Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Ampera

Dit najaar lanceert Opel bij ons zijn Ampera, de eerste 'elektrische' auto op onze markt die een oplossing heeft gevonden voor de 'range anxiety', de angst om zonder stroom te vallen.

Prijs
NB

Voor zijn aandrijving maakt de Opel Ampera gebruik van niet minder dan drie motoren. De wielen zelf worden altijd rechtstreeks aangedreven door de grootste elektrische motor, een exemplaar van 110 kW (150 pk). Een tweede elektromotor van 54 kW dient hoofdzakelijk als generator (om de batterij te voeden), maar kan via een planetair tandwielstelsel ook mee de wielen aandrijven in bepaalde situaties (wanneer dat energie-efficiënter is). Heeft de batterij een te laag peil bereikt (minder dan dertig procent van de volle capaciteit van 16 kWh), dan treedt de derde motor (een aangepaste 1,4-liter op benzine van 86 pk uit het Opel-gamma) in werking, om via de generator stroom op te wekken voor de batterij, die dan op haar beurt weer stroom kan leveren aan de elektrische motor.

Binnenin zit je vrij ruim en comfortabel, maar wel op Amerikaanse stoelen en niet op de superdegelijke Opel-exemplaren waarvoor de constructeur al prijzen in de wacht heeft gesleept. Achteraan moet een flinterdun en vrij onhandelbaar rolschermpje de bagage afdekken. We zoemen de parkeergarage uit en voegen we ons vlot in het verkeer, volledig elektrisch uiteraard, want de batterij is opgeladen. De auto rijdt fluisterstil (er is een speciale claxon voor nietsvermoedende voetgangers), de ophanging is vrij stevig, maar toch relatief comfortabel afgesteld zonder dat de auto overmatig gaat rollen (ook een verschil, voor zover we ons herinneren, met de Volt). Op het digitale, erg visuele instrumentenbord word je op een aangename, overzichtelijke manier op de hoogte gehouden over alle belangrijke parameters, in eerste instantie het zuiver elektrische rijbereik.

Voor een (hoofdzakelijk) elektrische auto is hij ruim, praktisch, comfortabel, goed afgewerkt en volledig uitgerust. Bovendien rijdt hij aangenaam en oogt hij origineel. En hij maakt komaf met een van de grootste nadelen van de elektrische auto: het beperkte rijbereik. Doordat de overheidstegemoetkoming gedeeltelijk achterwege blijft, moet je echter wel een flinke investering doen om achteraf te kunnen (be)sparen. Vandaar dat wij inschatten dat de Ampera in eerste instantie op de fleetmarkt zal scoren.

In dit artikel : Opel, Opel Ampera

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker