Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai Santa Fe : Antistress-SUV

Geschreven door Kevin Kersemans op

De derde generatie van de Hyundai Santa Fe is halverwege in zijn carrière en werd dan ook lichtjes bijgeschaafd. Hij behoudt zijn zachtaardige karakter, maar werd wat veiliger en bijdetijdser.

Prijs
NB

Voor Hyundai is de SUV-markt van groot belang. Al in 2000 bracht het merk de eerste generatie van de Santa Fe op de markt, in 2004 gevolgd door een compacter model, de eerste Tucson, die de naamsbekendheid en de reputatie van de Koreanen een eerste stevige boost gaven. Op dit moment is meer dan 40 procent van de verkochte Hyundai’s een SUV. Hoewel de minder dure Tucson logischerwijs het populairst is, neemt de Santa Fe op Europese schaal daarvan toch een derde voor zijn rekening. De huidige generatie werd gelanceerd in 2012 en onderging zopas een opfrisbeurt. Die doet de Santa Fe visueel opnieuw beter aansluiten bij de recentste modellen van het merk en moet hem er zo nog Europeser doen uitzien. 

Uiterlijk gaat het zoals gewoonlijk om een aanpassing van de bumpers, het radiatorrooster en de lichtblokken, evenals om nieuwe velgdesigns. Ook binnenin gaat het om detailaanpassingen, al valt wel op dat het aanraakscherm in het midden van het dashboard groter werd. Daarop kunnen voortaan beelden worden weergegeven van de omgevingscamera’s. Die zijn erg duidelijk en komen van pas wanneer je de Santa Fe in krappe ruimtes moet manoeuvreren. Verder zijn de fysieke knoppen onder het scherm anders gegroepeerd, maar met dit nieuwe infotainmentsysteem heeft de Santa Fe wel de cd-speler vaarwel gezegd. 

Op het vlak van veiligheidstechnologie doet een automatische noodremfunctie haar intrede en wordt de snelheidsregelaar adaptief, terwijl de dodehoeksensoren eveneens dienen voor het Rear-Cross Traffic Alert, dat waarschuwt voor aankomend verkeer wanneer je achterwaarts je parkeerplek verlaat. Overigens kan de automatische parkeerfunctie de Santa Fe nu zowel haaks op de weg als parallel parkeren. De actieve spoorassistent kan wel wat irritant uit de hoek komen. Ten slotte zijn alle versies (zowel 2.0 CRDi als 2.2 CRDi) nu voorzien van een stop-startsysteem, waardoor de normcijfers qua verbruik en CO2-uitstoot er lichtjes op vooruitgingen (tot 5,7 l/100 km en 149 g/km in het beste geval, voor de 2.2 CRDi Blue Drive), al zijn die in het geval van de vierwielaangedreven 2.2 CRDi met automaat nog altijd aan de hoge kant (6,6 l/100 km of 174 g/km). 

  • Verzorgde aankleding, afwerking
  • Binnenruimte, comfort
  • Verkrijgbaar met 7 zitplaatsen
  • Stevige prijskaartjes
  • Hoge CO2-uitstoot met automaat
  • Soms wat overijverige rijhulpsystemen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker