Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar I-Pace: prototypetest

In de marge van het salon van Genève konden wij al onze eerste meters rijden met de Jaguar i-Pace die deze zomer op de markt komt. Het ging enkel maar om een “oefening” op een uitloper van het vliegveld, maar toch interessant genoeg om er even op terug te komen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Even recapituleren waarover we het hebben: de I-Pace is de volledig elektrische cross-over van Jaguar die auto’s als de grote Tesla’s, maar ook binnenkort de Audi e-tron het vuur aan de schenen moet leggen. Niet te verwarren dus met de E-Pace, dat is de compacte SUV van Jaguar die zich onder de F-Pace inschaalt en de (conventionele) techniek deelt met de Range Rover Evoque.

De i-Pace rust op een heel eigen onderstel en heeft twee synchroonmotoren met permanente magneet die samen 400 pk ontwikkelen en zo’n 700 Nm koppel. Een elektromotor zit vooraan, de andere achteraan, we hebben dus te maken met een vierwielaangedreven auto. Volgens Jaguar haalt de i-Pace een top van 200 km/h (begrensd) en trekt hij op tot 100 km/h in 4,8 seconden. De reikwijdte (gemeten volgens de nieuwe WLTP-norm) kan oplopen tot 480 km dankzij een lithium-ion batterijpakket met een capaciteit van 90 kWh.

Wat de ophanging betreft zitten we met dubbele driehoeken vooraan en een integral link achteras, de vering is klassiek of (als optie) via luchtveren met zich continu aanpassende demping.

De auto is 4,7 m lang maar staat op een wielbasis van bijna 3 m, wat betekent dat de wielen helemaal op de uithoeken zijn geplaatst, met kleine overhangen voor- en achteraan. De auto weegt zo’n 2,2 ton en heeft ongeveer 700 liter kofferruimte (656 achteraan en een (heel) kleintje van zo’n 30 liter vooraan). 

Eerste indrukken 

We konden even een klein parcours rijden tussen groen oplichtende poortjes op een oude vliegtuigstartbaan, net voldoende om wat eerste indrukken op te doen. De auto heeft een interieur dat geënt is op de Jaguar look & feel, maar qua instrumentering uiteraard aangepast aan de alternatieve aandrijving.

De stoelen zitten goed voorin, dankzij de lange wielbasis lijkt er achterin ook aardig wat ruimte te zijn. Je zit uiteraard vrij hoog (de auto zelf oogt vrij laag, mede door die lange wielabsis, maar hij is toch bijna 1,6 m hoog), want deels bovenop het batterijenpakket, maar dankzij die batterijen is het zwaartepunt dan weer heel laag.

Dat laat zich voelen tijdens de “oefening” die we moesten doen. Voor zo’n grote en zware auto voelt de i-Pace erg vinnig aan (dankzij het direct beschikbare koppel uiteraard) en het rollen in de bochten is tot een minimum beperkt. De lange wielbasis zou ook voor een goede rechtuitstabiliteit moeten zorgen en de ophanging leek ons behoorlijk comfortabel. Doordat de voorwielen ook in een grote hoek kunnen draaien (geen grote verbrandingsmotor in de weg voorin), is de auto voor zijn grootte goed wendbaar, ondanks die lange wielbasis. Het elektromechanische stuur met elektrische bekrachtiging leek ons vrij direct maar wel een beetje nerveus. De oefening die we moesten volbrengen bracht natuurlijk heel wat snelle en korte richtingveranderingen met zich mee, vandaar waarschijnlijk dat ietwat nerveuze gevoel.

Vanaf juni zal de auto bij ons leverbaar zijn, je kan hem nu al bestellen voor een basisprijs van 79.890 euro, BTW inbegrepen. Uiteraard zullen er ook een aantal opties zijn, waaronder de luchtvering, maar daarover later meer.

In dit artikel : Jaguar

Geschreven door op