Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / McLaren MP4-12C

Na de kennismaking met preproductie-exemplaren mochten we nu ook de definitieve versie van de McLaren MP4-12C aan de tand voelen, die maar weinig belangrijke aanpassingen onderging.

Prijs
NB

Woking nodigde ons uit om hem opnieuw te komen testen in zijn definitieve configuratie (het exemplaar dat we begin dit jaar aan de tand voelden, was nog een preproductiemodel). En dus staan we op het vliegveld van Dunsfold, dat beroemd geworden is als favoriete speelterrein van het Top Gear-team. Het is ook de locatie waar de meeste van de tests met de MP4-12C zijn uitgevoerd. “Als ik een raceauto had moeten ontwikkelen, zou ik dat niet hier gedaan hebben”, vertrouwt Chris Goodwin, hoofdtestrijder van McLaren, ons toe. “Maar voor een auto voor op de openbare weg is het hier perfect.” Belangrijke wijzigingen in vergelijking met de preproductiemodellen waarmee we begin dit jaar konden rijden? “Eerlijk gezegd niet, nee”, zegt Chris. “We hebben de luchtinlaat wat aangepast om een meer uitgesproken verschil te krijgen tussen de verschillende standen Normal, Sport of Track, en om in dat laatste geval tot een veel meer 'racy' geluid te komen.

De basis was dus duidelijk goed en verkeerde indertijd al in een doorgedreven ontwikkelingsfase. Normaal dan ook dat we de auto opnieuw duivels efficiënt en performant vinden. De centrale kooistructuur van koolstof is tegelijk extreem stijf en licht (75 kilo), in die mate zelfs dat de voorruit-, de dak- en de B-stijlen geen enkele dragende rol spelen en geen enkele bijdrage leveren aan de algemene stijfheid van de structuur. Zo zou het erg makkelijk zijn een roadsterversie af te leiden. Op het op zijn zachtst gezegd hobbelige circuit van Dunsfold, waar de curbstones soms echte snelheidsremmers kunnen zijn, blijkt de MP4-12C simpelweg onverstoorbaar.

Wat Porsche na bijna vijftig jaar heeft bereikt met zijn 911, namelijk een auto bouwen die zowel kan worden gebruikt op de openbare weg als op circuit, heeft McLaren na vijf jaar klaargespeeld, met een coupé van 600 pk, vertrekkend van een wit blad. En aangezien de verantwoordelijken van het merk in de komende jaren om de twee jaar een nieuwe auto aankondigen, staan ons nog heel wat verrassingen te wachten...

In dit artikel : McLaren, McLaren MP4-12C

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker