Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de BYD Tang?

Geschreven door Olivier Duquesne op

Redacteur Olivier Duquesne kreeg de kans om een paar dagen kennis te maken met een elektrische zevenzits-SUV uit China in de vorm van de BYD Tang. Wat vond hij wel en niet leuk na deze test?

De volledige merknaam 'Build Your Dreams' staat prominent te lezen boven het handschoenkastje en op de achterklep van deze Tang. De droom van BYD is ongetwijfeld werkelijkheid geworden: de grootste constructeur van elektrische wagens ter wereld worden. Met dit model heeft de Chinese constructeur in ieder geval een ruime gezins-SUV in handen met 7 zitplaatsen en een rijbereik van 400 km volgens de WLTP (maar daar kom ik later op terug). Zijn batterij is 86,4 kWh groot (84 kWh netto) en voedt twee elektromotoren, eentje vooraan en eentje achteraan, voor een totaal van 517 pk (380 kW) en 680 Nm. Dat alles om een wagen van 4,87 meter lang en 2,56 ton zwaar aan te drijven.

Leuk BYD Tang

Voor een machine van dit formaat heeft de Tang een zeer vlotte acceleratie. Het is een waar plezier om ermee te rijden. De SUV heeft ook een aangenaam weggedrag, ondanks een iets te artificieel stuurgevoel. Bij gewoon rijgedrag is het enkel de motor vooraan die instaat voor de aandrijving van het schip, wat doorgaans ook meer dan voldoende is. Wanneer het tijd is om een tandje bij te zetten, duwt de tweede motor mee en kan de Tang heel wat auto's achter zich laten. Op kruissnelheid op de snelweg helpt de adaptieve cruise control mee aan een rustgevende rit. Een kunstmatige stem laat het echter weten wanneer ik over de snelheidslimiet ging – omdat hij niet altijd de juiste informatie haalt van irrelevante verkeersborden.

De zetels van de BYD Tang zijn ook aangenaam. Dat is voorin het geval, maar ook op de tweede en derde zitrijen. In het midden kan je verschuiven en de rugleuning instellen om de beste zitpositie te vinden. Ook de derde zitrij is geschikt voor volwassenen, vooral als je op de tweede rij plaats maakt voor de benen en knieën van die achterste passagiers. Bovendien heeft BYD een handige oplossing voorzien om de twee achterste – en volwaardige – zetels op te bergen en tevoorschijn te toveren. Dus ja, reizen met 7 personen (of toch zeker 6) is heel goed mogelijk in de Tang. Met 5 personen hou je bovendien een grote bagageruimte over. 

De afwerking van de BYD Tang heeft mij verbaasd, in de positieve zin van het woord. De Chinezen hebben duidelijk aandacht besteed aan een verzorgde indruk. De materialen zijn knap en ze voelen ook aangenaam aan. Het is ook mogelijk om de sfeer aan boord aan te passen dankzij instelbare ledverlichting. En het audiosysteem laat het toe om een volle klank met grote porties basgeluiden te produceren. Het panoramadak had misschien een lichter gordijn mogen krijgen, maar dan zijn we wel heel kieskeurig. Er is veel opbergruimte en heel wat stopcontacten om toestellen op te laden of aan te sluiten. Maar pas op...

Jammer BYD Tang

Het infotainmentsysteem in de Tang, net als bij de andere modellen van BYD, is duidelijk zijn zwakke plek. Om te beginnen moet je al Engels of Chinees spreken, andere talen zijn niet beschikbaar. Er is geen Android Auto of Apple CarPlay. Je hebt wel DAB-radio, maar via een 'app' die soms het geluid afbreekt en die geactiveerd moet worden elke keer dat je de auto opstart. Vervelend! Je kan wel het centrale scherm kantelen van een horizontale naar een verticale positie. Veel praktisch nut heeft dat niet, maar het is wel leuk. Het aanraakscherm reageert goed, maar het is een beetje rommelig ingedeeld. Vooral omdat je het verplicht moet gebruiken om bijvoorbeeld de verwarming van de achterruit, het verwarmbare stuurwiel en de zetelverwarming of -ventilatie te activeren. De voorruitverwarming heeft echter wel een eigen knopje op de middentunnel!

Het meest irritante aan het rijden met de BYD Tang is de fluittoon aan lage snelheden. Ja, je moet voetgangers en fietsers waarschuwen voor een komende elektrische kolos als de Tang, maar moet dat met zo'n onaangename en jammer genoeg alomtegenwoordige frequentie? Het werkt in ieder geval wel, te zien aan het aantal mensen dat zich omdraait bij het horen van dit schelle geluid. Jammer voor een elektrische auto die net komaf moet maken met dit soort vervuiling en overlast. Ook bij het manoeuvreren verloor ik soms mijn geduld, want ook qua draaicirkel is de Tang geen kampioen.

Ondanks zijn 800-voltarchitectuur is de BYD Tang niet erg snel om op te laden. Bij een gewone laadpaal op wisselstroom mag je niet meer dan 7,4 kW verwachten, ofwel 13h30 voor een volledige laadbeurt. Onderweg kan je maximaal snelladen met gelijkstroom aan 120 kW. En dat is als alles goed gaat, want toen ik het probeerde aan een laadniveau van 26% begon hij op te laden aan... 5,6 kW, met een zorgwekkende laadtijd van 11u48 volgens de boordcomputer. Gelukkig kon de Tang zich hernemen en haalde hij uiteindelijk 90 kW toen hij aan zo'n 40% zat, voor nog een 40-tal minuten die overbleven vanaf dat punt. Enig geduld is dus vereist!

Als kers op de taart is het onmogelijk om naar de radio te luisteren tijdens het laden zonder de auto te 'starten'. Het probleem is dat de laadpoort dan wordt ontgrendeld als je de motor weer uitschakelt, bijvoorbeeld om even uit te stappen, wat de laadpaal doet stoppen met stroom leveren. Je moet je laadpas dus opnieuw bovenhalen om de laadbeurt te hervatten. Dus ofwel blijf je zitten met de motor aan en moet je je plasje inhouden, ofwel stap je uit en raak je de auto niet meer aan tot de laadbeurt is voltooid. En ondanks een volle batterij zal je de 400 km niet halen, bijlange niet. Met een gemiddelde van 26,5 kWh/100 km tijdens mijn winterse test op een gemengd parcours, zonder al te snel te rijden, kon ik op niet veel meer dan 300 km hopen.

Dus BYD Tang

Ondanks zijn generische looks heeft de BYD Tang ware troeven in handen op het vlak van comfort, afwerkingskwaliteit en weggedrag. Dat staat buiten kijf. Maar – en dan heb ik het nog niet over de geopolitieke kwestie – er zijn een aantal gebreken die dealbreakers kunnen zijn, vooral met het infotainmentsysteem en de laadsnelheid. En dat voor een prijs van iets meer dan 71.000 euro. Dat is niet weinig, maar het gaat hier dan ook over een grote SUV met 7 zitplaatsen en knappe prestaties. In deze klasse van elektrische wagens betaal je vaak meer voor minder...

Foto's: Lennen Descamps

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars