Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nio ET7 100 kWh (2022): De Chinese Tesla

Geschreven door Hans Dierckx op

De elektrische Nio ET7 komt met verwisselbare batterijen, Nvidia-supercomputers en een een huurprogramma. AutoGids doet de test met de Chinese Tesla.

Smakelijk lachen met Chinese auto’s was anderhalf decennium geleden gerechtvaardigd, toen hadden ze in de Volksrepubliek nog heel wat te leren over de autobouw. Recentere gezanten van MG, Aiways en BYD demonstreren echter dat het tijd is om de Chinese fabrikanten serieus te nemen. Nio echter gaat nog een stap verder.

Het jonge merk, dat al wel vaker ‘het Chinese Tesla’ genoemd is, mikt zelfs op een plaats bovenaan in de pikorde, naast het Amerikaanse voorbeeld en de Duitse luxemerken. Die ambitie is geeneens misplaatst, deze Nio ET7, het vlaggenschip van de vloot, kan immers indrukwekkende papieren voorleggen.

Koetswerk en afmetingen

Net als Tesla kiest Nio voor een niet al te radicale vormgeving. De ET7 komt met een goed geproportioneerd en eerder sober uitgedost koetswerk, dat vooral extreem gestroomlijnd is. De Chinezen spreken over een indrukwekkend lage Cx-waarde van 0,21.

Met dank onder andere aan de schuin aflopende achterkant. Daardoor oogt de Nio ET7 als een vijfdeurs, maar eigenlijk heeft hij slechts vier deuren. Met een lengte van 5,1 meter is hij bijna zo groot als een Mercedes S-Klasse. Bemerk bovenop het dak de centrale lidar-scanner, geflankeerd door camera’s van 8 megapixel.

>> Lengte: 5101 mm - breedte: 1987 mm - hoogte: 1509 mm

Interieur en kofferruimte

Bij het instappen van de Nio ET7 merk je dat je in een elektrische auto plaatsneemt. Doordat er een batterij in de bodem zit, staan de stoelen iets hoger gemonteerd dan je verwacht. Die stoelen, nochtans in alle richtingen verstelbaar, kunnen echter beter, met onder andere wat extra zijdelingse ondersteuning.

De stuurhut van de Nio ET7 is sober, met slechts enkele knoppen en centraal een groot en erg helder aanraakscherm van 12,8 duim, waarlangs je zowat alles bedient. Alweer: net als bij Tesla, ook qua vormgeving en menustructuur. Bovenop de boordplank woont een digitale assistent, oftewel Nomi. Een typisch Aziatisch speeltje dat nogal veel aandacht opeist, maar gelukkig ook wel kan uitgeschakeld worden.

De afwerking van de Nio ET7 is ronduit prima, met een goede assemblage en een verrassende materiaalkeuze: her en der is een plantaardig siermateriaal gebruikt, karuun genaamd, dat er goed uitziet en zacht aanvoelt. Dit is een verwenauto, met onder andere masserende zetels, een panoramisch dak van bijna 2 m², hoofdkussens op de achterste kopsteunen en een machtige geluidsinstallatie met liefst 23 luidsprekers aan boord, allemaal standaard.

Door de wielbasis van iets meer dan 3 meter is er achteraan de Nio ET7 ook meer dan voldoende zitruimte. De koffer is met die kleine klep helaas onhandig qua toegang, maar wel diep.

Specificaties en prestaties

Vooraan zit een synchroonmotor met permanente magneet, 180 kW sterk, en achteraan een inductiemotor van 300 kW, beide door Nio zelf ontwikkeld en gebouwd. In totaal dus 480 kW, omgerekend 652 pk. De totale maximale trekkracht bedraagt 800 newtonmeter. De 2,3 ton zware Nio ET7 gaat van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden.

Rijbereik en oplaadmogelijkheden

Je kan de Nio ET7 krijgen met een accu van 75 of 100 kWh, wat een autonomie van 445 tot 580 kilometer garandeert. In de praktijk kan je zelfs over de 600 gaan, want na de testrit noteerden we een indrukwekkend laag verbruik van 16,5 kWh/100 km, wat zelfs minder is dan het normverbruik.

Dat zou zelfs nog beter moeten kunnen indien Nio een ET7-variant met één krachtbron zou maken, in de plaats van twee. Het exemplaar achteraan, 408 pk sterk, volstaat immers ruimschoots.

Nio voegt daarnaast een extra facet toe aan elektrisch rijden, want je kan een lege batterij ook in amper 5 minuten verwisselen voor een volledig opgeladen exemplaar. Dat gebeurt volautomatisch in een wisselstation, zoals er momenteel een dozijn te vinden zijn in Europa. Tegen eind 2023 moeten dat er al 100 zijn.

Met het wisselsysteem willen Nio nog een stap verder gaan in het geruststellen van zij die snelladen niet voldoende vinden. Bovendien komt het ook de accusceptici tegemoet, die vrezen dat de batterij van een EV na enkele jaren een stuk van capaciteit kwijt is.

Rijgedrag

Het fundament van de Nio ET7 is gezond: een stijf aluminium platform met stalen versterkingen en rondom een meerarmige ophanging met adaptieve dempers en luchtvering. Het ligt niet enkel uitstekend in balans, het is bovendien kundig afgesteld, wat maakt dat je deze lijvige berline met zwier rond een bocht kan sturen.

Bij gewoon gebruik is het echter de algehele verfijning van de Nio ET7 die opvalt, met een uitstekende demping van wind- en rijgeluid en getrouw en consistent aanvoelende bedieningselementen.

In totaal heeft de Nio ET7 33 ‘ogen’ in de vorm van camera’s, radars en een lidar-scanner. Zij genereren per seconde 32 gigabyte aan gegevens, die verwerkt worden door 4 exemplaren van Nvidia’s recentste zelflerende supercomputer. Het maakt dat autonoom rijden technisch mogelijk is, al blijven de Chinezen voorlopig bij een semi-automatische piloot voor op de snelweg en in files.

Belgische prijs Nio ET7

Die kennen we niet. Nio opent immers pas in 2023 de deuren in België. Bovendien ga je de elektrische Nio ET7 enkel kunnen huren, niet kopen. Idem voor de batterij, die eigendom blijft van de fabrikant en waarvoor een aparte maandprijs aangerekend wordt. Dat laatste om het wisselsysteem werkbaar te maken.

De prijzen van de Nio ET7 in de omliggende landen, zoals Nederland en Duitsland, kennen we wel: 1.200 à 1.300 euro per maand. Dat ligt in lijn met wat je voor een Europese of Amerikaanse EV van dit formaat betaalt. Wie er een wil kopen, houdt best Nio’s website in de gaten. Dat is immers het eerste verkoopkanaal, al komen er in enkele grote steden wel belevingswinkels. Voor het onderhoud gaan de Chinezen in zee met een externe partner.

Nio ET7 100 kWh – verdict AutoGids

Het moment is gekomen waarop een Chinese autobouwer onze oevers bereikt en zich meteen nestelt tussen de nobele namen. Naar het voorbeeld van Huawei, de fabrikant van (onder andere) slimme telefoons die in geen tijd een plausibele concurrent werd van Apple, meldt Nio zich aan met een ET7 die spitstechnologie in de strijd gooit om de aandacht te vangen van de Tesla- en Taycan-rijders, en dat voor de scherpere prijs die je verwacht voor een product uit China.

Daarnaast geeft de Nio ET7 zowel qua ruimte als uitrusting, comfort en prestaties meer waar voor je geld dan Europese autobouwers, om nog te zwijgen van het indrukwekkend lage stroomverbruik.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars