Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Cadillac ATS Coupe

De coupéversie van de Cadillac ATS moet de luxedochter van GM helpen om de zo goed als onbestaande Europese verkoopcijfers op te krikken. Hij is er in elk geval goed voor gewapend.

Met een portfolio dat uit vijf modellen bestaat (ATS berline, CTS, SRX, Escalade en nu ook de ATS Coupe - zonder accent, uit te spreken als 'koep') is 'verwaarloosbaar' nog een vriendelijke manier om het belang van Cadillac in Europa te omschrijven. De Amerikanen kampen helaas nog steeds met het imago dat ze vooral wiegende slagschepen bouwen met een buitensporige benzinedorst. Nochtans werkt Cadillac al geruime tijd aan het omturnen van dat imago. De enige verkrijgbare motor voor de Europese ATS is de 2.0-turbo met 276 pk en 400 Nm (47 Nm meer dan in de berline). Hij is krachtig en biedt veel koppel bij middelhoge toerentallen, maar het is moeilijk om hem optimaal te benutten door de vrij simplistische sturing van de (standaard) zestrapsautomaat, die erg vaak de foute verhouding kiest - waardoor hij meestal te weinig of net te veel toeren draait. In dat laatste geval wordt hij bovendien wat rauw en lawaaierig.

Er dringen zelfs bij hoge snelheden en ondanks de frameloze ruiten geen stroomlijngeluiden het interieur binnen en ook het bandengeroffel is vrij goed onderdrukt. Een innovatie in het interieur is de mogelijkheid om gsm's draadloos te herladen in een bakje dat verborgen zit achter het bedieningspaneel voor de klimaatregeling. Let wel: dit geldt enkel voor compatibele smartphones en die zijn nog niet erg talrijk. Ook op veiligheidsvlak heeft Cadillac fors geïnvesteerd, zodat de ATS Coupe kan worden besteld met een actieve spoorassistent, dodehoekcontrole, een actieve snelheidsregelaar met afstandsbewaring (die enkel van het gas gaat, maar niet zelfstandig remt) en een waarschuwing voor naderend dwarsverkeer bij het achteruitrijden.

De Cadillac ATS Coupe is niet perfect, met zijn wat krappere interieur, moeilijke instap naar achteren en weinig intelligente automaat. Toch heeft hij heel wat troeven om de traditionele klanten van de Duitse premiumconstructeurs te verleiden, met voorop zijn erg prettige chassis dat garant staat voor veel rijplezier, of zijn bijzonder uitgebreide standaarduitrusting. Wij vinden dat hij een eerlijke kans verdient, maar of de consument door het 'Amerikaanse' imago heen kan kijken, is natuurlijk de eeuwige vraag...

U kunt de Eerste Test van de Cadillac ATS Coupe nalezen in AutoGids 912 van 15/10/2014.

In dit artikel : Cadillac

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars