Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Rolls-Royce Ghost

Met een tweede model breidt prestigeconstructeur Rolls-Royce zijn portfolio uit: de Ghost wil minder formeel en meer dynamisch uit de hoek komen. Wij konden hem exclusief al eens aan de tand voelen.

Prijs
NB

De Ghost is dan wel zo'n 200.000 euro minder duur dan zijn grote broer Phantom, maar hij blijft met zijn 5,40 meter en 2,35 ton een van de grootste en zwaarste berlines op de markt. Dankzij een zeer grote wielbasis van 3,30 meter is het interieur bijna zo groot als dat van die Phantom. De Ghost heeft onder de motorkap een nieuwe V12 van dezelfde afkomst als die van de BMW 760i. In dit geval is hij wel 6,6 liter groot en ontwikkelt hij dankzij dubbele drukvulling niet minder dan 570 pk bij 5.250 o/m.

AutoGids was er als de kippen bij om de Ghost als eerste magazine van de Lage Landen aan een test te kunnen onderwerpen. Daartoe waren we uitgenodigd in de omgeving van Goodwood. We rijden The Drive voor de fabriek uit en na de eerste roundabout geven we even volgas. Met een onverwacht krachtige duw schiet de Ghost vooruit. De 570 pk en vooral 780 Nm koppel tekenen wel degelijk present. Op de bochtige en soms erg smalle landwegen in het landelijke Sussex moeten we eerst toch even wennen aan de grote afmetingen en het nog steeds imposante gewicht van deze auto, maar in vergelijking met de Phantom toont hij zich een stuk snediger en speelser, agieler ook. Op die manier rij je in alle rust en comfort een stuk sneller dan je eigenlijk verwacht.

Rolls-Royce is niet in de val getrapt om van de nieuwe Ghost een sportieve limousine te willen maken. Mind you, hij is een stuk sneller en dynamischer dan de Phantom, maar de nadruk blijft liggen op comfort met een grote C, getuige daarvan het feit dat je op geen enkele wijze het schakelgedrag van de automaat kunt beïnvloeden of dat je ook geen keuze krijgt uit verschillende afstellingen voor de demping van de luchtvering. Een Rolls moet een Rolls blijven en het is zoals PR-baas Richard Carter het krachtig samenvat: "We will never call the Ghost a sporty car".

In dit artikel : Rolls-Royce, Rolls-Royce Ghost

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker