Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi Q2: klein maar dapper

Geschreven door Gaetan Philippe op

De stadsjungle zit vol SUV’s, pseudo-4x4’s waarmee je boven het andere verkeer kunt uitkijken. Maar om vlot vooruit te komen in het stadsverkeer, moeten die SUV’s steeds kleiner worden. Vandaar deze Q2.

Concept

Nissan blijft een van de weinige Aziatische merken die een supercompacte SUV voor de stad heeft ontworpen: de Juke. Sinds kort is er Mazda (CX-3) en Suzuki keert terug met een aangepaste Vitara. De pioniers van de softroaders voor de stad – Toyota (RAV4), Kia (Sportage) en Hyundai (Tucson) – werden bijgehaald door een stortvloed aan nieuwe modellen. Met de Countryman is Mini het enige premiummerk dat in deze markt investeert. Het is dan ook normaal dat Audi volgt met de Q2, die onder een ingetogen uiterlijk dezelfde jeugdigheid probeert te vatten.

  • Pluimgewicht, verbruik en wendbaarheid
  • Kwaliteitsindruk, hoogwaardige afwerking
  • Comfort, ruimte, geluiddemping
  • Prijzen met opties
  • Voortrein sneller verzadigd dan bij A3
  • Te brave stijl voor speelse SUV?

Wat er verandert

De basis is bekend: de Q2 staat op het MQB-platform dat binnen de VW-groep gebruikt wordt voor voorwielaandrijvers en quattro’s met dwarsgeplaatste motor afgeleid van de Golf en Passat. De Q2 gebruikt de wielbasis van de A3 hatchback (driedeurs), Seat Leon SC en Skoda Rapid, namelijk 2,6 meter lang. De wielbasis van de Golf en de vijfdeursversies van de A3 (Sportback) en de Seat Leon is 4 centimeter langer. Al de rest is specifiek voor de Q2: zijn koetswerk heeft unieke proporties en scoort aerodynamisch heel goed (Cx van 0,30).

Hoe rijdt hij?

Tijdens het rijden is de grote kracht van de Q2 in de eerste plaats zijn lage gewicht. Hij weegt amper meer dan een A3 met dezelfde motoren. Hij staat zoals een SUV hoger op zijn wielen, maar rijdt zoals een sportieve stadswagen. De rijpositie en de contouren van de zetels zetten hiertoe aan. De ophanging is eerder op comfort afgesteld en om een zachte filtering te behouden, kies je beter de velgen van 16 of 17 duim in plaats van de optionele exemplaren met 18 duim.

De voorwielaangedreven versies van de Q2 stellen zich (probleemloos) tevreden met een torsieas achteraan. Bij sterke acceleraties lijkt de vooras sneller verzadigd door het koppel (zeker van de diesels) dan in de A3 berline. We verkozen de Q2 met kleine motoren, die discreter zijn omdat ze absoluut niet trillen en meer aanzetten tot een ontspannen rijstijl. Binnen een vermogensvork van 116 tot 190 pk zijn er telkens drie benzineversies en drie diesels.

De krachtigste (190 pk benzine of diesel) is alleen leverbaar met quattro en de S tronic dual-clutchtransmissie met zeven versnellingen –  optioneel op de andere modellen als alternatief voor de uitstekende manuele zesversnellingsbak. Dankzij de kleine koetswerkoverhangen is de Q2 korter dan de A3 (driedeurs), terwijl hij uiteraard ruimer is achterin. De Q2 is 12 cm hoger dan de berline en heeft een meer verticale kofferklep. Dat is gunstig voor de hoofdruimte en het koffervolume. De beenruimte is identiek aan die van de A3.

Prijs/uitrusting

In afwachting van de prijzen van de andere versies die midden juli worden vastgelegd, geeft Audi Import alleen de prijs van de 1.0 TFSI-basisversie. Die wordt verkocht voor 23.250 euro of 3.260 euro meer dan de Seat Ateca 1.0 TSI, die mechanisch identiek is maar op een iets langer platform staat. Vertrekkend van de afgeronde Duitse prijzen, zou de 1.4 TFSI COD ongeveer 25.000 euro kosten, de 1.6 TDI circa 26.000 euro, de 2.0 TFSI 190 quattro ongeveer 32.000 euro en de 2.0 TDI 190 quattro zo’n 34.000 euro. Zoals altijd bij Audi is heel veel uitrusting optioneel.

De concurrenten

Met gelijke motor is de Q2 (4,2 meter) 5.000 euro goedkoper dan de Q3 (4,4 meter), die zijn prijzen heeft afgestemd op de BMW X1 en Mercedes GLA. In de klasse met vergelijkbare afmetingen en vermogens heeft de Audi dezelfde prijs als een Mini Countryman, zijn enige premiumrivaal. De talrijke, meer ‘volkse’ modellen zijn minder duur of beter uitgerust: Citroën C4 Aircross, Fiat 500X, Honda HR-V, Jeep Renegade, Mazda CX-3, Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Opel Mokka X, Peugeot 2008, Renault Captur, Skoda Yeti, SsangYong Tivoli, Suzuki Vitara, …

Ons verdict

De kwaliteit bij het merk met de vier ringen wordt cash betaald en valt alleen te vergelijken met een ander premiumproduct. De verantwoordelijken voor de benchmarking zien dan ook maar één rivaal voor de Q2: de Mini Countryman, die al ver in zijn carrière zit. De nieuwste Audi kan daarvan profiteren, maar spreekt zowel qua concept als esthetisch minder tot de verbeelding. Hij rijdt wel bijna even leuk en het comfort, de ruimte en de praktische aspecten spreken in zijn voordeel.

In dit artikel : Audi

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars