Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

waarde van uw tweedehands voertuig

Krijg nu een gratis schatting van een tweedehands voertuig

schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Alpina B3 Touring : Koning ad interim

Tot de nieuwe generatie van de BMW M3 eind 2020 zijn opwachting maakt, is de Alpina B3 de krachtigste 3-Reeks die je nieuw kunt kopen. Een waardige wegbereider?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De positionering van Alpina is er de laatste jaren niet makkelijker op geworden. Moest de nicheconstructeur uit Buchloe vroeger alleen rekening houden met de M3 en de M5, dan telt de BMW-portfolio vandaag negen Motorsport-varianten en haast dubbel zoveel M Performance-modellen. Komt daar nog bij dat München ondertussen ook sportieve diesels bouwt en zijn M’s zelfs uitrust met schakelbare vierwielaandrijving, waardoor Alpina echt uit zijn pijp moet komen om daar nog iets aan toe te voegen.

Het model dat daar momenteel het beste in slaagt, is de breakversie van de B3: een tot 462 paarden gekietelde 3-Reeks Touring die daarmee 88 pk krachtiger uitvalt dan de M340i Touring van BMW zelf. Nog interessanter wordt het wanneer we de kenmerken erbij nemen van de nakende M3, die in september onthuld wordt en begin volgend jaar in de concessies staat. Officieel is het allemaal nog niet, maar M-baas Markus Flasch heeft zich al meermaals laten ontvallen dat de lanceringsversie tot 510 pk sterk wordt – net als de X3 en X4 M Competition die de nieuwe S58-motor begin dit jaar mochten introduceren.

Saillant detail: de drie liter grote biturbo-zescilinder op benzine ontwikkelt maximaal 600 Nm bij BMW, terwijl Alpina uit dezelfde motor wel 700 newtonmeters haalt voor de B3. Ook de topsnelheid ligt bij 300 km/u beduidend hoger dan die van BMW, zonder dat je daarvoor moet bijbetalen. Maar misschien nog het belangrijkste onderscheid is dat de B3 überhaupt als Touring te hebben is, terwijl BMW de voorkeur geeft aan de M3 Berline en de M4 Coupé met een mogelijke uitbreiding naar de nakende Gran Coupé toe.

  • M3 Touring Light
  • Opvallend comfortabel
  • Subtiel karakter
  • Lust een flinke slok
  • Geen DCT-bak
  • Enkel nog xDrive

In dit artikel : Bmw Alpina, Bmw Alpina B3