Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Mii

Na de Skoda Citigo is de Seat Mii de tweede kloon van de VW Up. Een andere neus, een handvol kleinere stijldetails en andere personaliseringsmogelijkheden onderscheiden hem van zijn neefjes.

Prijs
NB

Laat u niets wijsmaken: de Seat Mii is nagenoeg dezelfde auto als de Volkswagen Up en de Skoda Citigo. Hij vertoont een vrij volwassen rijgedrag voor een stadsautootje, met een meer dan behoorlijk ophangingcompromis en een aangenaam stuur. Beide vermogensversies van de eenliter-driepitter kunnen perfect mee met een stedelijke verkeersstroom. Buiten de stad trap je de 60 pk-versie iets sneller op zijn adem dan de 75 pk-variant - die dan weer iets meer lijkt te trillen - maar gelukkig schakelt de manuele vijfbak als een grote. Later volgt nog een gerobotiseerde versnellingsbak met slechts één koppeling, maar met twee elektromotoren om de typische vermogensdip tijdens het opschakelen zo goed mogelijk uit te vlakken.

Net zoals bij zijn Duitse en Tsjechische neef zijn de twee meest markante opties een verwijderbaar en heel gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem (dat hier Seat Portable System heet) en de automatische noodremfunctie City Safety Assist (die de Mii automatisch tot stilstand kan brengen bij snelheden tot 30 km/h). ESP wordt sowieso standaard aangeboden...

Het commerciële succes van de Mii zal in grote mate afhangen van zijn prijsstelling, temeer omdat hij een jonger publiek wil aanspreken dan de bijna identieke VW Up en Skoda Citigo. Als de instapversie standaard onder de 9.000 euro kan blijven - zoals in de wandelgangen wordt gefluisterd - heeft de kleine Seat in ieder geval een stevige commerciële troef ten opzichte van de 1.000 euro duurdere Up. Behalve zijn iets karaktervollere neus en enkele stijldetails heeft deze oerdegelijke stadsauto namelijk niets meer of minder te bieden dan zijn VW-neef.

U kunt de Eerste Test van de Seat Mii nalezen in AutoGids 838 van 7/12/2011.

In dit artikel : Seat, Seat Mii

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker