Sinds Lawrence Stroll het roer overnam in 2020 en het merk een strategisch partnerschap aanging met Mercedes-AMG, lijkt Aston Martin herboren. De nieuwigheden volgen elkaar in ijltempo op: de DBX, de DB12, een vernieuwde Vantage… en als ultieme bekroning de glorieuze comeback van de Vanquish.
Die is er in twee versies – Coupé en Volante – allebei aangedreven door een majestueuze V12 met 835 pk en 1.000 Nm. Geen greintje elektrificatie te bespeuren: puur thermisch vermogen als elegant verzet tegen de tijdsgeest. Aston Martins elektrische ambities? Die staan voorlopig in de koelkast.
Design Aston Martin Vanquish Volante (2025)
De Vanquish Volante (2025) oogt breed, laag en verleidelijk, met een designtaal die typisch Brits is: ingetogen, maar met een tikje extravagantie. Enkel de luchtsleuven op de motorkap – geïnspireerd op de enduranceprototypes – zorgen voor een scherp kantje.

De rest van de lijnen zijn puur, vloeiend en efficiënt. De cabriokap verdwijnt in een compartiment van amper 26 cm diep, wat zorgt voor een gestrekte, gespierde vorm die eindigt in een kenmerkende Kamm Tail-achterzijde. Het geheel is tegelijk tijdloos en technologisch: een koolstofvezel carrosserie, fijne led-verlichting en een “zwevend” achterdeel versterken de dynamiek.
Interieur Aston Martin Vanquish Volante (2025)
Wie instapt – via omhoog zwenkende deuren – wordt begroet door een cockpit waarin leder en satijnglanzend carbon de boventoon voeren. Het dashboard is overgenomen van de DB12, met een strak opgezette interface en materialen van topniveau.
Toegegeven: het voelt allemaal een tikje Mercedes aan, maar dat is geen vloek. Integendeel. De sfeer is luxueus, met als blikvanger de Sport Plus-stoelen die comfort en steun op hoog niveau combineren. De Vanquish blijft een tweezitter, ondanks de forse wielbasis van 2,89 meter.

De kleine kofferruimte biedt net plaats voor een op maat gemaakte bagageset – bij open kap blijft er minder dan 200 liter over. Technologisch werd alles opgefrist met Apple CarPlay Ultra, intuïtieve spraak- en gebarenbediening, en een helder 2 x 10,25 duim groot digitaal instrumentarium.
Niet alles is touchscreen: enkele fysieke knoppen blijven behouden op de middenconsole. Voor akoestische verwennerij zorgt een Bowers & Wilkins-audiosysteem, al valt dat haast in het niet bij de symfonie van de V12 die klinkt via de vier titaanuitlaten.
Motoren en prestaties Aston Martin Vanquish Volante (2025)
Op de kronkelende wegen in het binnenland van Tarragona toonde de Vanquish Volante zijn ware aard. De gelijmde aluminium structuur is 75% stijver dan die van de vorige DBS Superleggera, en de Bilstein DampTronic X-schokdempers maken het mogelijk om naadloos te schakelen tussen comfort en sportiviteit. Vijf rijmodi (GT, Sport, Sport+, Wet en Individual) zorgen voor een nauwkeurige afstelling van de dynamiek. De besturing is haarscherp, het onderstel verrassend wendbaar – zeker gezien de lengte en de 1.880 kg aan rijklare massa.
De achttraps ZF-automaat toont zich in Sport-modus bijzonder intuïtief: een rembeweging volstaat om onmiddellijk terug te schakelen. De respons is trefzeker, en de beleving is ronduit verslavend. Sport+ lieten we even links liggen – op open wegen zou het potentieel van de Volante ons talent ver overtreffen.

Toch is net dat het wonderlijke: hoe toegankelijk deze super-GT aanvoelt. De acceleraties zijn verbluffend, richting 350 km/u als je hem zijn gang laat gaan. We beperkten ons tot meer beschaafde – zij het nog altijd indrukwekkende – snelheden, temidden van scherpe bochten.
De keramische remmen (410 mm vooraan, 360 mm achteraan) doen hun werk met chirurgische precisie. Dat vraagt gewenning, net als de dosering bij uitaccelereren met een 1000 Nm sterke achterwielaandrijver. Gelukkig zijn de hulpsystemen fijn afgesteld en geven de speciaal voor Aston ontwikkelde Pirelli P Zero’s geen krimp.
Rijgedrag en comfort Aston Martin Vanquish Volante (2025)
Je hoeft het beest niet telkens los te laten. Ook cruisen met open dak en een spinnende V12 is puur genot. Er worden jaarlijks slechts 1.000 Vanquish-exemplaren gebouwd – Coupé en Volante samen. Dankzij de uitgekiende luchtgeleiding blijft je pet stevig op je hoofd bij snelheden van 150 à 160 km/u.
In GT-modus dempt de uitlaat zijn stemgeluid, ideaal om van de hifi-installatie te genieten of dorpen respectvol te doorkruisen. Maar zodra je de motor hoort weerkaatsen tussen de gevels, is de verleiding nooit ver weg.

In de stad tonen zich de keerzijden van dit exquise pakket: de Vanquish is breed (meer dan 2 meter), en het stuurgedrag bij manoeuvreren doet aan een vrachtwagen denken. We sloten onze rit af onder de brandende Catalaanse zon, dak dicht bij 50 km/u en gekoeld door geventileerde zetels.
Wat blijft hangen is het verlangen om verder te rijden – maar de realiteit haalt je snel in. De basisprijs? 424.000 euro. Over taksen en verbruik hoeven we het niet te hebben – de tank van 82 liter (die je sneller leeg hebt gereden dan je lief is) zegt wat dat betreft genoeg.
Conclusie Aston Martin Vanquish Volante (2025)
Explosief, verfijnd, nobel en hightech – de Vanquish Volante (2025) belichaamt de wedergeboorte van Aston Martin. Een cabrio met een V12 zonder hybridisatie is vandaag dan ook redelijk revolutionair. Net als de combinatie tussen waanzinnig rijplezier en hoogstaand comfort.