Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / McLaren 720S Spider: Sterrenjager

McLaren heeft niet lang gewacht om een Spider-versie af te leiden van de 720S. In sommige contreien verkiezen liefhebbers nog altijd supercars zonder dak. Zoals in Arizona (Verenigde Staten), waar we achter het stuur konden kruipen van deze ideale auto om op vallende sterren te jagen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

In Woking werd al heel vroeg gedacht aan de Spider-variant van de 720S. De ingenieurs hielden er al van in het begin van de ontwikkeling rekening mee. De Spider gebruikt dezelfde monocoque uit koolstofvezel als de Coupé, maar dan zonder het T-Roof-systeem (de deuren met ruiten die doorlopen tot boven de hoofden van de inzittenden, zijn uiteraard niet van toepassing op de Spider) en versterkt ter hoogte van de voorruitstijlen en achteraan. De twee geprofileerde bogen achter de stoelen doen hier dienst als veiligheidsbeugels bij een eventuele koprol.

Alles samen (panelen, dakmechanisme, afwerking, enzovoort) zet de 720S Spider maar 49 kilogram extra op de weegschaal. Een mooie demonstratie van McLarens gewichtsbeheersing die de concurrentie doet verbleken. Die is vaak al trots wanneer ze onder 100 kilogram meergewicht blijft. Bij nader inzien slaagt alleen Lamborghini in zo’n lichte ombouw, met de Aventador S Roadster, die leeg wel 1.625 kilogram weegt, terwijl de 720S Spider het op 1.332 kilogram houdt. McLaren is dus in het voordeel, met een verhouding gewicht-vermogen die in de Spider nog altijd flirt met 2 kg/pk.

Met het dak toe verloopt instappen in de Spider iets moeizamer dan in de Coupé omdat de extra ruimte boven het hoofd ontbreekt. Zodra het dak geopend is – een volledig automatische beweging die 11 seconden duurt en voortaan al rijdend kan, tot 50 km/u (tegenover 17 seconden en 30 km/u bij de 650S Spider) – wordt het natuurlijk veel gemakkelijker. Een voorwaarde is wel dat je rug soepel genoeg is om zo dicht bij het asfalt te gaan zitten. Dat is de prijs die je moet betalen – boven op het basisbedrag van 284.500 euro dat McLaren vraagt – om de interactie met deze machine en zijn V8-biturbo van 710 pk te kunnen beleven.

Wat er verandert

Voorbij de neus, die klaar lijkt om alles en iedereen te verslinden, blijft de 720S Spider echter comfortabeler en zachter dan hij eruitziet. Maar vrij snel wordt duidelijk dat McLaren zijn ziel niet verkocht heeft aan de eerste de beste sultan die even zacht wil rijden als in zijn laatste Rolls-Royce. Zeker niet. Op het door de zon gebarsten asfalt van Arizona blijft de 720S Spider namelijk relatief hard voor de rug. Hij absorbeert uiteraard oneffenheden, maar informeert de bestuurder over elk steentje onder de wielen, zonder schokjes in de voorruit of de stuurkolom. Dat getuigt van een zeer goede koetswerkstijfheid.

Bij het remmen is het ook opletten om je passagier niet naar voren te laten vliegen, gezien de uit de kluiten gewassen remmen van koolstofvezel (vooraan schijven van 390 millimeter met zes zuigers, achteraan schijven van 380 millimeter met vier zuigers) die McLaren standaard monteert op de 720S. Wanneer je dat onder de knie hebt, moeten we toegeven dat het moeilijk is om niet te enthousiast te worden achter het stuur. Het is namelijk niet makkelijk om te weerstaan aan de lokroep van de V8 die door de uitlaten galmt, of aan de zin om met de schakellepels de versnellingen aaneen te rijgen en in de bocht de neus naar binnen te duwen. Kortom, deze auto vraagt erom gereden te worden als op een circuit.

Net als in de Coupé koppelt McLaren de afstelling van het chassis (Handling) en die van de motor en versnellingsbak (Power) los van elkaar door middel van twee draaiknoppen waarmee je de reacties van de 720S Spider precies kunt aanpassen aan het terrein en de voorkeuren van de bestuurder in drie modi: Comfort, Sport of Track. En omdat een stuur dat in de basis goed is afgesteld – wat het geval is in de 720S – altijd betere sensaties biedt dan wanneer de overbrenging of bekrachtiging variëren naargelang van de gekozen modus, hebben de ingenieurs dat ongewijzigd overgenomen voor de Spider. Waarvoor dank, heren.

Hoe hij rijdt

Om het ware dynamische potentieel van deze 720S Spider te ontdekken hadden we natuurlijk een circuit moeten opzoeken. Helaas was dat bij deze eerste kennismaking niet mogelijk – we brengen binnenkort wel onze circuitervaringen met de 600LT – en moesten we het stellen met grotendeels woestijnachtige en dus vaak erg rechte wegen in de buurt van Phoenix, die bovendien streng bewaakt worden door de plaatselijke sheriffs. Het was dus niet aan de orde om de door McLaren opgegeven topsnelheid van 325 km/u met het dak open (of 341 km/u met het dak dicht) op te zoeken of de doeltreffendheid van de launch control te controleren door te proberen het spurtje van 0 tot 100 km/u in 2,9 seconden te evenaren, dat van 0 tot 200 km/u in 7,9 seconden of dat van 0 tot 300 km/u in 22,4 seconden.

Niettemin konden we ons niet inhouden om de V8 wat te prikkelen. Die staat altijd klaar om zijn koppel van 770 Nm in je nek te slingeren en je ingewanden door elkaar te schudden. Geen twijfel mogelijk: de duw in de rug is bijzonder krachtig en bij vol vermogen wordt de tractiecontrole serieus op de proef gesteld. Het is precies op dat moment dat we McLaren dankbaar zijn dat het geen enkele toegeving heeft gedaan met betrekking ott de stijfheid van het chassis, de nauwkeurigheid van de ophanging, de reactiesnelheid van de versnellingsbak of het remvermogen…

We rijden weer op kruissnelheid om te genieten van de openlucht en de landschappen vol cactussen en stenen. Tijd om wat te spelen met het kleine gemotoriseerde venster dat hier als windscherm dient en (in theorie) de turbulenties vermindert. Tot ongeveer 100 km/u is het wel doeltreffend, maar daarboven heeft het geen effect om de windgeluiden tegen te gaan. Een hoofddeksel zoals een pet is dus aanbevolen voor dames (of heren) die hun kapsel intact willen houden. En om in het tussenseizoen jezelf wat te verwarmen natuurlijk. In de regen of in de winter kun je de 720S Spider besturen met gesloten dak en toch de muzikaliteit van de V8 behouden door het windscherm te laten zakken en het interieur als klankkast te gebruiken.

Ons verdict

Rijden met de haren in de wind, zonder in te boeten qua prestaties of doeltreffendheid: die belofte maakt McLaren waar met deze 720S Spider. Voor een meerprijs van 25.500 euro tegenover de Coupé (of een minimumbudget van 284.500 euro) biedt deze Spider een brushing bij 325 km/u en nodigt hij je uit om te racen met vallende sterren.

In dit artikel : McLaren, McLaren 720S

Geschreven door op