Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche Cayman

De derde generatie van de Cayman past de technische evoluties toe die we eerder al zagen bij de jongste Boxster. Porsches instapcoupé begeeft zich zo weer een beetje dieper in 911-wateren.

71.100 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De Cayman mag dan wel heel wat gemeenschappelijk hebben met de 911, hij blijft daarom niet minder trouw aan zijn eigen filosofie, die hij deelt met de Boxster: een architectuur met een centraal achterin ingebouwde motor. Die keuze is vooral ideaal omdat ze erg bevorderlijk is voor het evenwicht van het chassis en de gewichtsverdeling over de voor- en achteras, die hier een gunstige verhouding 46/54 procent bedraagt. Die opstelling verklaart op zichzelf al de onvergelijkbare rijeigenschappen van de Cayman, waarmee deze coupé zich moeiteloos ontpopt als een van de beste bochtenpikkers uit de hele autoproductie. Beter nog, dit is een buitengewone pretmachine die steeds voorbeeldig getrouw reageert en alles, of haast alles, vergeeft. De herijkte gestuurde schokdemping PASM die op alle testauto's van deze kennismaking was gemonteerd, gaf echter wel een wat logger gevoel over golvingen in de weg.

Dat zachtere karakter - dat uiteraard wat minder uitgesproken wordt in de standen Sport of Sport Plus - staat een volledig sportief gebruik helemaal niet in de weg. Uiteindelijk heeft één detail ons echter verbaasd: tussen 2.000 en 4.000 o/m ontwikkelen beide motoren minder koppel dan hun voorgangers. Maar ook dat is blijkbaar een bewuste strategie van de ingenieurs. Die hadden enerzijds de bedoeling om de zescilinders bij dagelijkse toerentallen volgzamer en zachter te maken, en anderzijds de trap in de rug des te forser te maken zodra je de grens van 4.000 o/m overschrijdt. Dat laatste is zeker geslaagd, vooral dan bij de 3.4, die vanaf dat toerental terechtkomt in een andere dimensie, die van een koortsige razernij.

De Cayman is een buitengewone machine, die door de generaties heen steeds is verbeterd. Hij werd telkens krachtiger, efficiënter, comfortabeler en rijker uitgerust, zodat we ons soms afvragen wat hem nog onderscheidt van de 911 - behalve dan zijn lijn en de krachtige motoren en sportieve palmares die hij uiteraard niet kan voorleggen. Hoe dan ook, gezien zijn onvoorstelbare wendbaarheid heeft de Cayman zijn naam niet gestolen. CEO Matthias Mu¨ller heeft gelijk: deze coupé verdient betere verkoopcijfers...

U kunt de Eerste Test van de Porsche Cayman nalezen in AutoGids 870 van 6/3/2013.

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayman , Porsche 718

Geschreven door op

De concurrenten