Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A4 Allroad: nieuw uiterlijk en zuinige Quattro

Geschreven door Cedric Derese op

In het spoor van de berline en break (Avant) volgt een Allroad-versie van de Audi A4. De avontuurlijke variant maakt van de gelegenheid gebruik om een nieuwe Quattro-transmissie met niet-permanente vierwielaandrijving te introduceren.

Prijs
NB

Concept

Eerst was het concept van de ‘SUV-break’ voorbehouden aan de A6, maar Audi had al snel begrepen dat dit ook zou passen bij de A4. Net als zijn voorganger combineert de nieuwe A4 Allroad de wegkwaliteiten en praktische troeven van de A4 Avant met de capaciteiten naast het asfalt van een SUV (of toch bijna). Het geheel zit ook in een zeer aantrekkelijke verpakking. Op technisch vlak wijdt de nieuwkomer bovendien een nieuwe Quattro-transmissie in, die uitgeschakeld kan worden voor een betere efficiëntie.

  • Stevig weggedrag, veelzijdigheid
  • Ruimte en functionaliteit koffer
  • Kwaliteitsindruk, uitrustingsmogelijkheden
  • Aanzienlijke meerprijs (2.350 euro)
  • Quattro Ultra-transmissie (voorlopig) alleen met 2.0 TFSi
  • Adaptieve ophanging optioneel (1.168 euro)

Wat er verandert

Net als de A4 Avant waarvan hij is afgeleid, is de A4 Allroad iets langer (+3 cm) en breder (+1 cm) dan zijn voorganger. De basis is nog altijd het laatste modulaire platform van de Volkswagen-groep (MLB). Het is steviger en tegelijk minder zwaar dan vroeger en rust op een ophanging (standaard nog altijd passief maar adaptief als je 1.168 euro bijbetaalt) die zodanig is afgesteld dat er 3,4 cm meer bodemvrijheid is dan in de A4 Avant of iets meer dan 13 cm in totaal. Zoals alle Allroads wordt deze A4 standaard uitgerust met Quattro-vierwielaandrijving. Het klassieke systeem met mechanisch differentieel in het midden (Torsen) werd grotendeels behouden, maar in de 2.0 TFSi met 252 pk verschijnt een nieuw systeem op basis van twee koppelingen – een elektromechanische meerplatenkoppeling tussen de versnellingsbak en de centrale as en een scheidingskoppeling rechtstreeks geïntegreerd in het differentieel achteraan – die ingeschakeld worden op verzoek. Deze ‘Quattro Ultra’ wordt geleidelijk aangepast aan andere motoren. Het systeem zorgt voor een meer verfijnde werking en schakelt de transmissie naar achteren helemaal uit (door het differentieel ook los te koppelen) om wrijvingsverliezen te beperken.

Hoe rijdt hij?

De hogere bodemvrijheid veroorzaakt iets meer rolneigingen in de bochten, maar voorts behoudt de A4 Allroad de goede dynamische kwaliteiten van de A4 Avant op de weg, met een uitstekend comfortniveau. De Quattro-transmissie brengt een extra dosis sereniteit, zeker in slecht weer en/of op wegen met een slechte bedekking. Op een goed wegdek, zoals in de buurt van München waar we de auto kort konden testen, geraakten we onder de indruk van de uitstekende werking van het nieuwe Quattro Ultra-systeem, hoewel de Torsen qua doeltreffendheid ook niets te verwijten valt. Maar door de transmissie naar achteren en het achterdifferentieel uit te schakelen, slagen de ingenieurs erin om het verbruik van de auto aanzienlijk te verminderen. De A4 Allroad 2.0 TFSI uitgerust met Quattro Ultra drinkt amper 0,2 l/100 km meer dan een ‘klassieke’ Avant met dezelfde motor, terwijl het verschil in de andere versies doorgaans rond 0,5 l/100 km schommelt.

Budget/uitrusting

Bij de prijs van een klassieke A4 Avant Quattro moet je nog 2.350 euro extra rekenen om een Allroad te kopen, die uitgerust is met de alle koetswerkbeschermingen, 17-duims lichtmetalen velgen, een kofferklep die elektrisch opent en sluit en een multifunctioneel stuurwiel. In afwachting van de 2.0 TDI met 136 en 150 pk die eind dit jaar gepland zijn, speelt de A4 Allroad 2.0 TDI 190 S-Tronic de rol van instapmodel. Die kost toch al 46.460 euro. Voor meer veeleisende bestuurders staan de 3.0 V6 TDI’s met 218 en 272 pk op het programma (vanaf 50.210 euro).

De concurrenten

Zoals vaak werpen we een blik op BMW en Mercedes … om vast te stellen dat geen van beide merken een terreinbreak in zijn gamma aanbiedt. Met de recente VW Passat Alltrack komt de concurrentie voor deze Audi eerder uit de eigen groep. Ook al vreest de marketingafdeling niet dat de A4 Allroad in het vaarwater van de Q5 komt, toch denken we dat het voor de leek niet gemakkelijk wordt om te kiezen bij de dealer.

Ons verdict

Zonder de wegkwaliteiten en het comfort van de recente A4 Avant te verliezen, biedt de Allroad nog meer veelzijdigheid en steekt hij zijn avontuurlijke bedoelingen niet weg. We kijken ernaar uit om hem diepgaander te ontdekken én om de limieten van de nieuwe Quattro Ultra-transmissie op te zoeken die zich geleidelijk zal verspreiden in het Audi-gamma.

In dit artikel : Audi, Audi A4

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker