Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review McLaren Artura Spider (2024)

Geschreven door Klaas Janssens op

Na een moeilijke periode schijnt de zon weer voor McLaren. En er is geen betere manier om daarvan te genieten dan aan het stuur van de nieuwe Artura Spider.

McLaren heeft een punt te maken. De Artura moest de eerste plug-inhybride sportwagen in zijn segment worden, maar de coronapandemie en de chiptekorten leidden tot oponthoud: Woking moest de lancering enkele keren uitstellen, waardoor het momentum naar Maranello verhuisde. De elektrisch ondersteunde Ferrari 296 bleek net alleen een stuk krachtiger, maar zou naast de gesloten GTB ook snel als open Spider aangeboden worden.

En binnenkort treedt ook Lamborghini toe tot het feestje, want ook de Temerario gedoopte opvolger van de Huracan grijpt naar een plug-inhybride aandrijflijn. Met een stevige update en de komst van een slanke Spider-variant probeert de Artura zich alsnog op de kaart te zetten. Aan het organische lijnenspel hebben de ontwerpers niet geraakt, maar onder het koetswerk gaan een heleboel veranderingen schuil die zowel de prestaties als de rijdynamiek optimaliseren. Al wil McLaren vooral de beleving naar een hoger niveau tillen.

Design McLaren Artura Spider

In profiel is de McLaren Artura Spider nauwelijks van de coupé te onderscheiden: in gesloten toestand loopt de daklijn nagenoeg identiek van de voorruit naar de achtersteven. Om het zicht rondom het koetswerk te vrijwaren zijn de C-stijlen grotendeels transparant gemaakt. De dakconstructie bestaat uit een lichtgewicht, desgewenst elektrochroom paneel, dat je elektrisch kunt openen en sluiten – een geautomatiseerde striptease die niet meer dan 11 seconden in beslag neemt en die zich ook al rijdend laat voltrekken, tot een snelheid van 50 km/u.

Review McLaren Artura Spider V6 PHEV (2024)

Om de rijwind zo efficiënt mogelijk over het hoofd van de inzittenden te jagen heeft het frame van de voorruit zogenoemde Gurney flaps op de uiteinden, die een soort luchtbel creëren waarop turbulenties geen vat hebben. Een oplossing die in samenwerking met het Formule 1-team werd ontwikkeld, en die wonderwel werkt, toch tussen 50 en 120 km/u. 

Review McLaren Artura Spider V6 PHEV (2024)

De wegklapbare hardtop voegt wel 63 kilogram toe, maar dan nog blijft het rijklare gewicht van de Spider spelenderwijs onder de 1,6 ton. Want daar blijft McLaren ongelooflijk trots op: dat de uit koolstofvezel opgetrokken basisstructuur ervoor zorgt dat de Artura een lichtgewicht blijft in vergelijking met zijn directe concurrenten. Die MCLA-basis zorgt er bovendien voor dat de structuurstijfheid van de Spider gelijk is aan die van de coupé, zonder dat de ingenieurs onderhuidse verstevigingen hoefden toe te voegen.

Specs en prestaties McLaren Artura Spider

De vernieuwde Artura blijft zijn midscheeps gemonteerde V6 trouw. Het gaat nog altijd om een drieliter, die twee turbo’s combineert met een in het motorblok geïntegreerde elektromodule, al zorgen aanpassingen aan het motormanagement ervoor dat het elektrische rijbereik van 30 naar 33 kilometer klimt en het systeemvermogen van 680 naar 700 pk – een software-update die ook de bestaande Artura-eigenaars kunnen krijgen.

Review McLaren Artura Spider V6 PHEV (2024)

Al zouden er net zo goed 800 of zelfs 900 pk aan de achterwielen kunnen sleuren, zo’n ongelooflijke haast heeft deze McLaren. De 95 pk en 225 Nm sterke elektromotor zorgt voor een ogenblikkelijke duw in de rug, waarna de drukgevoede V6 het heft in handen neemt. Een topsnelheid van 330 km/u en in 3 tellen van 0 naar 100 km/u, daar kijken we anno 2024 nog nauwelijks van op. Maar de 8,4 en de 21,6 seconden die de Artura Spider nodig heeft om vanuit stilstand naar respectievelijk 200 en 300 km/u te knallen, maken wél een verpletterende indruk. 

Review McLaren Artura Spider V6 PHEV (2024)

Vooral omdat het onderweg nog een stuk sneller aanvoelt. Sensaties die we toeschrijven aan de verbeterde versnellingsbak, die nog eens 25 procent kwieker van verzet wisselt. En aan de herwerkte uitlaatlijn, die voor een opzwepende soundtrack zorgt, met een geluid dat aanzwelt in het middengebied en haast explodeert bij het naderen van de rode zone.

Rijgedrag McLaren Artura Spider

Bij de update hield McLaren ook het onderstel van de Artura tegen het licht, wat resulteert in nieuwe motorsteunen, verbeterde remmen en een adaptieve schokdemping die nog sneller reageert. De precisie en de controle waarmee je deze Spider over een slingerende bergweg kunt jagen, wekt immens veel vertrouwen. De ophanging laat zich zelden van de wijs brengen, de koolstof-ceramische remmen combineren bijtkracht met feedback en de carbon structuur geeft geen krimp, waardoor de Artura nog compacter aanvoelt dan hij eigenlijk al is. 

Review McLaren Artura Spider V6 PHEV (2024)

De achterwielen krijgen het vermogen verbazend goed verwerkt, waardoor de elektronica nauwelijks hoeft in te grijpen om ons enthousiasme te beteugelen. Dat is wel even anders bij een Ferrari 296, die de bestuurder voortdurend dwingt om op zijn qui-vive te zijn. Uiteindelijk zijn het de G-krachten die ervoor zorgen dat je het kalmer aan gaat doen, we beschikken nu eenmaal niet over de geoefende nekspieren van een Lando Norris of Oscar Piastri.

Prijs McLaren Artura Spider

Je kan de vernieuwde McLaren Artura en de nieuwe Artura Spider meteen bestellen:

  • 2025 McLaren Artura: 248.800 euro
  • 2024 McLaren Artura Spider: 273.700 euro

Verdict McLaren Artura Spider

De McLaren Artura blijft een klinische sportwagen voor technerds, maar deze update roert wel een heleboel extra emotie onder het geheel. Emotie die zich het best laat voelen met het geopende dak van de Spider. Een F1-wagen houdt het per slot van rekening toch ook dakloos…

Verwante testen

In dit artikel : McLaren, McLaren Artura

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker