Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Twingo

De Twingo II krijgt een flinke facelift, waarbij vooral zijn brave snoet werd aangepakt en een reeks hippe personaliseringsmogelijkheden worden gelanceerd. Ook werden zijn motoren zuiniger.

Prijs
NB

Tijdens de presentatie van de Twingo II 'phase 2' hebben we hem even pal naast de 'phase 1' gezet, en als we ons niet vergissen, zijn alleen de koplampunits (met grote ronde mistlichten), het radiatorrooster, de bumpers en de achterklep (met deels geïntegreerde lichtblokjes) nieuw. Voor het overige lijkt de carrosserie helemaal onaangeroerd. Wat een metamorfose: brave stadsmus wordt karaktervolle speelvogel. In het opgefriste interieur van de Twingo is de make-over heel wat minder spectaculair.

Een korte kennismakingsrit met de dCi 85 (in de nieuwe Violet Fuchsia-tint) en de 1.2 TCe (in blauwe Gordini-outfi t) bevestigde ons dat er behalve de look en het verbruik weinig veranderd is. De rijpositie is nog altijd iets te hoog en de stoelen bieden nog steeds te weinig steun. De bijzonder elastische diesel past perfect bij deze kleine stadsauto en de drukgevoede benzinemotor nodigt je met zijn turbogefluit zelfs uit tot een sportieve rijstijl. De Twingo stuurt behoorlijk snedig (zij het misschien net iets te licht) en zijn weggedrag is nog altijd even onberispelijk, maar als het wat harder gaat, durft het manuele vijfbakje zich al eens te verslikken.

Met de tweede generatie was de Twingo veel kwijtgespeeld van de 'twist', 'swing' en 'tango' die in zijn naam vervat zitten. Vooral dan op visueel vlak. Maar dankzij een bijzonder geslaagde facelift is hij weer helemaal klaar om de strijd aan te binden met frisse nieuwkomers als de VW Up en zijn klonen. Op zijn ingekorte Clio-chassis rijdt hij nog altijd even goed en zijn motoren werden een pak zuiniger. Het is alleen jammer dat de rijhouding zo onhandig is gebleven. De Twingo II 'phase 2' kost zo'n 200 euro meer dan zijn voorganger, maar biedt wel meer standaarduitrusting.

U kunt de Eerste Test van de Renault Twingo nalezen in AutoGids 840 van 7/1/2012.

In dit artikel : Renault, Renault Twingo

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker