Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Aston Martin DBX S (2025) - met de S van...

Geschreven door Klaas Janssens op

Aston Martin geeft zijn DBX een nieuwe topversie: die krachtigere en lichtere S-variant belooft sneller en scherper te zijn. AutoGids doet de test.

Aston Martin stuurt het gamma van de DBX bij: de (naamloze) basisversie wordt uit het aanbod geschrapt, waardoor de DBX707 voortaan als instapper fungeert. Zijn rol aan de top wordt overgenomen door de nieuwe DBX S. 

Design Aston Martin DBX S

Bij zijn debuut in 2021 kon je de Aston Martin DBX nog omschrijven als een stijlvolle SUV die de kenmerkende designkenmerken van de Britse sportwages vertaalde naar een hoog op zijn pootjes geplaatst cross-overkoetswerk. Maar met de introductie van de 707-versie moest die elegantie wijken voor stoer spierballengerol. En met deze S gaat Aston Martin nog wat verder.

Review Aston Martin DBX S (2025) - eerste test AutoGids

De aerodynamisch al dan niet relevante bodykit geeft de Aston Martin DBX S een gemene tronie - desgewenst met een door de DBS 770 Ultimate geïnspireerd radiatorrooster uit polycarbonaat. Achteraan springt het nieuwe ontwerp van de diffusor met gestapelde einddempers in het oog - een bij de nieuwe Vanquish geleende set-up die beter oogt én beter klinkt.

Review Aston Martin DBX S (2025) - eerste test AutoGids

Verder heeft Aston Martin zich vooral beziggehouden met het reduceren van het gewicht. Zo staat de DBX S op uit magnesium vervaardigde 23-duimvelgen en bestaat zowat de volledige dakconstructie uit koolstofvezel. In totaal kan je tot 47 kilogram uitsparen in vergelijking met de DBX707. Hoe agressief deze SUV er uiteindelijk komt bij te staan, bepaal je grotendeels zelf: het aantal personaliseringsmogelijkheden is schier oneindig.

Aandrijving Aston Martin DBX S

Onder de motorkap van de DBX S schuilt de bekende V8 van AMG-origine, een 4 liter-blok dat zijn vermogen ziet stijgen van 707 naar 727 pk. Die winst komt onder meer op conto van de turbocompressors, want dat zijn de exemplaren die Aston Martin ook gebruikt voor de nieuwe Valhalla. Die extra power zorgt ervoor dat de sprint van 0 naar 100 km/u niet langer dan 3,3 seconden hoeft te duren.

Review Aston Martin DBX S (2025) - eerste test AutoGids

Aston Martin sleutelde aan de achttrapsautomaat, zodat die nog wat sneller van het ene naar het volgende verzet schakelt. En ook het motormanagement legt nieuwe klemtonen, want de V8-motor zou zijn vermogen wat geleidelijker afgeven zodat je meer controle houdt bij het bochtenjassen. Vergis je niet, druk op het gaspedaal en je krijgt nog steeds een stomp in je maag.

Rijden Aston Martin DBX S

Opvallend genoeg heeft Aston Martin geen verlaagd sportonderstel onder de DBX S gevezen. Wellicht omdat de ingenieurs geen beter compromis tussen sport en comfort vonden, want het rijgedrag van deze SUV is nog steeds om van te snoepen. Zolang de wegen breed genoeg zijn, stuurt deze loebas als een brullende driftkikker.

Review Aston Martin DBX S (2025) - eerste test AutoGids

De verschillende rijmodi veranderen het karakter van de  adaptieve demping en de luchtvering met drie kamers, maar het is het verlaagde, veelal onafgeveerde gewicht dat de Aston Martin DBX S extra rijdynamiek bezorgt. Het wat aangescherpte stuurratio (-4%) helpt natuurlijk ook wanneer de wegen gaan kronkelen. 

Conclusie Aston Martin DBX S

De DBX is als goede wijn: hij wordt beter met de jaren. Het model dat zijn carrière begon als een wat haastig in elkaar gezette SUV, heeft zich intussen ontwikkeld tot een van de betere Aston Martins uit de geschiedenis. De S behoudt zijn klasse en comfort, maar roert nog wat extra rijplezier in de mix. En dat levert een haast onweerstaanbare auto op. Wat ons betreft staat die S voor Subliem.

 

Verwante testen

In dit artikel : Aston Martin, Aston Martin DBX

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests