Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hummer H3 5.3 V8

Ondanks het barre economische klimaat en de verkoopplannen van moederhuis GM breidt Hummer zijn gamma uit. Zo krijgt de H3 voor 2009 een 5,3 liter grote V8 onder de kap.

Prijs
NB

De Hummer H3 krijgt er een dikke V8 van 5,3 liter bij. Deze motor is afgeleid van de achtpitter van de H2 en is niet bijzonder verfijnd (twee kleppen per cilinder die worden bediend door een centrale nokkenas, zonder variabele timing), maar hij is nog altijd iets schoner dan de "kleine" 3.7 met dezelfde overbrenging (de viertrapsautomaat). Goed, echt groot zijn de verschillen niet: de CO2-uitstootdaalt daalt met 4 g/km (van 348 naar 344 g/km). Met dergelijke verbruikscijfers is de Hummer H3 V8 natuurlijk verre van een ecologische terreinwagen, maar we mogen niet vergeten dat hij in tegenstelling tot wat zijn indrukwekkende formaat zou kunnen doen denken, niet vervuilender is dan de meeste van zijn rivalen.

Zoals te verwachten was, rijdt de H3 heel wat comfortabeler met de V8. Onderweg blijft de V8 een rasechte Amerikaan. Dat wil zeggen dat hij vreedzaam brabbelt, maar wel in staat is om krachtig uit de hoek te komen wanneer hij daarom gevraagd wordt. Niettemin verdient deze achtpitter beter dan de stilaan verouderde viertrapsautomaat: hoewel die voor de gelegenheid een nieuwe afstelling kreeg, reageert hij nog altijd lui en weinig vloeiend.

Maar ver weg van de gebaande paden blijft de jongste Hummer natuurlijk het meest verrassen. Zelfs met zijn mixbanden beklimt hij met het grootste gemak de steilste hellingen (tot zestig procent), ploetert hij als een nijlpaard door het slijk en kan hij met een ongelofelijke zelfverzekerdheid de meest acrobatische poses aannemen. Nog onverwachter: de H3 baant zich als een ballerina een weg tussen de obstakels, dankzij een draaicirkel die verbazend klein is (11,3 meter) voor een auto van dit formaat.

Door zijn gulle karakter en zijn typisch Amerikaanse aura klinkt de Hummer H3 V8 beter dan de 3.7. Bij ons wacht iedereen echter natuurlijk vooral op de dieselversie. Nog een beetje geduld, eind dit jaar is het zover...

U kunt de Eerste Test van de Hummer H3 5.3 V8 nalezen in AutoGids 756 van 15/10/2008.

In dit artikel : Hummer, Hummer H3

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker