Lucid Motors: alweer een nieuwe naam op onze markt, zij het ditmaal niet uit China. Het merk werd in 2016 opgericht in Californië en begon in 2017 met de bouw van zijn fabriek in de staat Arizona. Daar rolde in 2021 de eerste auto van de band: de Air, een krachtige en grote elektrische berline.
In 2023 werd begonnen met de bouw van een tweede productiefaciliteit, ditmaal in Saoedi-Arabië, waar sinds dit jaar een tweede model gefabriceerd wordt: de Gravity, een grote elektrische SUV.
Koetswerk: design en afmetingen Lucid Air
De Lucid Air is een ontwerp van Derek Jenkins, de Amerikaan die eerder bij Audi en Mazda actief was en daar de A2 respectievelijk de MX-5 ‘ND’ op papier zette. Met een lengte van 4,98 meter is deze Amerikaanse vierdeurs qua buitenafmetingen vergelijkbaar met een Tesla Model S, BMW i5 en Mercedes EQE, maar zijn binnenruimte is die van een klasse hoger.

De beenruimte achterin is simpel royaal, en ook de koffer maakt indruk: 627 liter is vergelijkbaar met de beste breaks van het moment, genre Mercedes E-Klasse. Door de achterbank neer te klappen maak je daar 1.552 liter van, maar het feit dat het hier om een vierdeurs gaat, beperkt uiteraard zijn ambities als verhuiswagen.

Vooraan in de neus heeft de Air nog een verrassing in petto: een koffer van maar liefst 283 liter. Groot genoeg dus om er een kind of kleine volwassene in op te sluiten, redeneren de Amerikanen, en van de weeromstuit kreeg die ‘frunk’ ook een handgreep aan de binnenkant om de motorkap te openen. Tja, je weet maar nooit natuurlijk… Die gemotoriseerde neus openen en sluiten kan trouwens ook op afstand, via je smartphone.
Interieur Lucid Air
De afwerking van het interieur is over het algemeen geslaagd, met mooie materialen als nappaleer en houten inzetstukken. Op een handvol harde kunststoffen hier en daar na maakt het geheel een hoogstaande indruk… al hebben we op dit prijsniveau ook al beter gezien. Origineel is dat je de Air kunt bestellen met voor- en achterstoelen in een verschillende kleur – als je dat om de ene of de andere reden zou willen.

Maar de meest indrukwekkende optie is toch wel het glazen dak (niet beschikbaar op de basisversie Pure, helaas), dat van achteraan bijna ongehinderd overvloeit in de voorruit, zodat je voorin echt het gevoel hebt in een glazen stolp te zitten. Een zonnescherm heeft dat Canopy Roof niet, maar gelukkig weet het getinte glas de warmte goed te weren.

Goed nieuws is dat ondanks die allesomvattende glaspartij de schermen altijd goed leesbaar blijven. Dat zijn er drie in totaal: eentje voor de bestuurder en twee in het midden van de auto, waaronder een verticaal gepositioneerde tablet die desgewenst in het dashboard kan schuiven en dan verborgen zit achter een opbergvak. Voor de meeste instellingen ben je op het scherm aangewezen, maar voor de klimaatregeling zijn er gelukkig ook nog fysieke shortcuts.
Motorisaties Lucid Air
De Air bestaat momenteel in drie varianten. De achterwielaangedreven Pure houdt het bij één enkele motor van 442 pk en 550 Nm en haalt officieel 747 kilometer uit zijn batterij van 88 kWh. De Touring zet dankzij twee motoren 628 pk en 1.000 Nm op de vier wielen en komt met zijn 92 kWh-accu 794 kilometer ver, en de Grand Touring haalt uit een cellenpakket van 117 kWh zelfs een recordrijbereik van 960 kilometer.

Voor wie de 831 pk en 1.200 Nm van die Grand Touring maar minnetjes vindt, volgt binnenkort ook nog de exclusieve Sapphire, die niet minder dan 1.251 pk uit drie motoren zal puren en alsnog een WLTP-rijbereik van bijna 700 kilometer claimt. Maar wees gerust, zelfs de basisversie Pure is al bloedsnel en spurt al in minder dan 5 seconden naar 100 km/u…
Batterij en laadkenmerken Lucid Air
Bij Lucid ontwikkelen ze zowat alles in eigen huis, van het aluminium platform over het koetswerk van hetzelfde materiaal tot de aandrijfgehelen, waarin elektromotor, koeling, omvormer, eindoverbrenging en zelfs het differentieel gebundeld worden in één en dezelfde compacte behuizing van amper 74 kilogram. Ook de NMC-batterijen worden intern geassembleerd; de cellen waarmee dat gebeurt zijn afkomstig van Samsung in het geval van de Pure en Panasonic voor de andere versies.

De batterijpakketten werken op een spanning van 650 volt (Pure), 700 volt (Touring ) of 900 volt (Grand Touring en Sapphire), wat hen geschikt maakt om gelijkstroom te laden met een piekvermogen van respectievelijk 210, 250 en 300 kW. Dat moet in theorie volstaan om aan zo’n krachtige snellader in ongeveer 20 minuutjes 400 kilometer rijbereik te recupereren.
Weggedrag en rijcomfort Lucid Air
Enigszins verrassend zodra je gaat rijden is hoe stug alles in de Lucid Air aanvoelt, van de stoelen over de weerstand van het stuurwiel of het gaspedaal tot de ophanging (met gestuurde Bilstein-schokdempers, maar klassieke stalen veren). We zijn hier ver verwijderd van het zachte wegcontact van een Mercedes EQE en EQS of van een BMW i5; deze Amerikaan voelt veel dynamischer aan.

De wegligging is echter evenwichtig en bijzonder efficiënt, zowel in de achterwielaangedreven als in de AWD-versies. Snel én vaardig dus… Hoogstens hadden we graag iets meer feedback van de voorwielen gehad. Het stuur van een Lotus Emeya of Porsche Taycan, om maar meteen twee aartsrivalen voor deze Air te noemen, is consistenter, terwijl dat duo ook een natuurlijker aanvoelend rempedaal heeft.

Voor de recuperatie van vertragingsenergie laat Lucid de keuze uit drie niveaus (geen motorrem, standaard of een eenpedaalmodus), maar daarvoor moet je zitten te knoeien op het scherm; lepels aan het stuur zijn daarvoor zoveel handiger. De geluiddemping is uitstekend, mede dankzij akoestisch gelaagd glas voor- en achterin.
Verbruik en rijbereik Lucid Air
Voor deze kennismaking konden wij rijden met de Pure en de Touring, allebei geschoeid met 20-duimvelgen (de velgmaat kan afhankelijk van de uitvoering variëren van 19 tot 21 duim, met daarrond speciaal op maat gemaakte Michelin Pilot Sports of Pirelli P Zero’s). Die factor speelt uiteraard mee voor het stroomverbruik.

Over een gevarieerd parcours, dat naast stukken stad en snelweg ook wat bergwegen aandeed, hadden we in beide gevallen gemiddeld 17 kWh/100 km nodig. Gezien het formaat van de Air, zijn vermogen én het stevige tempo dat we erop nahielden, is dat een meer dan keurig resultaat. Het betekent ook dat we in de praktijk in beide gevallen mochten uitgaan van een reëel rijbereik van meer dan 500 kilometer.
Prijs en lancering Lucid Air
De Air is sinds 2022 al te koop op een handvol Europese markten, onder meer in onze buurlanden Duitsland en Nederland, maar ook in Noorwegen en Zwitserland. Lucid Motors zou die aanwezigheid op ons continent graag uitbreiden naar andere landen, waaronder ook het onze. Omdat de verkoop van elektrische auto’s het uitstekend doet in België, maar ook omdat ons land dichtbevolkt is, waardoor je met één verdeler een grote potentiële doelgroep kunt bereiken.

En laat dat dealernetwerk nu net een van de grote uitdagingen zijn voor Lucid Motors: de Amerikaanse constructeur was in januari wel aanwezig op het Brusselse autosalon, maar de getoonde auto’s waren er nog niet te koop, bij gebrek aan dealers in ons land. Lucid maakt zich sterk dat daar binnenkort verandering in komt, en belooft dat het nog dit jaar bij ons te koop wordt.
Er zouden onderhandelingen lopen met lokale partners (concrete namen kregen we niet te horen) om het merk in België in te voeren en een netwerk op poten te zetten. De bedoeling is om een eerste verkoop- en onderhoudspunt te openen in Brussel en daarna uit te breiden naar Antwerpen en Gent, en vandaaruit mogelijk ook naar andere steden, zo klinkt het.

Op prijzen voor ons land is het nog wachten, maar die zouden dicht in de buurt moeten liggen van die bij onze noorderburen, waar de Pure er is vanaf 88.000 euro. Lucid biedt een waarborg van vier jaar of 80.000 kilometer, en van acht jaar of 160.000 kilometer op de batterij.
Conclusie Lucid Air
Deze kennismaking leert ons dat Lucid technisch en technologisch niet hoeft onder te doen voor dat andere Amerikaanse EV-merk, Tesla. Met als bonus dat het interieur van de Air chiquer is afgewerkt en dat zijn motoren nóg efficiënter zijn. Tegelijk ontbreekt het Lucid aan merkimago, terwijl er ook wat onzekerheid lijkt te zijn over de toekomst van deze nog jonge constructeur.
Veel, zo niet alles zal op dat vlak afhangen van het succes van de Gravity, de nieuwe SUV van het merk. Als die flopt, zou het weleens einde verhaal kunnen zijn. Dat zou zonde zijn, want een merk waar de ingenieurs zo gedreven en bedreven zijn, verdient beter.