Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Chevrolet Volt

Tegen eind volgend jaar moeten we in ons land de Chevrolet Volt kunnen kopen. Binnen een paar maanden komt hij al in de Verenigde Staten op de markt. Wij konden al kennismaken met het productiemodel.

Prijs
NB

In feite heeft de Volt drie motoren aan boord, twee elektrische borstelloze synchroonmotoren en een (vrij gewone) verbrandingsmotor. De wielen worden rechtstreeks aangedreven door een 111 kW (150 pk) sterke elektrische motor, met een niet te versmaden en direct beschikbaar koppel van 368 Nm. Een tweede elektrische krachtbron ontwikkelt 54 kW (73 pk) en dient in hoofdzaak als generator om de batterij op te laden. Als derde motor is er dan een verbrandingsmotor die moet dienen om de actieradius uit te breiden en die in de meeste gevallen de generator aandrijft om zo terug elektrische energie naar de batterij te sturen.

De topsnelheid van de Volt is wel beperkt tot 160 km/h, maar dat is eerder om het rijbereik niet te veel te beperken dan om zuiver technische redenen. Wat het optrekken betreft, geeft GM ongeveer 9,5 seconden op voor het spurtje tot 100 km/h. De auto heeft drie rijmodi: Normal, Sport (waarbij respons van het acceleratiepedaal, overbrengingsverhoudingen en stuurgevoel worden bijgestuurd) en Mountain, waarbij in extended range maatregelen worden genomen (de batterij wordt sterker opgeladen) om op steile hellingen niet in de problemen te komen. Voor het overige is de auto qua aandrijving zo stil dat je aandacht natuurlijk getrokken wordt door rij- en rolgeluiden, die op die manier nadrukkelijker aanwezig zijn, zeker omdat achter de twee aparte achterstoelen slechts een zeiltje als bagageafdekking dienst doet.

Het prijskaartje wordt dus wel degelijk een probleem, vandaar dat beide merken zich ook bij ons wel zo snel mogelijk over leaseformules zullen buigen, zodat ook de (zeker geïnteresseerde) fleetmarkt bewerkt kan worden. Je krijgt er in elk geval een aantrekkelijke auto voor in de plaats, die weinig verbruikt, meer rijplezier biedt dan verwacht en nog redelijk praktisch is ook. Bovendien vergt hij van de verwende consument weinig aanpassingen, een groot voordeel tegenover sommige (volledig elektrische) concurrenten.

U kunt de Eerste Test van de Chevrolet Volt nalezen in AutoGids 811 van 24/11/2010.

In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Volt

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker