Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar F-Pace SVR: Heerlijk anachronisme

De Jaguar F-Pace was een schot in de roos, zowel qua product zelf als op het gebied van verkoop. Vroeg of laat moest er dan ook een high performance-versie van komen. Die is er nu.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Het Concept

Sinds een tijdje is er bij Jaguar Land Rover ook een SVO-afdeling actief, voor Special Vehicle Operations. Deze afdeling, zo’n beetje te vergelijken met M bij BMW of AMG bij Mercedes, houdt zich niet alleen bezig met het uittekenen van sportievere looks voor de normale modellen of het in elkaar steken van op maat bestelde speciale versies, het bekommert zich ook om het verder ontwikkelen van die modellen waarvoor men bij Jaguar of Land Rover wel een sportief (top)publiek vermoedt. Deze SVR-versie heeft trouwens langer op zich laten wachten dan voorzien door problemen met enkele toeleveraars. Maar nu is hij er eindelijk.

Wat er verandert

Bij het optrekken van de prestaties horen natuurlijk bijpassende looks. Daarbij werd niet alleen gelet op het visueel aanpassen aan de verhoogde sportieve verwachtingen, maar ook op een vergrote efficiëntie. Zo zien de bijkomende luchtinlaten in het voorste bumperschild, de motorkap en de voorste wielkasten er niet enkel stoer uit, ze verbeteren ook de koeling en/of de aerodynamische efficiëntie en verminderen de opwaartse druk.

Via aerodynamische verbeteringen onder aan de zijkanten kom je bij een achterbumperschild dat aangepast werd aan een diffusor met links en rechts dikke dubbele uitlaatpijpen. Boven aan de achterklep zit een vrij indrukwekkende spoiler die uitklapbaar is om stabiliteit en luchtweerstand te verbeteren. Standaard rijdt de SVR op gesmede 21-duimvelgen, 22-duimers zijn eveneens mogelijk. De achterbanden zijn breder dan de voorste, niet alleen omdat dit ‘sportiever’ oogt, maar ook omdat de vierwielaandrijving het voortouw laat aan de achterwielen. In sommige gevallen is deze SVR dus bijna volledig achterwielaangedreven, maximaal gaat er 50 procent van de trekkracht naar de voortrein.

Brachiaal

Om de prestaties te leveren die de looks beloven, ging men bij SVO niet over een nacht ijs. Voor de hand liggend was dat men de vijf liter grote V8-compressormotor onder de kap lepelde, die in het geval van deze F-Pace 550 pk en 680 Nm levert, maar de rest van de techniek moest natuurlijk ook aan dit brachiale geweld aangepast worden. Zo kreeg de ophanging aangepaste dempers met continu variabele demping, maar ook met veerconstantes die voor en achter met respectievelijk 30 en 10 procent werden verhoogd. Het fameuze elektronisch gestuurde actieve differentieel dat ook op de sportiefste versies van andere Jaguar-modellen terug te vinden valt, is hier ook van de partij.

De remmen werden opgewaardeerd: vooraan vinden we tweedelige, geventileerde schijven van 395 millimeter, de achterste exemplaren hebben een diameter van 396 millimeter. En het oor wil natuurlijk ook wat: het 6,6 kilo minder wegende en toch actieve uitlaatsysteem, met wel degelijk 4 kanalen tot achteraan, heeft ook variabele kleppen om het uitlaatgeluid te optimaliseren. Tegelijkertijd verbetert het systeem de prestaties nog door de tegendruk te verminderen.

Hoe het rijdt

Als we in de nakende elektrische era iets zullen missen in de autowereld, dan is het wel de sound van een ‘dikke V8’. Toen we ’s morgens wakker werden in de buurt van de parking waarop deze kleinoden ons stonden op te wachten, was dat doordat de Jaguar-technici de ‘beestjes’ aan het opstarten waren. Wat een sound; die mengeling van een diepe brom en een lichtjes onevenwichtig verbrandingspatroon zal ons de hele dag in verschillende toonhoogtes vergezellen. Heerlijk… Maar deze F-Pace SVR kan ook op andere vlakken zijn mannetje staan. Jaguar heeft de auto afgeklokt op een top van 283 km/u, en optrekken tot 100 km/u doet hij in 4,3 seconden. De bestuurder kan daarbij kiezen tussen twee rijmodi. De elektronica past zich automatisch aan en werkt via ‘Intelligent Driveline Dynamics’ in op het stuur, de schakelovergangen van de achttrapsautomaat (van ZF), de gasrespons en de afstelling van de schokdempers.

De ophanging is eerder stug dan op comfort gericht, maar echt oncomfortabel wordt het nooit. Hoe sneller je begint te rijden op die soms toch wel hobbelige Franse départementales, hoe efficiënter en in feite comfortabeler het geheel wordt, hierbij geholpen door uitstekend zittende sportstoelen.

De stabiliteit is goed. In scherpere bochten voel je dat de auto de achteras voorrang geeft, in die zin dat onderstuur pas laat optreedt en dat deze SVR voor zo’n mastodont (2,1 ton leeg) eerder de neiging heeft om een beetje rond zijn middelpunt te draaien en zo de beweeglijkheid en manoeuvreerbaarheid in de hand te werken. Kortom, je hebt wel degelijk de indruk in een kleinere en minder zware automobiel te zitten, altijd een groot compliment voor een dikke SUV als deze F-Pace SVR.

Budget

Het spreekt vanzelf dat je voor dit ‘kleinood’ wel wat moet over hebben. 102.710 euro om precies te zijn, maar erg veel opties zijn er dan ook niet meer: de auto is vrij volledig uitgerust. Dat is niet weinig, maar gezien het gebodene nog niet echt overdreven te noemen.

Ons verdict

Uiteraard richt de F-Pace SVR zich tot een beperkt publiek, en eens te meer kan men zich de vraag stellen of SUV’s nu echt wel prestaties van dit allooi moeten kunnen neerzetten (gezien hun intrinsieke handicaps op het vlak van gewicht en zwaartepunt), maar er zijn duidelijk heel wat potentiële klanten die van zo’n combinatie houden. Zodra die overweging gemaakt is, kan de potentiële koper van een F-Pace SVR gerust zijn: hij koopt een van de betere supersportieve SUV’s die er op dit ogenblik en voor dit geld op de markt zijn.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-pace

Geschreven door op