Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Abarth 124 GT: carbon onder de zon

Abarth lanceert een nieuwe speciale reeks van de 124 Spider. Die heet GT en is vooral bijzonder door zijn hardtop in koolstofvezel. De 124 GT anticipeert dus op het koude seizoen over enkele maanden.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De Fiat en Abarth 124 Spider bedekken hun Mazda MX-5-skelet onder een koetswerk getekend door Italiaanse stilisten. Een mooie combinatie. Maar naast de roadster met stoffen kap houdt Mazda de RF-versie met hard targadak wel voor zichzelf. Om dat te compenseren, maakt de Italiaanse constructeur nu een exclusieve hardtop, helemaal op maaten van koolstofvezel. Een chic en technisch hoogstaand dak dus, dat standaard wordt aangeboden op deze speciale (maar niet beperkte) serie. 

Wat er verandert en budget

Het dak zet nauwelijks gewicht op de schouders van de Abarth, want het weegt maar 16 kilogram. De 124 GT verliest deze kilo’s zelfs door zijn wielen. Standaard heeft hij OZ Ultraleggera-velgen van 17 duim, waarbij elk wiel volgens de constructeur goed is voor een gewichtsbesparing van 4 kilo. Zo goed als een nuloperatie dus. Maar de rekening loopt hierdoor op: voor deze GT-versie betaal je 3.450 euro meer dan voor de Turismo. Dat brengt de eindfactuur op 41.450 euro. In vergelijking daarmee lijkt de Mazda MX-5 een koopje, want zelfs de duurste RF kost ‘maar’ 30.990 euro met de 2.0 van 184 pk en manuele versnellingsbak… Abarth laat zijn merkimago stevig betalen, maar ook de vliegtickets van Italië naar Japan (en terug), die het gevolg zijn van de complexe logistiek. De motor wordt gebouwd in Italië en naar Japan gestuurd voor plaatsing in de auto, vooraleer de volledige puzzel naar ons continent terugkeert en weer naar Abarth komt om specifieke onderdelen te monteren, zoals de stijlelementen, maar ook de voorste remklauwen met vier zuigers in plaats van de originele ‘zwevende’ klauwen. 

Hoe hij rijdt

De zon straalt tijdens onze testdag, maar we blijven in de schaduw onder het koolstofvezeldak. Anders zouden we ons ontdoen van de enige nieuwigheid van deze speciale serie… Voor de rest verandert er namelijk niets: noch aan de afstelling van het onderstel, noch aan de 1.4 MultiAir-turbomotor van Fiat met 170 pk. Die laat nog steeds stevige knallen uit de optionele Record Monza-uitlaat komen. Leuk, maar dat kan het holle karakter van dit motorblok onder 2.500 à 3.000 o/m niet wegsteken. Daarboven duwt de motor wel door, maar niet meer dan de tweeliter van de Mazda MX-5. De handgeschakelde versnellingsbak van Mazda-origine (maar aangepast aan het hogere koppel), schakelt trouwens minder snel dan die van de MX-5 en zijn hogere, rechthoekige pook is minder aangenaam om te bedienen.

Abarth verzekert dat de hardtop de stijfheid van het koetswerk lichtjes verbetert, zonder evenwel cijfers te geven. We voelden niet echt een verschil tijdens het rijden. Het weggedrag blijft doeltreffend en speels: de auto laat toe dat je de achtertrein met de remmen in de bocht plaatst, rijdt wendbaar van de ene bocht naar de andere en komt er zonder slippen uit dankzij het standaard zelfblokkerend differentieel. De remmen hebben een goed uithoudingsvermogen en de specifieke vaste klauwen garanderen een goed gevoel in het pedaal.

Op de snelweg wekt de hardtop iets meer windgeruis op dan de stoffen kap (die uiteraard gewoon onder de hardtop geplooid zit). Maar de geluiddemping is niet vergelijkbaar met die van een gesloten coupé. Bij het manoeuvreren biedt de afgeronde achterruit van de hardtop een beter zicht dan de klassieke kap. De ruit beschikt ook over een ontdooifunctie. Kortom, dit extra onderdeel is stijlvol, goed afgewerkt en … zeldzaam, want voorbehouden aan de 124 GT.

Ons verdict

De stijl en het karakter van de Abarth 124 laten niemand ongevoelig. Zeker niet met het mooie dak van de GT-versie, waarmee de auto coupétrekjes krijgt. Maar de exclusiviteit van de verwijderbare hardtop (zelfs al is die van koolstofvezel) rechtvaardigt de hoge prijs van deze Abarth niet. Zeker niet als je vergelijkt met de prijs van de Mazda MX-5, het donormodel dat veel goedkoper is en even aangenaam rijdt. Of misschien zelfs nog aangenamer...

  • Chique en exclusieve hardtop
  • Specifieke velgen
  • Rijplezier blijft bewaard
  • Nog hogere prijs…
  • Geen evolutie in vermogen of prestaties
  • Minder nauwkeurige versnellingsbak dan bij Mazda

In dit artikel : Abarth, Abarth 124 spider

Geschreven door op