Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Alhambra: nieuws onder de zon

Geschreven door Bert Troubleyn op

Net zoals zijn bijna-identieke tweelingbroer VW Sharan ondergaat de Seat Alhambra een facelift. Die brengt vooral interessante nieuwe technologie.

Prijs
NB

Het concept

De Seat Alhambra is al twee generaties lang een Volkswagen Sharan met andere logo's. Daar is niets mis mee, aangezien een Sharan een uitstekende auto is en Seat zijn schaarse middelen beter investeert in segmenten waar het meer kan verdienen. Grote eenvolumers zoals deze zijn namelijk zeer snel uit de gratie gevallen en hun verkoopcijfers zijn eerder anekdotisch geworden. Dat is trouwens ook de reden waarom de nieuwe Renault Espace een soort crossover is geworden in plaats van een 'busje' zoals zijn voorgangers.

Wat er verandert

Ondertussen is de tweede generatie van de 'Sharalhambra' aan de helft van zijn carrière en dus heeft hij recht op een upgrade. In het geval van de Seat betekent dit dat hij andere lichtblokken krijgt met led-technologie (voor de dagrijlichten vooraan en de hele lamp achteraan) en een nieuw merklogo. Dat verschilt maar erg subtiel van het vorige: de hoeken werden wat scherper en de twee diagonale snedes die de 'S' in tweeën snijden zijn gehalveerd tot één exemplaar.

Alle motoren zijn Euro 6-conform gemaakt, maar het motorenpalet zelf verandert niet drastisch. Een paar pk en Nm meer hier, een paar gram CO2 minder daar en dat is het zo'n beetje. Het meest interessante nieuws zit hem in de technologie aan boord van deze Spaanse bus. Zo kan hij voortaan worden uitgerust met zaken als een handenvrijsleutel, een automatische parkeerassistent, een verkeersbordherkenning, een actieve spoorassistent en dodehoeksensoren. Daarmee is hij perfect bij de tijd.

Om het plaatje helemaal af te maken, kan de bestuurdersstoel (maar ook enkel die) worden besteld met een massagefunctie en mag deze Alhambra als een van de eerste modellen van de VW-groep uitpakken met het Full Link. Dat is een multimediasysteem dat compatibel is met MirrorLink, Apple Car Play en Android Auto. Dat zijn alle drie platformen om (een heel klein deel van) de apps van je Apple- of Android-smartphone over te nemen op het centrale scherm zodat je die rijdend kan bedienen. Het aantal compatibele apps is op dit moment nog zeer beperkt, dus heeft Seat er zelf eentje ontwikkeld: een game dat je via diverse uitdagingen zuiniger probeert te laten rijden.

Hoe rijdt hij?

We hadden nog één nieuwtje niet vermeld: de Alhambra kan voortaan ook met DCC (actieve schokdempers met magnetische vloeistof) worden besteld. We testten hem zowel met als zonder het systeem en vonden hem eigenlijk beter gedempt met de passieve ophanging. Al zou dat ook kunnen liggen aan het feit dat de auto met DCC een zware 2.0 TDI 150 4Drive (met vierwielaandrijving) DSG was, terwijl de auto zonder het systeem een handgeschakelde versie was met een lichte 1.4 TSI 150 in de neus. Die laatste reed veel lichtvoetiger en kan zijn veel lagere koppel (250 in plaats van 340 Nm voor de TDI 150) goed maskeren als je maar voldoende schakelt. In de bergen zal hij wel wat krap worden met bagage en zeven passagiers aan boord. Een mooi compromis is daarom de TDI 115. Die is ook nog vlot genoeg om de Alhambra vooruit te stuwen en kost flink wat minder dan de TDI 150 4Drive DSG.

Budget & uitrusting

Met een basisprijs van bijna 35.000 is deze TDI 115 trouwens al een vrij dure vogel, al kost hij niet meer dan zijn rivalen. Dit zijn nu eenmaal de tarieven in dit steeds kleiner wordende segment...

Concurrenten

De meest voor de hand liggende van de overblijvende rivalen is uiteraard stalgenoot VW Sharan. Ford komt met een nieuwe S-Max en Galaxy en daarmee hebben we de grote spelers in dit segment wel gehad. Minder conventionele alternatieven zijn grote bestelwagens à la Hyundai H1 People (de veel duurdere Mercedes V-Klasse en VW Multivan spelen in een ander prijssegment) of de SsangYong Rodius. Maar tegenwoordig hebben deze grote SUV's vaak meer last van hun kleinere broers, zoals de Renault Scénic, Citroën Picasso of de VW Touran... waarvan geen Seat-broer bestaat.

Ons verdict

Seat heeft zijn Alhambra met bescheiden ingrepen weer helemaal bij de tijd gebracht. Zijn uitrusting is stevig gemoderniseerd. Al ziet het er niet naar uit dat het segment waar hij in speelt snel weer gaat groeien...

TECHNISCHE FICHE - Seat Alhambra 2.0 TDI 115 EcoMotive


Motor : viercilinder-in-lijn, 1968 cc
Vermogen : 115 pk/85 kW bij 3500 o/m
Koppel : 280 Nm bij 1750-3000 o/m
0-100 km/h : 12,6
Topsnelheid : 184 km/h (begrensd)
Normverbruik: 5,0 l/100 km
CO2-uitstoot: 130 g/km
Basisprijs: 34.850 euro

In dit artikel : Seat, Seat Alhambra

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker