Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Alfa Romeo Tonale (2022): Erop of eronder?

Geschreven door Ken Divjak op

Het is erop of eronder voor Alfa Romeo: als het merk tegen het einde van het decennium niet winstgevend is, valt het doek. Gelukkig is er versterking voor het gamma op komst, want de langverwachte Tonale is klaar om de markt te bestormen.

Sinds het verdwijnen van de Giulietta moest Alfa Romeo het met amper twee modellen rooien. In 2019 zag het er nochtans even naar uit dat de Giulia en de Stelvio snel gezelschap zouden krijgen van de compacte SUV Tonale, maar dat was buiten de kwelgeesten van het Italiaanse merk gerekend. Eerst leidde de samensmelting van FCA en PSA tot de zoveelste vertraging, daarna oordeelde kersvers CEO Jean-Philippe Imparato dat de geplande PHEV-versie van de nieuwe C-SUV niet performant genoeg was.

Resultaat: de Alfa Romeo Tonale werd nog maar eens uitgesteld tot 2022, het jaar dat de definitieve doorstart van het Italiaanse kroonjuweel moet betekenen. Stellantis-baas Carlos Tavares windt er namelijk geen doekjes om: dit is de allerlaatste kans voor de Italiaanse constructeur. Anders gaat de stekker er – het is de eerste hybride van het merk – onverwijld uit op het einde van dit decennium.

Koetswerk en afmetingen

Het eerste dat opvalt aan de Alfa Romeo Tonale, is dat hij opmerkelijk trouw blijkt aan de conceptcar waarop hij gebaseerd is. Projectverantwoordelijke Alessandro Maccolini verklaarde tijdens de reveal van het productiemodel dat de belangrijkste verschillen louter te maken hebben met homologatieredenen en praktische of economische haalbaarheid. Behalve de iets minder smalle koplampen en de klassieke buitenspiegels in plaats van camera’s vallen er aan de buitenkant dan ook nauwelijks verschillen te bespeuren. Zozeer dat je je zou kunnen afvragen waar de Italianen zich al die tijd mee bezig hebben gehouden. Temeer omdat ze niet helemaal van een wit blad moesten beginnen; de Tonale rust immers op een bestaand platform.

De 4,5 meter lange Alfa Romeo Tonale is prettig om naar te kijken en dat is uiteindelijk het belangrijkste. Voor het nodige karakter zorgen de  ‘3+3’-koplampen met adaptieve matrix-ledkoplampen die knipogen naar SZ en de conceptcar Proteo.

2022 Alfa Romeo Tonale review

>> Lengte: 4.520 mm, breedte: 1.601 mm, hoogte: 1.841 mm, wielbasis: 2.636 mm, drooggewicht: 1.600 kg

Interieur en kofferruimte

Ruimte voor verbetering zien we vooral in de gebruikte interieurmaterialen, die niet zo premium zijn als Alfa Romeo beweert. Al heeft het Stellantis-merk er alles aan gedaan om een eigen look te creëren, met eigenzinnige displays en toffe toetsen. Vergeet overigens niet om bij te betalen voor de grote schakelpeddels aan het stuur, want die worden niet standaard meegeleverd. Een echte must zijn ze in deze toepassing niet, omdat de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling best snedig schakelt in Dynamic.

Maar die lepels zien er gewoon goed uit en ze motiveren je om het heft af en toe in eigen handen te nemen, zoals het een echte alfist betaamt. Op de zithouding in de Alfa Romeo Tonale valt niets aan te merken, behalve dan dat de stoelen niet veel steun bieden voor een auto die een hogere bochtenkunde claimt. Achterin is er tot slot meer hoofdruimte dan beenruimte, terwijl een koffervolume van 500 liter (1.550 liter met de achterbank neer) goed is voor het segment, zonder meer.

2022 Alfa Romeo Tonale review

>> Koffervolume: 500-1.550 liter

Specificaties en prestaties

Van de vier geplande motoren voor de Alfa Romeo Tonale verschijnt er voorlopig maar eentje aan de start, namelijk de 1.5-turbobenzine die we al kennen van de Jeep Renegade en Compass en de Fiat 500X en Tipo. Die levert in zijn basisvorm 130 pk en wordt altijd gekoppeld aan een 48-voltarchitectuur en een kleine elektromotor van 15 kW. Wat betekent dat de Tonale Hybrid zowel een riemaangedreven starter-generator heeft (voor een uitgebreide stop-startwerking) als een in de gerobotiseerde zevenbak verwerkte elektromotor, gekoppeld aan een klein accupakket van 0,8 kWh. Daarmee zou de hybride Alfa Romeo Tonale in bepaalde omstandigheden emissievrij moeten kunnen rijden, ook al lijkt ‘met het verkeer meeglijden’ ons een betere omschrijving.

Bij Alfa Romeo is de 1.5 Hybrid ook beschikbaar met 160 pk, dankzij een turbo met variabele geometrie. Die versie is exclusief voor het merk en vormt meteen ook het uitgangspunt van deze eerste test. Bij volgas geeft de accu zijn geregenereerde energie meteen af om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Volgens de ingenieurs doet dat de 160 paarden aanvoelen als 180; in de praktijk komt dit vermogen met bijna 1,6 ton wagengewicht eerder ‘behoorlijk’ dan ‘gezwind’ over. Een vlot schakelende automaat ten spijt lijkt het theoretische sprintcijfer van 8,8 seconden ons dan ook wat aan de optimistische kant, net zoals het koppelcijfer van 250 Nm in de praktijk pas rond de 2.500 toeren lijkt te pieken, eerder dan bij 1.500 krukasomwentelingen zoals aangegeven.

Handgeschakelde versnellingsbakken zijn er niet meer, andere motoren dus wel – ook al komen die nog niet meteen of zelfs helemaal niet naar ons land. Onder dat laatste kopje valt de 2.0-turbobenzine uit de Giulia, die in de Tonale 256 pk met vierwielaandrijving combineert en exclusief voor Amerika bestemd is. De geplande 1.6-turbodiesel met 130 paarden wordt momenteel een beetje doodgezwegen, ten voordele van de o zo belangrijke Alfa Romeo Tonale Q4 Plug-in Hybrid die binnenkort al te bestellen valt, maar pas vanaf eind 2022 geleverd wordt. Die PHEV heeft een systeemvermogen van 275 pk, een theoretisch elektrisch rijbereik van ongeveer 60 kilometer en een verwachte CO2-uitstoot van om en bij de 30 g/km.

2022 Alfa Romeo Tonale review

>> 1.5 Hybrid 160 >> Motor: 1.5-L4 (benzine) + elektromotor, vermogen/koppel: 160 pk (5.750 opm) / 240 Nm (1.500 opm), prestaties: 0 tot 100 km/u in 8,8 s en 210 km/u topsnelheid

Rijgedrag

Gezien de link tussen Stellantis en het voormalige PSA zou je de Franse EMP3-structuur verwachten, maar dat blijkt toch niet het geval. In 2019, toen de Alfa Romeo Tonale Concept werd voorgesteld en de ontwikkeling begon, was de deal tussen FCA en PSA namelijk nog niet beklonken. Daardoor zit er onder het kekke lijnenspel van deze SUV nog een doorontwikkeling van de Global Small Wide-architectuur die al sinds de Giulietta bestaat. Huiseigen motoren en een dito platform dus, wat wel eens positief kan uitpakken voor de rijeigenschappen van de Tonale. De Stellantis-top gaat er namelijk prat op dat Alfa Romeo het summum van sportiviteit moet vormen binnen de groep, wat met Citroën of Peugeot-genen niet noodzakelijk het geval zou zijn.

Om het hogere koetswerk van de Tonale de nodige behendigheid te geven heeft Alfa nog eens een ‘snel’ stuurhuis uit de rekken gehaald. Tegelijker is de achtertrein – die verrassend genoeg ook van het MacPherson-type is – verstevigd om het instuurgedrag te verbeteren en onderstuur tegen te gaan. Tijdens de testritten hadden we wel wat meer standvastigheid van de Alfa Romeo Tonale verwacht, vooral in scherpere bochten. Vooral omdat de Italianen ons beloofd hadden dat hun nieuwe kindje de dynamische benchmark van het C-SUV-segment (de BMW X1) op alle vlakken zou kloppen. Daarvoor ontbreekt het de Tonale echter aan stuurweerstand, wat aangeeft dat Alfa met dit model een breder publiek viseert dan louter octaanliefhebbers.

Hoe de Alfa Romeo Tonale met wegoneffenheden omgaat, hangt af van het optiebudget. Ga je voor de prachtige telephone dials van 20 duim, dan krijgen de standaarddempers het soms moeilijker over grote hobbels. Ze zijn nochtans van het FSD-type (voor Frequency Selective Damping), wat betekent dat ze mechanisch en bovendien automatisch reageren op de ondergrond. Bij korte oneffenheden werkt dat principe goed, maar wil je ook forsere richels en putten uit de cabine weren, dan zul je naar de adaptieve schokdempers moeten upgraden. Die hebben twee settings en vallen zowel in Soft als in Sport te combineren met alle standen van de DNA-schakelaar. Het beste compromis qua alertheid en comfort vonden we in de Dynamic-stand met de dempers in hun zachtere setting. Een combinatie die meteen ook de aangenaamste stuurafstelling oplevert.

2022 Alfa Romeo Tonale review

>> Ophanging (voor/achter): MacPherson/MacPherson

Belgische prijs Alfa Romeo Tonale

LEES OOK Overzicht versies, specs en prijzen Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale – verdict Autogids

Echt omvergeblazen heeft de Alfa Romeo Tonale ons dus niet tijdens de lancering, maar dat kan evengoed aan de gekozen motorversie als aan de verkeersdrukte en het slechte weer hebben gelegen. Met 275 pk en een berg koppel zou de Q4 Plug-in wel eens een heel ander beestje kunnen worden, net zoals we de dieselversie als homogene optie niet zonder meer zouden afschrijven.

Daarnaast heeft elke Alfa Romeo Tonale een reeks attributen die het model best aantrekkelijk maken. Zijn handige afmetingen of zijn sportieve interieurdesign bijvoorbeeld, maar ook zijn goede hybrideafstelling, zijn puike remwerking en de inherente balans van het chassis. We zijn er dan ook zeker van dat de 1.5 Hybrid beter zal gedijen in normale verkeersomstandigheden, waar het testverbruik rond de 7 l/100 km moet blijven hangen in plaats van de 10 liter die we nu in de Italiaanse voor-Alpen verstookten.

Bekijk ook onze video van de Alfa Romeo Tonale

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Tonale

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker