Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X5: Meid voor alle werk

De nieuwe X5 wil op het asfalt nog beter zijn dan zijn voorganger. Maar tegelijk wil hij nu ook offroad kunnen scoren, om zo zijn statuut van meest veelzijdige BMW extra in de verf te zetten.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De eerste BMW X5 dateert uit 1999. Intussen zijn we al bij de vierde generatie aanbeland. Net als zijn voorgangers wordt die uitsluitend in de Verenigde Staten geproduceerd, in BMW’s fabriek in Spartanburg (South-Carolina). Daar rollen ook de X3, de X4, de X6 en binnenkort ook de X7 van de band. Die laatste zal BMW in de loop van volgend jaar bij ons op de markt brengen. De X5 is vooral op Amerikaanse leest geschoeid, en wordt dan ook nog een stukje groter. In de lengte komt er 3,6 centimeter bij, in de hoogte 1,9 centimeter en in de breedte 6,6 centimeter. De kolos van meer dan twee ton gaat ook op grote voet door het leven, met wielen tot 22 duim, een primeur voor BMW.

Uiterlijk lijkt de nieuwe X5 nog sterk op zijn voorganger, maar hij maakt gebruik van een nieuwe technische basis: het modulaire onderstel CLAR dat we al kennen van onder meer de 5- en de 7-Reeks.

Achterin heeft de 4,2 centimeter grotere wielbasis voor een genereuze beenruimte gezorgd. De buitenste plaatsen op de achterbank zijn comfortabel, maar in het midden blijft de rugleuning best hard. Om de achterpassagiers te entertainen is er de mogelijkheid om twee aanraakschermen van 10,2 duim te integreren in de voorstoelen. Je kunt ook een panoramisch open dak bestellen (2.100 euro), maar dat gaat slechts voor een deel open.

Het blijft ook mogelijk om voor twee bijkomende zitplaatsen in de koffer te opteren. In dat geval is de achterbank verschuifbaar. Het koffervolume blijft identiek aan dat van de vorige generatie en de achterklep bestaat nog steeds uit twee delen. De onderste klep is handig om op te zitten, maar ze bemoeilijkt ook de toegang tot de koffer. Dat klepje opent en sluit voortaan elektrisch, zoals dat al het geval was voor het bovenste deel, waarin de achterruit zit. Het geheel kan ook handenvrij worden bediend, door met je voet onder de bumper te bewegen. Wanneer je de achterbank neerklapt, ontstaat een laadvloer die niet helemaal vlak is, al scheelt het niet veel. Alles bij elkaar blijft het interieur van de X5 dus praktisch en erg aangenaam om in te vertoeven.

Wat er verandert

Er zijn drie motoren beschikbaar bij de lancering: de diesels 30d en 50d, en de 40i op benzine. Alle motoren zijn uitgerust met een partikelfilter. Ze komen standaard met een automatische versnellingsbak en met vierwielaandrijving met een gestuurde koppeling. In normale omstandigheden zal die meer koppel richting achterwielen sturen. Later komen er nog meer motorvarianten bij, net als een sportieve M-uitvoering. Maar de 50i met V8-motor zal de overstap naar Europa niet meer maken. Voor deze eerste kennismaking kunnen we de hand leggen op de 40i. Zijn zes-in-lijn van drie liter heeft nog niets van zijn kwaliteiten ingeboet: hij is stil en zijdezacht bij lage toeren, maar wordt scherp en muzikaal naarmate het toerental oploopt. En de tegelijk zachte en alerte achttrapsautomaat van ZF blijft de beste in zijn soort.

Hoe hij rijdt

Het Amerikaanse weggennet wordt helaas ook streng gecontroleerd, waardoor we niet echt de gelegenheid kregen om de X5 te evalueren op zijn dynamische kwaliteiten. Wel word je al bij lage snelheid het giereffect gewaar dat wordt gecreëerd door de vierwielsturing. De stuurbekrachtiging voelt daarentegen te kunstmatig aan.

Met de rustige rijstijl die we zo moeten aanhouden, zien we in onze X5 40i een gemiddeld verbruik van 22,3 miles to the gallon, oftewel 10,5 l/100 km. Te verwaarlozen dus, in een land waar een liter benzine nog steeds maar goed 0,75 euro per liter kost. In onze verkeersstroom zal je daar toch wel een liter of twee bij moeten rekenen. De diesel zal dus bij ons wel in trek blijven.

Eenmaal op de bestemming aangekomen blijkt de X5 makkelijker dan ooit te parkeren. Standaard krijgt hij een automatische parkeerfunctie mee, die niet alleen de stuurbewegingen zelf in handen neemt, maar nu ook het gas geven en het remmen. BMW bedacht nog een nieuwe functie, waarbij de auto tot enkele dagen de laatste 80 afgelegde meters kan onthouden om ze achterruit opnieuw te kunnen afleggen. Hij kan zo bijvoorbeeld automatisch uit een smalle garage manoeuvreren doordat hij weet hoe je er bent ingereden. Eén druk op een knop volstaat om deze functie te activeren. De bestuurder hoeft het stuur niet aan te raken, maar hij moet zich wel in de auto bevinden.

De X5 kennen we vooral als een van de meest dynamische grote SUV’s op asfalt. Maar tot nog toe stopten de lofbetuigen ook waar het asfalt ophield. Daar wil BMW nu verandering in brengen. De nieuwe X5 moet u dichter bij de natuur brengen, en dat is vrij letterlijk te nemen. Maar dan moet je wel het xOffroad Pack aanvinken, wat de factuur opnieuw met 3.000 euro aandikt. Op een bospad met oneffen ondergrond trekt de X5 zich makkelijk uit de slag over de stenen en greppels, dankzij zijn grote veerwegen. Maar bij gebrek aan een echt volledige differentieelblokkering of transferbak kan hij toch niet dezelfde kwaliteiten op onverhard voorleggen als een Range Rover. Toch kunnen we dankzij deze demonstratie vaststellen dat het offroadpack de veelzijdigheid van de nieuwe X5 nog ingrijpend verbetert. Al is het weinig waarschijnlijk dat de gemiddelde X5-eigenaar zijn mooie velgen zo vuil zal willen maken.

Budget

Goedkoop is de X5 niet. De vanafprijs bedraagt bijna 70.000 euro. Dat is al de moeite… Vooraan valt ons oog meteen op de nieuwe multifunctionele digitale tellerpartij met zijn scherm van 12,3-duim. Hip, maar ook minder ergonomisch dan de virtual cockpit van Audi; Zo is de weergave van de navigatiekaart hier kleiner. Centraal in het dashboard vind je nog een tweede scherm van 12,3-duim waarmee je het multimediasysteem bedient.

Ons verdict

Uit de eerste aanblik zou je denken dat de nieuwe X5 niet zo sterk verschilt van zijn voorganger. Maar hij evolueert meer dan het lijkt: dankzij tal van nieuwe uitrusting en technologie heeft BMW de bestaande kwaliteiten van de X5 verder verfijnd. Bovendien kan hij nu ook naast het asfalt aan de slag, zonder daarbij zijn bumpers te riskeren. De X5 is zonder twijfel de meest veelzijdige BMW van het moment: hij is ruim, chic en comfortabel, beschikt over krachtige motoren en staat nu dus ook beter zijn mannetje op het terrein. Alleen zijn al die snufjes die hem zo’n uitblinker maken (luchtvering met variabele rijhoogte, meesturende achterwielen, xOffroad Pack, enzovoort) stuk voor stuk op de optielijst terug te vinden…

In dit artikel : BMW

NIEUWSBRIEF

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!