Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Fiesta ST200: nog geen RS

De Fiesta ST200 is de krachtigste Fiesta die ooit gebouwd werd. De dynamische aspecten werden aangepast, waardoor hij nog doeltreffender en aantrekkelijker is dan de gewone ST. De concurrentie kan alleen nog de zakdoek bovenhalen.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.60/20

Overzicht :

Het concept

De Fiesta ST was in het marktsegment van de kleine sportievelingen al de referentie inzake sportief weggedrag. Maar zijn vermogen en koppel (182 pk of 200 pk in overboost en 240 Nm) doen onder voor zijn voornaamste rivalen, de Peugeot 208 GTi (208 pk, 300 Nm) en de Renault Clio (200 pk, 240 Nm).

  • Weggedrag is referentie
  • Motor
  • Echte funauto
  • Relatief hoge prijs
  • Verouderend model (infotainment)
  • Hoofsteunen te veel naar voren gekanteld

Wat er verandert

De ST200 zet dus de puntjes op de i met 10 procent meer vermogen en 20 procent meer koppel, namelijk 200 pk (215 pk in overboost) en 290 Nm (320 Nm in overboost). De brugverhouding werd ingekort van 3,82 naar 4,06, waardoor de ST200 twee tienden wint in de spurt van 0 naar 100 km/u (6,7 seconden). Het onderstel stond al aan de top van de categorie, hier is er dan ook weinig evolutie tegenover de ST. We zien alleen een 27 procent stijvere torsieas achteraan en een antirolstang vooraan waarvan de diameter vergrootte van 19 naar 21 mm. De schokdempers werden ook anders afgesteld om oneffenheden beter te absorberen.

Hoe rijdt hij?

De EcoBoost-motor van de ST200 is een pareltje dat zich laat rijden op zijn koppel zoals een grote diesel of zich heel woest toont. In lage en gemiddelde toeren klinkt hij nogal dof (door de geluidsversterker) maar hij wordt alsmaar woester naarmate de rode zone nadert. Geweldig. Dit juweeltje met drukvoeding, directe injectie en dubbele variabele kleppentiming wordt alleen gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, waarvan we de nauwkeurigheid en de feedback van de bediening zeker waarderen. Wel jammer dat de plaatsing van de pedalen het gebruik van de tip-hieltechniek bemoeilijkt. Het weggedrag van de ST200 is doeltreffender. Het systeem dat het koppel vectorieel verdeelt (eTVC) is nog altijd van de partij en werkt zowel doeltreffend als discreet. Als je hem de sporen geeft, rijdt de ST200 op een natuurlijke manier door de bochten alsof hij op rails staat. Ga je van het gas, dan keert hij terug naar het traject. Een waar plezier. In scherpere bochten wordt onderstuur goed onder controle gehouden, terwijl de grip niet op een fout te betrappen valt, tenminste op het droge. De stabiliteitscontrole (ESP) kan in drie standen geregeld worden: normaal, sportief en off. We lieten ze onaangeroerd, want standaard komt het systeem oordeelkundig en nooit storend tussenbeide.

Prijs/uitrusting

Behalve door het logo achteraan, herken je de Fiesta ST200 vanbuiten aan zijn exclusieve grijze koetswerkkleur, matzwarte 17-duimsvelgen en rode remklauwen. In het interieur vinden we Recaro-zetels met grijze stiksels en deels bekleed met leder, verlichte deurdrempels, inzetstukken in koolstofvezel in de boordplank, pedalen en een pookknop van lichtmetaal en het ST-stuurwiel dat perfect in de hand valt. De ST200 wordt aangeboden voor 28.685 euro, een meerprijs van 5.835 euro tegenover de ST. Voor die prijs hadden we wel graag de snelheidsregelaar en de regensensor standaard gezien.

De concurrenten

Een prijs van bijna 29.000 euro lijkt relatief veel voor de ST200. In werkelijkheid volgt hij de prijzen van de Renault Clio RS Trophy (29.500 euro) en de 208 GTi by Peugeot Sport (28.275 euro), zijn twee voornaamste concurrenten. Minder radicaal, maar ook het vermelden waard: de Audi A1 1.8 TFSI (193 pk, 26.200 euro), de DS 3 1.6 THP 208 (van 27.450 tot 34.550 euro), de Mini Cooper S (192 pk, 25.460 euro) en niet te vergeten de Opel Corsa OPC die voor 22.450 euro bijna cadeau gegeven wordt.

Ons verdict

Met de Fiesta ST had Ford al een kleine sportieveling die trouw is aan de geest van de GTI en veel leuker rijdt dan zijn rivalen waarin het weggedrag overdreven politiek correct geworden is. Met een handvol pk’s extra en een nog scherper chassis, vergroot de ST200 de kloof en is het absoluut de referentie.

In dit artikel : Ford, Ford Fiesta

Geschreven door op