Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Seat Arona: kleine SUV, grote ambities

In de voetsporen van de VW T-Roc lanceert Seat de Arona, een kleine SUV voor het B-segment waar het merk grootse verwachtingen voor koestert.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Seat probeerde zich lang binnen de Volkswagen-groep te onderscheiden door zijn originele modellen (Altea, Altea XL enzovoort). Dat idee heeft echter nooit gewerkt, want deze eigen strategie heeft de Spanjaarden vooral veel magere jaren opgeleverd. Maar dat is nu gedaan. Sinds Luca De Meo twee jaar geleden de teugels overnam is het gamma volledig beginnen herontwikkelen richting meer conventionele modellen, maar vooral rond een SUV-lijn die veel succes kent. De begin dit jaar gelanceerde Ateca is goed voor 20 procent van de verkoopcijfers en de groei dit jaar ligt op 13,4 procent. Die geweldige terugkeer zou de kleine SUV Arona – voor het B-segment – nog kunnen versterken in afwachting van de komst van een zevenzits-SUV voor over een paar maand.

 
  • Binnenruimte
  • Ernstige afwerking
  • Rijgedrag zonder franjes
  • Geluiddemping kan beter
  • Harde kunststoffen
  • Geen DSG-versnellingsbak op TDI 115

Wat er verandert

Uiteraard deelt de Arona heel veel met de nieuwe Volkswagen T-Roc (waarvan je hier de eerste test kan lezen), die zich ook op het erg populaire segment van de kleine SUV’s stort. Ze zijn allebei ontwikkeld op de nieuwe modulaire architectuur MQB A0 voor kleine modellen, maar verschillen wel van elkaar door een ander formaat. Terwijl de T-Roc 4,23 meter lang is, is de Arona 10 centimeter korter, ongetwijfeld om zich beter tussen de Ibiza en de Leon in te kunnen plaatsen. Het resultaat is een kleine cross-over met mooie verhoudingen en, vooral, opmerkelijk veel binnenruimte. Toegegeven, door de beperkte breedte kunnen achterin slechts twee personen naast elkaar zitten, maar de beschikbare ruimte is bijzonder interessant, zowel voor je benen als voor je hoofd – achterin is 1 meter hoofdruimte. Seat kondigt een laadvolume aan van 400 liter, maar dat is ongetwijfeld gerekend zonder de dubbele laadbodem die een perfect plat laadvlak vrijmaakt als de achterbank is neergeklapt. Zoals we van VW-producten gewoon zijn, is de rijhouding uitstekend en de afwerking ernstig en ergonomisch verantwoord. We kunnen enkel opmerken dat de Arona overal harde kunststoffen gebruikt, zelfs bovenop het dashboard, zoals bij steeds meer constructeurs, om gewicht te sparen en de recycleerbaarheid te vergemakkelijken. We gaan er ook niet over klagen, want deze kunststoffen zien er betrouwbaar en weinig krasgevoelig uit.

Hoe hij rijdt

De ophangingsprincipes zijn identiek aan die van de T-Roc, wat perfect logisch lijkt, maar dan met andere afstellingen. Waar onderscheiden ze zich dan meer? Volkswagen laat de T-Roc het voordeel van een vierwielaandrijving (naargelang van de motorversie), wat niet het geval is in de enkel voorwielaangedreven Arona. Het motorenpalet bestaat uit de 1.0 TSI met 95 of 115 pk en de nagelnieuwe 1.5 TSI-viercilinder met 150 pk. Op diesel zet de 1.6 TDI zijn carrière verder in twee versies: een met 115 pk en een met 95 pk, die als enige met de DSG-versnellingsbak kan worden geleverd.

Onderweg rijdt de Arona perfect zoals je van hem zou verwachten. Zijn rijgedrag is voldoende precies en zijn werkingscomfort voldoet, behalve op het vlak van de geluiddemping, die wat te veel wind- en rolgeluiden doorlaat. Op motorisch vlak kwijt de 1.6 TDI zich goed van zijn taak: hij is vrij gewillig en protesteert niet als hij in de toeren moet klimmen, terwijl hij discreet is bij constante snelheden. De 1.5 TSI 150 is uiteraard wat expressiever en meer alert en hij komt met een snediger rijgedrag omdat hij minder gewicht op de voortrein legt en omdat hij op het optionele uitrustingsniveau FR een adaptieve schokdemping krijgt. Kortom, hij mag dan wat luidruchtig zijn, maar het model rijdt zuiver en betrouwbaar. Zoals bij alle modellen van de VW-groep. Echte verrassingen zijn hier dus niet te vinden, tenzij dan aan het stuur van de 1.5 TSI, die een soort inertie vertoont bij het optrekken. Hem in de Sport-stand zetten verandert daar niets aan. Dat is vreemd, want in een VW Golf met dezelfde motor hebben we daar niets van gemerkt.

Budget & uitrusting

De Volkswagen T-Roc spreidt zijn prijsvork tussen de 21.600 en 34.600 euro, wat uiteraard niet het geval is bij de Arona, met zijn beginprijs van 16.090 euro. Dat is een enorm verschil, zelfs al is de standaarduitrusting niet dezelfde, want ze iets meer uitgebreid in de Volkswagen. Kiezen voor Seat betekent dat je het met een minder sterk imago moet doen, maar je koopt zo ook slim, want de beschikbare optionele uitrusting doet niet onder voor die van de Volkswagen. En dat geldt zowel voor het comfort als de connectiviteit en de veiligheid, met bijvoorbeeld dodehoeksensoren, een automatische noodstop voor voetgangers of een geautomatiseerde parkeerhulp.

Concurrentie

De concurrentie is uiteraard stevig in een segment waar de hoofdrolspelers niet meer te tellen zijn. Er zijn een paar gevestigde waarden zoals de Renault Captur, de Peugeot 2008 of de Nissan Juke, en dan is er nog een nieuwe generatie, met de Citroën C3 Aircross, de T-Roc of het duo Hyundai Kona/Kia Stoniq. Er is kortom keuze te over…

Ons verdict

De Arona komt laat aan in een al vrij druk segment, dat echter toch elk jaar hogere verkoopcijfers blijft halen. Seat moest er dus wel iets doen en komt met een geslaagd product dankzij de ongelooflijke mogelijkheden om onderdelen uit te wisselen binnen de Volkswagen-groep. Het model is goed afgewerkt en verbazingwekkend ruim en heeft zo alle kans om te verkopen aan wie de T-Roc te duur vindt. Seat maakt hier dus een mooie kans, temeer omdat Skoda (nog) geen vergelijkbaar model heeft.

In dit artikel : Seat

NIEUWSBRIEF

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!