Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Fiat Bravo 1.6 MJet

Fiat gaat verder met zijn downsizing-programma. Na de kleine 1.4-benzine met turbo is het nu de beurt aan de diesel in de Bravo: de 1.6 MJET met 105 pkk verangt de 1.9 JTD.

Prijs
NB

De nieuwe 1.6 MJET hoort bij de tweede generatie van de Multijet- meerkleppendiesels van Fiat. De nieuwkomer krijgt een common rail die met een veel hogere druk werkt: 1.600 in plaats van 1.300 bar. Ook de injectoren zelf zijn herwerkt, voor een fijnere verneveling van de brandstof en dus een vollediger verbranding. De turbo van de 105 pk-versie waarmee we konden kennismaken, heeft nog een vaste geometrie, maar een versie met 120 pk en een variabele turbo volgt nog. Het koppel piekt bij 290 Nm (300 Nm voor de 120 pk), wat een meer dan respectabel specifiek cijfer van 180 Nm/l oplevert. Die maximumwaarde wordt trouwens al bereikt bij 1.500 o/m.

Naast een beter rendement stond uiteraard ook een lagere uitstoot in het bestek van de motorenbouwers. De verbranding kreeg daarom specifieke aandacht, net als de uitlaatgasnabehandeling. Dat laatste gebeurt via een systeem dat in één module ? met de indrukwekkende naam closecoupled DPF ? de oxidatiekatalysator en de partikelfilter integreert.

Verder plant Fiat voor later een ?groene? afgeleide die nu nog geen naam heeft, maar waarvan de filosofie die van de Blue- Motion-Volkswagens, Econetic-Fords, Ecomotive- Seats en dergelijke volgt. In afwachting daarvan blijkt deze Bravo 1.6 MJET in elk geval een erg aangename metgezel, door zijn soepele en gewillige dieselmotor, die bovendien geen gebrek heeft aan dynamisme en gretig in de toeren klimt. Als kers op de taart is hij bovendien erg discreet en nagenoeg vrij van trillingen. Welk vermogen je ook kiest, de MJET wordt standaard aan een perfect gespreide manuele zesversnellingsbak gekoppeld.

Later kan de 120 pk-versie worden besteld met de gerobotiseerde versnellingsbak Dual Logic. Met deze nieuwe diesel beschikt Fiat over een extra troef tegen de CO2-heffingen die overal in Europa de kop opsteken. Hij is zuinig en ecologisch correct en biedt bovendien voldoende rijplezier, allereerst door zijn discrete werking, maar ook door zijn gewilligheid bij lage toeren. Deze nieuwe motor is nu al te ontdekken onder de kap van de Bravo.

De volledige test van de Fiat Bravo 1.6 MJet is te lezen in AutoGids 742 of in PDF (zie de links hieronder).

In dit artikel : Fiat, Fiat Bravo

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker