Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes CLA: Sexy A-Klasse

In een wereld waarin een SUV-manie heerst, is een coupésilhouet tegenwoordig een ode aan esthetiek op wielen. De nieuwe Mercedes CLA Coupé heeft echter nog veel meer in zijn mars, niet in het minst qua comfort.

Het concept

Herinnert u zich het? In januari jongstleden onthulde Mercedes op het salon van Brussel discreet de CLA Coupé. Ondertussen staat de CLA Coupé in de showroom, klaar om automobilisten tevreden te stellen voor wie een auto niet slechts een verhoogde bestuurderspost is met een beetje (veel) ruimte om je heen. En de indruk die was blijven hangen na het bliksembezoekje in januari, werd bevestigd: het mooi geproportioneerde silhouet van deze vierdeurscoupé zou evenveel moeten kunnen verleiden dan zijn voorganger, waarvan de grootste verdienste was dat hij nieuwe klanten aantrok. Hij gebruikt dan ook de gangbare ingrediënten voor dit soort auto: een lange motorkap, uitgesproken wielkasten en een achterpartij die doet denken aan de beroemde GT van het merk. Kortom, dit model zou de trend van zijn voorganger moeten kunnen voortzetten en verder bijdragen tot de verjonging van het klantenbestand.

Wat er verandert

Natuurlijk is de regel ‘steeds meer’ van toepassing. Zo is de nieuweling langer (48 millimeter) en breder (53 millimeter) dan het vorige model en heeft hij een 30 millimeter langere wielbasis. Voeg daar nog de bredere sporen (+63 millimeter vooraan en +55 millimeter achteraan) en een lagere zwaartepunt aan toe, en u kunt zich voorstellen dat de dynamische kwaliteiten van de CLA erop vooruit zijn gegaan. Bij Mercedes deinst men er niet voor terug dat de nieuwe CLA Coupé volwassener is. Als die maturiteit zich vertaalt in een weggedrag dat beter is aangepast aan het dagelijkse verkeer, dan beamen we dat. De Coupé kan rekenen op technologie die meer inzet op veiligheid en comfort dan op prestaties. Wat logisch is voor een model waarvan de sportiefste versies (er komt natuurlijk een AMG-afgeleide) mondjesmaat geleverd zullen worden.

Hoe hij rijdt

Maar we gaan dat ons plezier niet laten vergallen. Binnenin is het aangenaam toeven: je merkt dat er de nadruk op werd gelegd de rit zo comfortabel mogelijk te maken. Overigens hoef je geen slagenmens te zijn om achterin plaats te nemen, tenminste zolang je een ‘gemiddelde’ lichaamsbouw hebt. De breedte op ellebooghoogte achterin nam zelfs met 44 millimeter toe, de beenruimte achterin met 1 millimeter en de hoofdruimte voorin en achterin met respectievelijk 17 en 3 millimeter.

Dat het interieur een bijzonder cosy indruk geeft, is geen toeval: ook bij Mercedes richt men zich steeds meer naar de zelfrijdende auto. Maar begrijp ons niet verkeerd: aan het stuur van de CLA Coupé is de mens nog altijd degene die het voor het zeggen heeft. De standaarduitrusting omvat echter bijvoorbeeld een actieve spoorassistent – die zich trouwens erg verrassend gedraagt. Bovendien kan de snelheid voortaan automatisch worden geregeld in bochten, op kruispunten en op rotondes.

Budget

Onderaan in het gamma biedt Mercedes voor 30.613 euro de viercilinder van 1.332 cc die ook terug te vinden is in andere modellen. Zijn vermogen van 136 pk volstaat voor dit soort coupé, die eerder aanzet tot een relaxte rijstijl dan tot een potje sturen als Lewis Hamilton. De manuele versnellingsbak, met zes verhoudingen, wordt ook aangeboden op de versie net daarboven met dezelfde cilinderinhoud en 163 pk. Voor automaatliefhebbers is de tweeliter-viercilinder er met 190 of met 224 pk, in dat laatste geval zelfs met vierwielaandrijving. De dieselversie 180 d (1.461 cc en 116 pk) zal bij ons wellicht geen bestseller worden. Ten slotte biedt AMG een veel straffere versie in de vorm van de CLA 35, die met zijn 306 pk in 4,9 seconden optrekt van 0 tot 100 km/u. Hoeveel die in België moet kosten, is nog niet bekend.

Ons verdict

Langzaam maar zeker bereidt men ons erop voor dat een auto, hoe aantrekkelijk hij er ook uitziet, in een relatief nabije toekomst voornamelijk een salon of een bureau op wielen zal zijn. Tot spijt van wie belang hecht aan prestaties. De CLA Coupé past perfect binnen die trend, al strekt het motoraanbod zich uit van 136 tot 224 pk. En niet te vergeten natuurlijk de AMG 35, die net als in de overeenkomstige A-Klasse uitpakt met 306 pk.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars