Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Renault Clio TCe 100: veelzijdigheid troef

Geschreven door David Leclercq op

De Clio, vijfde in zijn soort, is uitgerust met nieuwe motoren. De TCe 100 is ongetwijfeld een van de meest veelzijdige exemplaren.

De nieuwe Clio is net gearriveerd bij de dealers. Je ziet het er niet aan, want de stijl van dit model blijft zeer trouw aan die van zijn voorganger. En dat was de bedoeling bij Renault, want uit klantenonderzoek bleek dat de stijl precies een van de sterke punten was bij het Franse merk. Technisch gezien evolueert er gelukkig wel veel meer. Het gloednieuwe CMF-B-platform biedt nieuwe mogelijkheden en is bovendien duidelijk steviger en lichter dan voorheen, met een veiliger weggedrag tot gevolg. Het platform laat toe om een nieuw technologisch netwerk te accommoderen, wat zorgt voor veiligheid en connectiviteit.

Beter gebouwd

Een andere belangrijke vooruitgang is de kwaliteit. Buiten en binnen is alles netter, beter gemonteerd en robuuster, wat deze compacte auto een bijna top-of-the-range status geeft. Met name het dashboard ziet er heel geslaagd uit, vooral als je ook het nieuwe Easy Link-aanraakscherm hebt. Dat is gelukkig veel efficiënter, sneller en beter gepresenteerd dan het oude R-Link 2. Er ontbreekt niets, ook de geprezen Apple CarPlay of Android Auto zijn aanwezig. De ruimte aan boord evolueert echter niet zo goed als verwacht. De cabine is geschikt voor twee personen achterin, maar de koffer (391 l in plaats van 300 l) is niet erg praktisch vanwege een (zeer) hoge drempel. En wanneer je een reservewiel en reparatiekit aankruist op de optielijst wordt dat nog gereduceerd tot 318 l.

Dapper

Onder de motorkap zijn uiteraard verschillende motoren leverbaar, waaronder de 1 liter 3-cilinder turbo TCe van 100 pk en 160 Nm. Genoeg om ritjes in stedelijke gebieden en omstreken in alle sereniteit te laten verlopen. De flexibiliteit van de motor is zeer reëel, maar de driecilinder blijft onder de 2000 toeren vrij ruw en heeft bij die lage toeren ook de neiging om te ‘rammelen’ als je het gaspedaal niet hard genoeg indrukt. De versnellingsbak is goed afgesteld maar heeft slechts 5 verzetten. De bediening had ook best wat nauwkeuriger kunnen zijn. Dat gezegd zijnde, de kwaliteit van deze wagen ligt elders: bij het verbruik, ondanks de aanwezigheid van de turbo. Onze test eindigde met een gemiddelde van 6 liter/100 km, wat interessant is gezien onze kilometers in stedelijk gebied werden afgewerkt en dus noodzakelijkerwijs meer brandstof vergden. Qua wegligging werden we verleid door het comfort van de vering en de geluidsisolatie, die beter wordt verzorgd dan bij veel topmodellen. Ook de wegefficiëntie verbetert, vooral door de vooras die meer potentieel kreeg.

Budget

De Clio TCe 100 begint bij 17.500 euro, een prijs die zowat het gemiddelde is voor de categorie. De standaarduitrusting is correct, maar het is waarschijnlijk beter om voor de afwerking van de Intens (19.000 euro) te kiezen. Dat pack heeft apparatuur die je anders toch zou bestellen op de optielijst (navigatie, enz.).

Ons oordeel

De Clio Tce 100 is duidelijk het meest homogene model in het assortiment, zelfs in vergelijking met de TCe 130 die aanzienlijk duurder is. De 100 is perfect voor woon-werkverkeer in en rond de stad, maar ook op de snelweg biedt hij een goed algemeen comfort. Hij is correct geprijsd en biedt ook een uitstekende balans aan de pomp, en dat zal vandaag niemand meer onberoerd laten.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars