Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai Kona Hybrid: Gezinsuitbreiding

Naast de versies op benzine, diesel en elektriciteit verschijnt nu ook een nieuwe hybridevariant van de Hyundai Kona, die kan uitpakken met een heel redelijk verbruik.

Het concept

Hyundai blijft zijn gamma verder ontwikkelen rond een ruime keuze aan aandrijflijnen, met naast benzine en diesel ook waterstof, in de Nexo, of plug-inhybride- en hybridetechnologie, in de Ioniq-familie. Van die laatste leent de nieuwe Kona Hybrid zijn aandrijfgeheel, dat hij ook deelt met zijn neef, de Kia Niro. Onder de motorkap ligt dus een Kappa-viercilinder van 1,6 liter die werkt volgens de Atkinson-cyclus en die een maximumvermogen en -koppel ontwikkelt van 105 pk en 147 Nm. Hij wordt gecombineerd met een elektromotor met permanente magneet van 32 kW (43,5 pk) en een piekkoppel van 170 Nm, die wordt gevoed door een lithium-ionpolymeerbatterij met een opslagcapaciteit van 1,56 kWh.

Wat er verandert

Deze aandrijflijn claimt een systeemvermogen van 141 pk en een koppel van 265 Nm. Dergelijke cijfers laten een zekere dynamiek vermoeden, zeker omdat ze worden gecombineerd met een transmissiekeuze die in dezelfde richting hint. In tegenstelling tot het epicycloïdale tandwielstelsel dat Toyota aanbiedt in zijn hybrides, rust Hyundai zijn hybride Kona immers uit met een gerobotiseerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling.

Hoe hij rijdt

Een bronstige hengst wordt de Kona er echter niet mee, en de look van deze versie blijft heel trouw aan de rest van het gamma. Ondanks een redelijk gewicht van 1.376 kilo vergt optrekken van 0 naar 100 km/u nog steeds 11,2 seconden en is de topsnelheid beperkt tot 160 km/u. Tijdens het rijden voelt deze Kona Hybrid inderdaad niet heel kwiek aan bij het optrekken, en de versnellingsbak met dubbele koppeling weerhoudt hem er niet van om snel hoog in de toeren te klimmen zoals sommige hybride Toyota’s. Zoals zo vaak met dit soort modellen laat de hybride Kona zich het meest naar waarde schatten bij een rustige rijstijl. Hij beloont bestuurder en passagiers dan met een mooie werkingsstilte en nagenoeg onmerkbare omschakelingen tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor.

Onder dergelijke omstandigheden, dus met een rustige rijstijl, is de hybride Kona geneigd om niet al te veel te verbruiken. De bestuurder wordt daarbij bovendien ondersteund door de Eco Driving Assist, die dankzij een samenwerking met het navigatiesysteem aangeeft wanneer je moet gaan vertragen. Het laden en ontladen wordt bovendien automatisch geregeld afhankelijk van het wegprofiel (klimmen of dalen) om de batterij maximaal te gebruiken. Het normverbruik volgens de NEDC-cyclus (3,9 tot 4,3 l/100 km) is weliswaar erg optimistisch, maar dat weerhoudt deze variant er niet van om effectief redelijk te blijven. Zonder er een zuinigheidsrit van te maken, maar met een rustige rijstijl zagen we 5,0 l/100 km verschijnen op de boordcomputer tijdens een rit door de Amsterdamse binnenstad en over de snelwegen in de omgeving. Met wat meer snelweg kwamen we nauwelijks boven de 5,4 l/100 km.

BUDGET

Hybrides blijven een uitstekende overgang naar elektrische auto’s. Met een basisprijs van 27.150 euro is de Kona Hybrid niet de goedkoopste kleine SUV, maar hij werpt zich op als alternatief voor diesels, die steeds meer geweerd worden uit stadscentra. Bovendien kan deze versie rekenen op een rijkelijke standaarduitrusting.

Ons verdict

De Hyundai Kona Hybrid is een mooie oplossing voor bestuurders die op zoek zijn naar een kleine en echt zuinige SUV zonder topprestaties te verlangen. De Kona biedt bovendien een volledige uitrusting met de jongste veiligheidssystemen en zelfs geventileerde stoelen, terwijl hij de gebruikelijke garantie van vijf jaar behoudt.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Kona

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars