Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Tonale claimt dynamisch én premium te zijn. Vier jaar na zijn lancering in 2022 heeft de Italiaanse SUV voor modeljaar 2026 een opfrisbeurt gekregen, met een volledig nieuw front en een nummerplaat die niet langer asymmetrisch is geplaatst, maar nu centraal onder aan de grille zit. Ondanks zijn sportieve en aantrekkelijke interieuraankleding zijn de materialen niet zo premium als Alfa beweert. Naast het digitale instrumentenbord is er een multimediasysteem met een centraal scherm van 10,25 duim en de Amazon-spraakassistent Alexa.
Achterin is de hoofdruimte royaler dan de beenruimte. Geen klachten over de bagageruimte, met een interessant volume dat gelijkwaardig is aan dat van de BMW X1. Het motorpalet ondergaat samen met de facelift een update. De mildhybride 1.5 met 48-voltondersteuning gaat van 160 naar 175 pk, en kan bij bepaalde gelegenheden (zoals manoeuvreren of in fileverkeer) de auto ook volledig elektrisch aandrijven. Daarnaast is er ook nog een dieselmotor (130 pk) en twee plug-inhybrides, met 190 of 270 pk, maar altijd met vierwielaandrijving. Hun batterij van 15,5 kWh (met geïntegreerde lader van 7,4 kW) biedt een theoretische elektrische actieradius van iets meer dan 60 kilometer. Het weggedrag is goed in balans en voor extra comfort zijn adaptieve schokdempers verkrijgbaar.
Deze Tonale ontketent geen revolutie in het segment, maar biedt wel verschillende technische oplossingen – waaronder een verbeterde mildhybride, plug-inhybrides en een dieselmotor. En bovenal: deze SUV ziet er zowel vanbinnen als vanbuiten bijzonder geslaagd uit.
| Prijs | CO2 | |
|---|---|---|
| Diesel | 38.100 tot 45.100 € | 138 tot 145 g/km (WLTP) |
| Benzine | 39.600 tot 46.600 € | 128 tot 133 g/km (WLTP) |
| Hybride benzine Plug-in | 51.100 tot 58.100 € | 77 tot 83 g/km (WLTP) |