Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Alfa Romeo 8C Spider

Geschreven door Gaetan Philippe op

Na de 500 exemplaren van de coupé Alfa 8C Competizione, waarvoor de klanten in de rij stonden, volgen er nu nog eens 500, maar dan in dakloze Spider-uitvoering.

Prijs
NB

Haast u vooral niet: de 500 Spiders zijn al allemaal toegewezen. Daarvan gaan er twintig naar België en Luxemburg, en geen enkele meer. Speculant- klanten werden opgespoord en afgewezen... Dat komt omdat de 8C nog veel meer dan een gewone Alfa al het geniale in zich heeft van een Italiaanse bella machina. In werkelijkheid heeft deze 8C meer genen van een Ferrari en Maserati dan van een Alfa. Op het circuit van Balocco bleken de remmen onverwoestbaar, met een maximum aan raceplezier tot gevolg. Een druk op de startknop en een diep gegrom weerklinkt, dat vervolgens verandert in een luidruchtig gebulder zoals van een bariton. Hij roffelt erop los, als een Amerikaanse V8. Maar wanneer je dan het gaspedaal intrapt, gaat hij plots hoog klinken zoals de Ferrari-V8 die hij eigenlijk is, al is zijn cilinderinhoud uitgeboord tot 4,7 liter en levert hij 450 pk. Met behulp van zijn gerobotiseerde zesversnellingsbak van Graziano doorloopt hij al zijn toonladders. Je moet gewoon met je wijsvingers aan de hendels aan het stuur trekken om het raceplezier gepaard te laten gaan met een helse soundtrack. Om de sensaties helemaal tot het uiterste te drijven, druk je best een andere knop in: de Sport-knop, die het geluid nog intenser maakt, de uitlaten wagenwijd open zet en de schakelovergangen nog sneller laat verlopen (in 0,2 in plaats van 0,4 seconden), fl irtend met de toerentalbegrenzer (6.700 o/m). In deze stand worden ook de trekkracht- en stabiliteitscontrole veel permissiever, zodat de 8C Spider de karaktertrekken van een circuitgerichte achterwielaandrijver krijgt. Hij is stevig aan het wegdek gekleefd met zijn op maat gemaakte Pirelli's en heeft een zelfsperrend differentieel. Al het bloed van een Ferrari met voorin liggende motor stroomt door de aderen van de 8C-roadster. Dit is de supersportieve open lichtgewicht die Maserati ontbeert.

De zeldzame 8C is vooral ontwikkeld als imagobouwer in het kader van de nieuwe poging, sinds 2008, om de Verenigde Staten te veroveren, en de Amerikaanse autoliefhebber te overtuigen om via het netwerk van Maserati of America een Alfa te kopen (met voor- of vierwielaandrijving). Deze kennismaking liet ons in elk geval de gelegenheid om de auto's met het klavertjevier niet langer enkel om hun mooie uiterlijk te bewonderen.


In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo 8C

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker