Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Boxster

De derde generatie van de Porsche Boxster is onderhuids nog altijd grotendeels verwant aan de 911, maar het cruciale verschil is gebleven: de architectuur met de flat six centraal achterin.

69.527 €

De eerste Boxster (de 986) was onderhuids sterk verwant met de 911 uit die tijd. En dat is voor het nieuwe model niet anders: de helft van zijn onderdelen is afkomstig van de nieuwste 911, de '991'. De Boxster mag dan al heel wat elementen overnemen van de 911, hij behoudt wel zijn eigen lay-out, met de motor centraal achterin, net zoals bij de 550 Spyder waarin James Dean om het leven kwam, of... de 914, een auto die Porsche het liefst zou vergeten. Een dergelijke technische keuze komt het evenwicht van het onderstel ten goede, maar herleidt de auto wel tot een strikte tweezitter, al maakte ze het in het geval van de Boxster wel mogelijk om een bijkomende bagageruimte te creëren achter de motor, waarmee het laadvolume bijna verdubbelt (tot 280 liter in totaal).

De kap van de Boxster laat zich voortaan volledig elektrisch laat bedienen. Je hoeft ze dus niet langer te vergrendelen of ontgrendelen aan het voorruitframe. Op die manier, en nu de kapafdekking verdwenen is, hebben de twee elektromotoren slechts 9 seconden nodig om de auto open te gooien of weer te sluiten, een record in deze categorie. Bovendien kan dat ook tijdens het rijden gebeuren (tot 50 km/h), of met de afstandsbediening als de auto stilstaat. Met zijn ideale architectuur met de motor centraal achterin (wat een statische gewichtsverdeling over voor- en achteras oplevert van 46/54 procent) en zijn bredere sporen en langere wielbasis is de Boxster optimaal gewapend om rijplezier en efficiëntie te verzekeren.

Drie generaties heeft de Boxster nodig gehad om eindelijk uit de schaduw te treden van de 911: terwijl de '986' en '987' te dicht aanleunden bij hun grote broer, gaat de '981' zijn eigen weg. En met een zodanig uitgepuurd onderstel, dergelijke uitrustingsmogelijkheden en een voortaan eigen look wordt hij zonder enige twijfel een referentie in zijn categorie.

U kunt de Eerste Test van de Porsche Boxster nalezen in AutoGids 846 van 4/4/2012.

In dit artikel : Porsche, Porsche Boxster , Porsche 718

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker