Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes-Benz CLS: Coole knaap

De derde generatie van de Mercedes CLS neemt de jongste stijlcanons over van Gorden Wagener, de designbaas van Mercedes. Bovendien experimenteert hij met microhybride systemen. Volstaat dat om weer hip te worden?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De eerste Mercedes CLS werd in 2003 aan het grote publiek voorgesteld en kwam een jaar later op de markt. Hij lanceerde de trend van de grote vierdeurscoupés, of moeten we eerder van “coupéberlines” spreken? Een berline met een aflopende daklijn, een lengte van ongeveer 5 meter en plaats voor 4 personen in een vorstelijk comfort. Het comfort zorgde bij zijn debuut voor sensatie maar verloor dan langzaamaan zijn aantrekkingskracht, of toch op ons continent, waar SUV’s vandaag overheersen. Dat heeft Mercedes er trouwens niet van weerhouden om er ondertussen bijna 375.000 exemplaren van te slijten.

Wat er verandert

Zonder verrassing krijgt de CLS onder zijn resoluut sportieve kleedje gewoon weer de ingewanden van de E-Klasse, te beginnen bij het modulaire MRA-platform. Hij werd langer (+ 4 centimeter), breder (+ 1 centimeter) en hoger (+ 2 centimeter) maar ziet vooral zijn wielbasis met liefst 6,5 centimeter groeien. In het interieur zijn voortaan vijf plaatsen, waarbij de middelste lang niet zo zacht is als de fauteuils voorin maar wel volstaat voor korte ritjes. Onder de motorkap keert de zescilinder in lijn met grote trom terug. Op diesel ontwikkelt hij als 350d al 286 pk en 600 Nm, in de 400d wordt dat zelfs 340 pk en 700 Nm. Dit romige blok geniet een sublieme geluiddemping en past perfect bij mensen die veel kilometers malen. Op benzine ontwikkelt de CLS 450 in totaal 367 pk en 500 Nm en wordt hij voor het eerst ondersteund door een elektrische alternator-starter. Die zit tussen de motor en de versnellingsbak en geeft de eerste een ‘boost’ van 22 pk en 250 Nm. Dat lijkt op papier verleidelijk maar laat zich in werkelijkheid niet echt voelen. Pas wanneer hij daarbovenop nog de elektrische compressor krijgt en dan een AMG 53 wordt, barst het koppel plots los bij erg lage toerentallen en verdwijnt elke turbotraagheid. Indrukwekkend. Andere voelbare wijzigingen zijn de automaat met koppelomvormer en 9 versnellingen, die zacht maar niet bijster reactief is, en de permanente vierwielaandrijving 4Matic, waarvan de koppelverdeling is bepaald op 31 procent vooraan en 69 procent achteraan. De AMG-versie krijgt het 4Matic+, dat tot 100 procent naar de voor- of de achteras kan versluizen. De optionele luchtveren verrichten nog steeds wonderen voor de filtering. Ze worden gecombineerd met gestuurde schokdempers en een niveauregelaar, die de koetswerkhoogte met 15 millimeter kan verlagen of verhogen naargelang van de rijomstandigheden. Uiteraard is het volledige technologische arsenaal van het merk beschikbaar, met inbegrip van het semiautonome rijsysteem van de S-Klasse, dat de snelheid automatisch aanpast aan de geldende beperkingen en dat van rijstrook wisselt als je de richtingaanwijzers aantikt.

Hoe hij rijdt

Hoewel hij 120 kilo zwaarder is geworden, onder meer door zijn vierwielaandrijving, is de CLS verbazingwekkend levendig. Het stuur is precies en redelijk stevig. Zijn neus volgt de bocht gemakkelijk, zonder het minste spoortje van onderstuur zolang je niet als een bruut instuurt… Ironisch genoeg bleek het chassis van de 350d het plezierigst tijdens onze test, met een kontje dat rustig om komt wanneer je van het gas gaat, waarbij de rijhulpsystemen geleidelijk en discreet ingrijpen. Dat tikkeltje ondeugd vonden we niet terug in de 450, ongetwijfeld door zijn banden met lage flanken, die meer grip geven. De meest sportieve bestuurders kiezen voor de AMG 53, die de fysieke grenzen een trapje hoger legt en die bovendien veel intensere motorsensaties biedt. Zijn 435 pk zijn duidelijk geen loos cijfer en geven al heel wat materiaal om je te vermaken. Het is alleen spijtig dat zijn 4Matic+ hier geen Drift-modus biedt zoals in de AMG E63. Voor dergelijke rodeosessies is het wachten op de AMG GT4, die op het salon van Genève wordt verwacht.

Budget & uitrusting

Je moet minstens 74.173 euro ophoesten voor de CLS 350d, in afwachting van een nieuwe viercilinder deze zomer. Dat is in grote lijnen 10.000 euro meer dan het vorige model. En de factuur kan zelfs oplopen tot de symbolische grens van de 100.000 euro in het geval van de AMG 53 (ongeveer 95.000 euro), die bewust halverwege tussen de 450 (77.077 euro) en de toekomstige GT4 is geplaatst. Uit de eindeloze optielijst plukken we nog zaken als de luchtveren (2.299 euro), het keyless-go (847 euro), de massagestoelen (2.359 euro), het semiautonome rijsysteem (1.827 euro), het head-up display (1.197 euro) of de sluitbekrachtiging voor de deuren (665,5 euro). Je begrijpt dat zoals altijd in het premiumsegment alles extra veel geld kost.

Concurrentie

De tijd waarin de CLS de markt van de grote coupéberlines voor zichzelf had, is al lang voorbij. Onder zijn voornaamste rivalen vinden we de Audi A7 Sportback (69.900 euro), de Porsche Panamera (93.871 euro) en de BMW 6-Reeks Gran Coupé (90.650 euro), die binnenkort wordt vervangen door een 8-Reeks Gran Coupé. Merk op dat de Mercedes in vergelijking met de Porsche en de BMW bijna een koopje lijkt.

Ons verdict

De CLS gaat mee met zijn tijd op technologisch vlak en behoudt zijn gekende kwaliteiten. Zijn stille werking en luchtvering brengen ontspanning terwijl het chassis plezierig is, ondanks een leeggewicht van minstens 1.935 kilo. De meer dan prettige dynamische prestaties van de AMG 53 laten vermoeden dat de GT4 een echt monster wordt, dat we maar wat graag eens aan de tand willen voelen.

Geschreven door op