naar voren geklapt en geschoven. Maar om ze daarna weer op hun plaats te krijgen moet je aan de rode of zwarte gesp trekken en dat gaat niet altijd van een leien dakje. De ‘koffer’ is erg klein, vooral met zes inzittenden. Temeer omdat ook de tas voor de laadkabels plaats inneemt.

Elektriciteitsmanagement

De eerste uitdaging wanneer je voor het eerst achter het stuur van de Multivan T7 kruipt, is het vinden van de versnellingspook. Die bevindt zich aan de linkerkant van het scherm, naast het stuurwiel. Onze reis naar Kinderdijk is bijna 100% snelweg, via de Brusselse en Antwerpse ring. Om de 10,4 kWh aan accuvermogen (gegarandeerde actieradius van iets meer dan 40 km) niet te verspillen, moet je via de 'Drive Mode'-knop naast de versnellingspook naar het energiemanagementmenu gaan om de accu te sparen en over te schakelen naar de hybride- en generatorstand. Daarvoor activeer je hybride rijden op het aanraakscherm.

Maar dat is niet alles. Vervolgens klik je op het tandwiel en tik je op de pijl om het gewenste laadniveau te verhogen (in dit geval 100 procent). Waarom? Op de snelweg, bij een constante snelheid (en bij 100 km/u rond Brussel en Antwerpen, en in Nederland overdag), zal het brandstofverbruik lager zijn dan op de weg, waar je vaak van tempo moet veranderen. Je kunt net zo goed de elektriciteit optimaliseren en alleen gebruiken aan het eind van de reis naar de molens. Verbruiksrapport voor het verlaten van de A15 met hybride rijden en opladen voor ongeveer 180 kilometer: 7 l/100 km.

LEES OOK Detailtest Volkswagen Multivan 2.0 TSI (2021)

Comfortabel

De laatste kilometers worden dus elektrisch gereden. Dat verkoopt soepel, ondanks het gewicht van de Multivan. De Nederlandse rotondes vergen meer behendigheid dan in een lager tegen de grond geplakte berline, maar het comfort van de stoelen voorkomt geringschattende opmerkingen van de passagiers. Die reageren enkel lichtjes wanneer het voertuig deint na een paar hobbels in de weg. Volkswagen was zo slim om luidsprekers achteraan in de auto te installeren, zodat iedereen van de muziek kan genieten (mits ze het eens zijn over de playlist).

Het typisch Nederlandse landschap omringt ons nu en in de verte vallen de eerste windmolens op. De 19 in Kinderdijk zijn niet per auto bereikbaar. In plaats van te betalen voor de dure en lelijke parkeerplaats aan de voet van het toeristencentrum, kiezen we voor de gratis parkeerplaats een paar honderd meter verderop. Een kleine instructie voor de Oekraïense vrouwen: "kijk uit voor de fietsers". Een advies dat zeer verstandig bleek te zijn. Tijdens onze wandeling langs de dijk dachten de fietsers dat ze op het wereldkampioenschap waren en namen ze niet de moeite om hun snelheid aan te passen aan de toeristen. Een echt gevaar!

Beach Boys (& Girls)

Terug bij de Multivan, na een 12-uurtje, rijden we met de VW door de kleine weggetjes rond Kinderdijk om de molens te blijven bewonderen. Dan gaan we via de haven van Rotterdam naar een andere molen die we goed kennen voor een hapje (maar dat is een ander verhaal) voordat we naar het strand gaan om met deze grote minibus van de hoofdwegen af te rijden. Onderweg biedt het dubbele panoramadak alle passagiers de gelegenheid de blauwe lucht, dan weer de dreigende wolken en vooral de Zeeuwse vogels te bewonderen.

Deze reis heeft natuurlijk de batterij leeggemaakt. Dus we rijden met de 1,4-litermotor. Zelfs de kleine hoeveelheid elektriciteit in reserve geeft af en toe een duwtje in de rug. Het strand is groot, winderig (ideaal voor strandzeilen) en regenachtig. Helemaal niet de Californische stranden voor surfers in een T1. Hoe dan ook, het zou ook kunnen in de T7. Bovendien kunnen de planken en de dubbele kleine tafel aan boord worden gebruikt voor een picknick of drive-inpauze, wat we een ander keertje deden na een vader-dochteruitje naar de ijsbaan.

Opladen tijdens het rijden

Terug naar onze zondagse excursie. De terugweg over de snelweg gaat nog steeds met 100 km/u, want het is pas 18.30 uur (de kinderen moeten morgen naar school). Hier vragen we het busje om de accu tijdens het rijden op te laden. Nogmaals, dit is een bewuste keuze. Aangezien er geen stopcontacten beschikbaar zijn op de parkeerplaats aan het strand (waarschijnlijk een van de enige in Nederland die daar niet mee is uitgerust), kunnen we zo profiteren van de constante snelheid om elektriciteit te tanken tegen lagere benzinekosten.

Op de 420 km van de dag bedraagt de verbruiksbalans (met EV-episodes) volgens de boordcomputer 6,6 l/100 km. Op de terugweg, via de A12 en zijn lichten, konden we ook de pure acceleratie van de Volkswagen Multivan eHybrid testen. Hij trekt eervol weg (0 tot 100 km/u in 11,6 seconden) zonder uit balans te raken. De koppelreserve (250 Nm) en de sturing van de DSG geven voldoende drive om niet een beetje te willen pushen. Zelfs wanneer je een oude Corolla moet inhalen op een landweg, bestuurd door iemand die duidelijk niet weet hoe hij de verkeersborden moet lezen.

Dus

Dit was weer een mooie tocht om een zondag met half en half weer te vullen. De Volkswagen Multivan eHybrid bewijst dat je voor een dergelijk voertuig ook zonder diesel kunt. Het elektrische ruggensteuntje komt goed van pas en de twee motoren werken goed samen met behulp van de DSG. Het ideaal is natuurlijk om hem zo vaak mogelijk aan te kunnen sluiten, vooral voor korte dagelijkse ritten.

Binnenin de VW Multivan eHybrid word je goed ontvangen, tot groot genoegen van onze gasten. De korte versie heeft niet veel ruimte over in de bagageruimte, maar het is nog steeds mogelijk om tassen tussen de stoelen te plaatsen. Deze ‘grote éénvolumer’ is duidelijk bedoeld voor gezinsgebruik. Hij kan zowel courante als uitzonderlijke taken vervullen door de stoelen te verplaatsen of te verwijderen.

De plug-inhybride  Volkswagen Multivan T7 is ook een reisbus (met een dakkoffer). Maar ook niet alles is rozengeur en maneschijn. Zo loopt de batterij snel leeg, vooral als je niet de tijd hebt genomen om het energiebeheer in te stellen. Je moet dus zeker via het touchscreen het voertuig te dwingen om over te schakelen op hybride rijden op de snelweg zodra je je reis begint.

 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Multivan

Web Editor - Specialist Advice

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker