Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot 508 RXH

Met de RXH, een stoere hybrideversie van zijn 508 SW, heeft Peugeot een alternatief topmodel in huis dat niet alleen met zijn technologie, maar ook met zijn uitrusting het verschil wil maken.

Prijs
NB

Net als zustermerk Citroën met zijn DS-lijn wil ook Peugeot al een tijdje hogerop wat het prestige van zijn gamma betreft. Als nieuw topmodel voor het merk pakt de 508 RXH niet alleen uit met PSA's hybridetechnologie en de daaruit voortvloeiende vierwielaandrijving, maar ook met een rijkelijke uitrusting en een avontuurlijke look. De 508 RXH neemt het aandrijfgeheel over van de 3008 HYbrid4. Samengevat worden de voorwielen aangedreven door een 2.0 HDi met 163 pk, terwijl in de achtertrein een elektromotor van 27 kW (of 37 pk) zit, die de achterwielen in beweging zet.

In de praktijk schommelde ons verbruik tijdens onze kennismakingsrit volgens de boordcomputer tussen de 5,5 en de 6,5 l/100 km. Vanzelfsprekend hebben we alle rijstanden uitgeprobeerd, ook de Sport-modus, die net als in de 3008 HYbrid4 teleurstelt door de brutale schakelovergangen van de gerobotiseerde zesbak. In de automatische stand en - vooral - in de ZEV-modus is de RXH dan weer een aangename, comfortabele en stille reisbreak, al lijken de stijve flanken van de 245/45 R18-banden wat afbreuk te doen aan de filtering. De 'vierwielaandrijving' ten slotte maakt van deze Peugeot natuurlijk geen terreinbeest, maar zal bijvoorbeeld wel van pas komen in winterse omstandigheden. Bij een (erg) dynamische rijstijl kan ze echter niet verbergen dat de 508 in se een voorwieltrekker is.

Op het eerste gezicht is de 508 RXH behoorlijk aan de prijs. Hou je daarentegen rekening met de standaarduitrusting, dan krijg je een heel ander plaatje. Voor heel wat klanten zal echter vooral de interessante CO2-normuitstoot een doorslaggevend argument zijn. En wie de stoere look maar niks vindt, kan nog enkele maanden wachten op de 508 HYbrid4, met een berlinekoetswerk zonder opsmuk en een nog lagere CO2-waarde (99 g/km).

U kunt de Eerste Test van de Peugeot 508 RXH nalezen in AutoGids 845 van 21/3/2012.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508 RXH

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars