Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai Genesis 3.8 V6

De statige Hyundai Genesis komt zich nu ook op het Oude Continent moeien met de coryfeeën onder de premiumreisberlines. Niet zozeer om ze onttronen, maar wel om indruk te maken.

Prijs
NB

De Genesis Coupé is niet meer, leve de Genesis... Hyundai gooit het over een andere, minder sportieve, maar des te luxueuzere boeg met zijn jongste E-segmentberline, die in Europa voortaan de rol van vaandeldrager voor zijn rekening neemt. De discreet en elegant gelijnde Genesis zet een voorzichtige stap in het Europese E-segment, dat gedomineerd wordt door de Audi A6, BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse, al kan hij met zijn lengte van 4,99 meter en vooral zijn wielbasis van 3,01 meter eigenlijk ook concurreren met modellen uit het F-segment, zoals de Audi A8, BMW 7-Reeks en Mercedes S-Klasse. De Hyundai-invoerder voor ons land houdt het bij één versie: de 3.8 V6 GDi Executive met automaat en vierwielaandrijving. Een gewaagde, maar misschien ook slimme zet: in de prijs van 64.999 euro is werkelijk alles inbegrepen, zelfs metaalglanslak en leder - ongeacht de kleur.

Onder de motorkap ligt een flinke V6 van 315 pk en 397 Nm, die de Genesis in 6,8 seconden naar 100 km/h brengt en een top van 240 km/h mogelijk maakt. Een aangename krachtbron, zo blijkt, maar wel eentje die fiscaal een erg zware last torst en a priori niet bepaald zuinig met benzine omspringt. De mooie Vlaams-Ardense wegen waarop we de Genesis kort konden testen, leenden zich niet meteen tot een doorgedreven dynamische test van het onderstel, maar de manier waarop hij de bochten nam, doet het beste vermoeden inzake evenwicht en efficiëntie. Behalve bij een 'ongehoorde' rijstijl weet de Genesis zijn massa goed te beheersen en tegelijk de nodige zachtheid te bieden. Zijn ophanging werd dan ook afgestemd op de Europese smaak op de Nordschleife van de Nu¨rburgring. Niet met het oog op een supersnelle chrono, maar wel om de 315 pk altijd met brio op het wegdek over te zetten, met name dankzij een gunstige gewichtsverdeling over de assen (51/49 procent), een multilinkophanging voor- en achteraan en natuurlijk zijn in eigen huis ontwikkelde HTRAC-vierwielaandrijving. Veiligheid en doeltreffendheid voeren duidelijk het hoge woord.

De Genesis heeft alles in huis om de liefhebbers van rijdende salons te overtuigen, voor zover ze zich openstellen voor iets anders dan de vaste Europese waarden - en bereid zijn om de zware fiscale last van zijn potige V6 op benzine te dragen. Een diesel onder de motorkap zou hem een veel grotere slaagkans geven op onze markt, maar om commercieel succes is het Hyundai in dit geval niet te doen. Dat neemt niet weg dat bij gelijke uitrusting en aandrijfgroep de Europese concurrentie ongeveer 20.000 euro duurder is. En als kers op de taart krijgt de Genesis net als de andere modellen van het merk vijf jaar garantie mee...

U kunt de Eerste Test van de Hyundai Genesis nalezen in AutoGids 914 van 12/11/2014.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Genesis

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker