Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Combo Life: huisdesign en verwarmd stuurwiel

Geschreven door Olivier Duquesne op

Na het Fiat-avontuur kiest de Opel Combo Life voor hetzelfde platform als zijn evenknieën bij PSA. Om te vermijden dat hij een Berlingo met een bliksemlogo zou worden, onderscheidt de “Duitse” bestelbreak zich door een aantal slimme details.

Het concept

De Opel Combo is al aan zijn vijfde generatie toe. Doorheen de tijd werd hij steeds meer een bestelbreak. Hij is wel steeds blijven mikken op gezinnen, met zijn 5 of 7 zitplaatsen. Deze jongste generatie gaat daarop verder, met veel levensruimte en moduleerbaarheid in combinatie met een (X)XL-koffer. En voor nog meer kans op succes kan de Opel Combo Life deze keer rekenen op de expertise van een specialist in dit segment: PSA. Qua design moet je het verschil met zijn Franse neven vooral aan de voorkant gaan zoeken. De Combo laat bovendien de plastic beschermstrips links liggen.

Wat er verandert

We mogen gerust zeggen dat alles veranderd is bij deze overstap van een Fiat-basis naar de PSA-architectuur. De Combo rust namelijk op het modulaire EMP2 (net zoals de Grandland X). Het eerste voordeel daarvan is het gewicht: leeg blijft de Combo Life onder de 1.500 kilo. Hij is daarmee gemiddeld 70 kilo afgeslankt in vergelijking met zijn voorganger. Onder de motorkap staat overal de handtekening van PSA: op de 1.5-turbodiesel van 75, 102 of 131 pk en op de 1.2 PureTech-benzinedriecilinder met turbo van 110 pk. De sterkste dieselversie kan bovendien worden gecombineerd met de achttrapsautomaat EAT8.

Hoe hij rijdt

De kennismaking met de 131 pk sterke dieselversie in combinatie met de manuele zesversnellingsbak toont aan dat hij zeer geschikt is voor uitstapjes. De Opel accelereert wat futloos, maar houdt zich daarna wel kranig door de discrete motor en de koetswerkondersteuning. Dat gemak wordt bevestigd in de versie met automaat, die zacht en efficiënt schakelt. De Combo Life 1.2 Turbo op benzine met manuele zesversnellingsbak laat zich zoals de diesel bedienen via een pook met een dikke pookknop. Hoewel die wat ongewoon aanvoelt, blijkt hij precies. Qua levendigheid kan de 110 pk sterke driepitter de vergelijking aan met de sterkste diesel. En bij dat alles hoort een kleine brigade van elektronisch waakhonden om botsingen en onaangename verrassingen te vermijden.

Aan boord

De Opel Combo Life heeft goed begrepen dat zijn rol in de eerste plaats is om gezinsuitstappen te verzorgen. Zo zijn op de tweede zitrij (met individuele stoelen) drie Isofix-bevestingspunten voorzien. De vele bergvakken – tot wel 28 stuks – kunnen heel wat nuttige dingen slikken. Het meest indrukwekkende is het bovenste (gekoelde) handschoenenkastje, waar moeiteloos een laptop inpast. Wanneer je voor het panoramadak kiest, dan krijg je er zelfs nog een laadbak tegen het plafond bij. Daar kan je zowel in via het interieur als via de kofferklep of het apart openzwaaiende achterruitje. Op de optionele derde zitrij zullen volwassenen lange ritten maar matig weten te smaken.

Budget & uitrusting

Standaard is de Opel Combo Life uitgerust met een botswaarschuwing met voetgangerdetectie, noodrem, vermoeidheidsdetectie en spoorassistent. Maar je kan hem ook bestellen met bijvoorbeeld een head-up display of een zijdelingse dodehoekassistent om te vermijden dat je een paaltje op het voetpad aantikt. Manoeuvreren in de stad wordt vergemakkelijkt dankzij de eveneens optionele 360-gradencamera. Het Duitse merk biedt trouwens nog een frivoliteit die de Peugeot en Citroën niet kennen: een verwarmd stuurwiel (optie). En Opel is ook niet vergeten om een multimediasysteem te bedenken dat compatibel is met Android Auto en Apple CarPlay en dat een draadloze herlaadfunctie heeft.

De basisversie Comfort begint bij 18.000 euro met de 1.2-benzine. De 75 pk sterke diesel vergt minstens 20.450 euro. Voor de 102 pk-versie komt daar 1.100 euro bij. De 1.5-diesel met 131 pk kost al minstens 23.400 euro en voor de automaat komt daar nog eens 1.500 euro bij. De lange versie L2 begint bij uitrustingsniveau Edition voor de 1.2 PureTech, die dan 21.400 euro kost. Opel heeft er wel over gewaakt dat de gebruikskosten niet te hoog oplopen. Zo moet je maar om de 2 jaar of 40.000 kilometer naar de garage.

Ons verdict

Met zijn wat klassiekere en dikkere gezicht haalt de Opel Combo Life voordeel uit zijn nieuwe verwantschap met de ster van het segment, de Citroën Berlingo. Het merk met bliksemlogo zet vooral in op comfort en veiligheid en biedt 19 rijhulpsystemen aan. Toch ziet hij de fundamenten van de bestelbreak niet over het hoofd: moduleerbaarheid, binnenruimte, bergvakken en een ruime koffer. En dat alles wordt gecombineerd met efficiënte en zuinige motoren.

In dit artikel : Opel, Opel Combo

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars