Het was een kwestie van tijd vooraleer de kleine Huracan een opvolger zou krijgen die in de technische voetstappen van de Urus SE en de Revuelto zou treden. Want de Temerario – Italiaans voor ‘roekeloos’, en vernoemd naar een Spaanse vechtstier – heeft de zware taak om de intussen legendarische 5,2-liter-V10 van zijn voorganger te doen vergeten.
Waarbij één ding als een paal boven water staat: zijn technische steekkaart moest minstens zo buitensporig zijn. De Lamborghini-klant verwacht namelijk twee dingen van zijn auto: een koetswerklijn die van bij de eerste oogopslag herkenbaar is, én een motor die barst van het temperament.
Design Lamborghini Temerario
Tegenover de massieve look van de Urus en het spectaculaire voorkomen van de Revuelto kiest de Temerario voor een lijnenspel dat dicht aansluit bij dat van de Huracan en de Gallardo die hem voorafgingen. Een strak profiel dat netjes de extra aandacht voor aerodynamica én de groeistuip van het model (4,7 meter) weet te camoufleren.

Die laatste komt vooral de cockpit ten goede, die voelbaar ruimer is geworden en stilistisch inspiratie ging zoeken bij de Revuelto. Met ook in het interieur dat typische zeshoekige motief dat overal aan de buitenkant terugkeert: in de vorm van de dagrijlichten vooraan, de achterlichten, de uitlaatsierstukken, enzovoort.
Aandrijving Lamborghini Temerario
Het liefst van al had Lamborghini vastgehouden aan hun atmosferische V10. In het licht van de Euro 7-normen en met het oog op de gewenste vermogens én nog voldoende evolutiepotentieel in de toekomst bleek dat evenwel geen leefbare optie. Hybridisering bleek dus onvermijdelijk.
Geen V6 zoals bij Ferrari of McLaren, achterin de Temerario ligt een geëlektrificeerde vierliter-V8 met dubbele turbo. Het gebruik van grote turbo's zorgt ervoor dat het blok 10.000 toeren draaien kan, het turbogat onderin wordt opgevangen door een op de krukas geïntegreerde.elektromotor met axiale flux.

Om van de Temerario een vierwielaandrijver te maken, zoals dat bij Lamborghini sinds de Murcielago gebruikelijk is, beschikt hij vooraan over nog twee elektromotoren. Die zijn helemaal identiek aan die van de Revuelto, net als de batterij van 3,8 kWh in de aandrijftunnel die ze van stroom voorziet.
Samen levert dat een krachtenarsenaal op van 920 pk, waarvan de V8 alleen al 800 pk haalt bij 9.000 o/m, net als 730 Nm tussen 4.000 en 7.000 o/m. Hoewel de Temerario 19 centimeter langer en 270 kilogram zwaarder is dan de Huracan Evo, is hij een pak sneller: met een tijd van 2,7 seconden voor de sprint van 0 naar 100 en 7,1 seconden voor die naar 200 km/u en een top van 343 km/u doet de Temerario respectievelijk 0,5 seconde, 1,9 seconden en 18 km/u beter.
Rijden Lamborghini Temerario
Op naar Portugal dus, naar het technisch veeleisende circuit van Estoril, dat ons met zijn afwisseling van snelle en trage bochten, lange rechte stukken en technische passages al veel wijzer moet maken over het dynamische potentieel van de nieuwe Lamborghini Temerario.
Niet onbelangrijk: we rijden een Temerario met het 35 kilogram lichtere Alleggerita-pack. Dat combineert aerodynamisch geoptimaliseerde koetswerkelementen met Potenza Race-banden omgrode carbon velgen, die profiteren van een zachter rubbermengsel en een gladder loopoppervlak.

voor een dermate krachtige en zware bolide laat deze Lamborghini zich verrassend makkelijk mennen, zodat hij snel vertrouwen inboezemt om het tempo op te voeren. De twee elektromotoren vooraan helpen altijd mee en kunnen het linker en rechter voorwiel afzonderlijk een extra boost geven dan wel afremmen. Ten voordele van de stabiliteit – bijvoorbeeld bij het aanremmen in de bocht – maar ook van de levendigheid en de trekkracht.
Ondanks een stuur dat vrij licht blijft en wat weinig feedback geeft, rijdt de Temerario met dat Alleggerita-pakket zoveel nauwkeuriger, met een voorkant die feilloos naar de binnenkant van de bocht hapt. In Corsa-modus is het een kleintje om de achterkant te laten meesturen – niet in de letterlijke zin, maar via een eenvoudig te controleren overstuur.

En dan is er nog die V8, met zijn verbluffende respons, vergelijkbaar met die van de dikste atmosferische motoren. Een krachtbron die met een haast onstilbare honger in de toeren klimt, onder begeleiding van een rauw stemgeluid dat misschien niet het meest melodieuze is, maar daarom niet minder indruk maakt.
In het begin moet je jezelf bijna forceren om dit soepele aandrijfgeheel helemaal tot aan de begrenzer bij 10.000 o/m te duwen, die kordaat ingrijpt, op het brutale af zelfs. Die (kleine) schokken zijn bewust gekozen, als herinnering aan het feit dat een Lamborghini altijd een beetje een wildebras is en blijft. De duw in de rug verslapt ook bij hogere snelheden niet, en op het einde van de rechte lijn van Estoril wijst de snelheidsmeter al meer dan 300 km/u aan.
Conclusie Lamborghini Temerario
Laat je niet afschrikken door het idee van 920 pk en 10.000 o/m: Lamborghini’s nieuwste vechtstier is er allesbehalve op uit om je aan zijn hoorns te rijgen. Want hoe explosief het temperament van deze Temerario ook mag zijn, hij biedt je tegelijkertijd een totaal gevoel van controle. Op circuit toont deze Lamborghini zich niet alleen supersnel, maar ook uiterst competent en verrassend vermakelijk.