De nieuwe MG HS is er niet langer als EV, want daarvoor moet je tegenwoordig bij de S5 EV zijn. Maar je hebt wel de keuze tussen een klassieke ICE- en een elektrisch ondersteunde PHEV-variant. Daar komt nu een derde motorisatie bij, want invoerder Astara voegt een zelfladende HEV-versie aan het gamma toe: de MG HS Hybrid+.
Koetswerk en interieur MG HS Hybrid+
MG klinkt minder Chinees dan een heleboel andere merken uit de Volksrepubliek, maar ook zonder paspoort weet je perfect waar deze 4,67 meter lange SUV ontworpen is. Op zich is er weinig verkeerd met het lijnenspel, maar echt mooi kan je de HS bezwaarlijk noemen.

Dan is het interieur beter gelukt. Het geheel oogt dan wel doordeweeks, de gebruikte materialen en de algemene afwerking zijn wel keurig. De bediening op het stuur blijkt minder geslaagd en ook de vele piepjes van de rijhulpsystemen werken op de zenuwen, maar met het infotainmentsysteem is verder weinig mis.
Verwacht geen hoogtechnologische snufjes, want om Android Auto of Apple Carplay te gebruiken, heb je nog steeds een kabeltje nodig. En erg snel in de multimediamodule evenmin. Maar wat er wél op zit, werkt naar behoren.

Ook goed om weten: de kofferbak van de MG HS heeft een inhoud van 507 liter, de dubbele drakdragers kunnen tot 75 kilogram dragen en het trekvermogen bedraagt 1,5 ton (geremd).
Specs en prestaties MG HS Hybrid+
De Hybrid+ combineert een 143 pk sterke 1,5 liter-turbobenzine met een 199 pk sterke elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 225 pk. Het maximaal koppel van het hybride aandrijfgeheel bedraagt 340 Nm. Dat volstaat om de Chinese SUV in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen, de topsnelheid bedraagt 190 km/u.

De benzinemotor fungeert doorgaans als generator voor het batterijpakket van 1,8 kWh, maar drijft de voorwielen net zo goed rechtstreeks aan als de omstandigheden daarom zouden vragen. Dat gaat wel gepaard met het nodige motorlawaai, maar daar staat tegenover dat de MG HS Hybrid+ erg vaak puur elektrisch en dus nagenoeg geruisloos rijdt.
Het gemiddelde normverbruik bedraagt 5,5 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 126 gram per kilometer (WLTP). In de praktijk reken je best op een literje meer: wij besloten onze testweek met een gemiddelde van 6,6 liter. Niet slecht, maar bezwaarlijk uitzonderlijk. Een dieselmotor zou nog steeds beter doen.
Rijden MG HS Hybrid+
De MG HS Hybrid+ is geen scheurijzer, maar een vervoermiddel dat zich zo achteloos mogelijk van A naar B tracht te verplaatsen. Dat merk je onder meer aan de stuurinrichting: van enige connectie tussen man en machine is nauwelijks sprake, toch stuurt deze cross-over aangenaam en voorspelbaar.

Het tempo opvoeren heeft weinig zin, want dan gaan de aangedreven voorwielen spartelen om grip en duwt deze MG zijn neus wat onhandig naar de buitenkant van de bocht. De soepele, wat strak gedempte ophanging heeft snel moeite van verkeersdrempels en andere snelheidsremmers, waardoor er onrust in de gelederen sluipt. Neen, dan kan je beter wat rustiger rijden.
Prijs MG HS Hybrid+
Leg je al die kleine opmerkingen naast de basisprijs en de uitrusting van de MG HS Hybrid+, dan kan je je afvragen wat je eigenlijk te klagen hebt. Want de 34.285 euro voor de Comfort-instapversie en 37.285 euro voor de wat genereuzer aangeklede Luxury-variant, daar kan je eigenlijk niet voor sukkelen. Bovendien bedraagt de garantie in beide gevallen 7 jaar (met een maximum van 150.000 kilometer).
Conclusie MG HS Hybrid+
Je wordt er niet meteen vrolijk van. Maar ongelukkig maakt deze MG je evenmin. De HS Hybrid+ is een gedegen transportmiddel, waarbij je veel krijgt voor de prijs die je ervoor betaalt. Maar weet wel dat deze SUV nergens echt uitblinkt.