Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Mondeo

Fords grotere gezinswagen is nu toch klaar om gelanceerd te worden... niet minder dan twee jaar nadat zijn Amerikaanse zustermodel, de Fusion, het levenslicht zag. Was hij het wachten waard?

Prijs
NB

Er zijn een heleboel verklaringen waarom de Mondeo pas zo veel later na zijn Amerikaanse zustermodel Fusion wordt gelanceerd dat die laatste al haast aan een facelift toe is. Niet onbelangrijk is daarbij wat er in Genk is gebeurd: tot nog toe was de Belgische Ford-site altijd al de thuisbasis van de Mondeo, maar eind dit jaar gaan de poorten er definitief dicht. Daarnaast is er het niet te verwaarlozen gegeven dat Europese automobilisten kieskeuriger zijn dan Amerikaanse, en dat de aanpassingen aan de Europese markt (onder meer met een veelvoud aan aandrijfgehelen) geen sinecure waren. De technologie en het comfort die je binnenkort op een Mondeo zult kunnen bestellen, dekt zowat de hele optiecatalogus van de premiummerken.

We beginnen eraan in een breakversie met 1.5 EcoBoost. Die blijkt onmiddellijk een schot in de roos. De nieuwe benzinemotor - de kleinste, in afwachting van de 1.0 EcoBoost - is een zeer aangename, soepele krachtbron: hij is niet overdreven krachtig, maar wel voldoende om met deze grote Mondeo ook rijplezier te beleven. Dat heeft uiteraard veel te maken met het zeer aangename stuur en vooral met de ophanging, die bijzonder secuur haar werk doet en tegelijkertijd opvallend comfortabel blijft. Tijd om over te stappen in een vijfdeurs met tweeliter-turbodiesel van 180 pk, nog steeds met manuele versnellingsbak. Die krachtbron is uiteraard wat luidruchtiger dan een benzine, maar voor een diesel nog vrij stil. Minder aangenaam is dat deze TDCi als gevolg van zijn grote turbo slechts een vrij smal nuttig toerentalbereik heeft.

Soms begrijpen we de automarkt en zijn consumenten toch niet goed. Neem nu die niet aflatende SUV-rage: waarom wil iedereen per se in een auto zitten die weliswaar hoger van de grond staat, maar daarnaast nauwelijks betere terreinprestaties kan voorleggen dan een klassieke berline en het qua ruimteaanbod, comfort, wegligging en zelfs prestaties moet afleggen tegen een auto als deze nieuwe Mondeo? Toch zal Fords grootste heel wat moeite hebben om verkoopmatig nog maar in de buurt te komen van sommige SUV-concurrenten. Het is niet voor niks dat Ford volgend jaar zelf met de Edge naar Europa komt. Jammer voor zo'n goed product als deze Mondeo...

U kunt de Eerste Test van de Ford Mondeo nalezen in AutoGids 913 van 29/10/2014.

In dit artikel : Ford, Ford Mondeo

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker