De Octavia ondergaat een verjongingskuur. Vooraan betekent dat een volledig aangepaste snuit, waarvan het radiatorrooster, dat lichter is dan voordien, een hertekend verchroomd frame krijgt. De mistlichten, die onderaan in de eveneens hertekende bumper erg ver uit elkaar staan, zijn nu uitgerust met een dagrijlicht- en een bochtverlichtingsfunctie. In de nieuwe buitenspiegels ten slotte zijn extra zijdelingse richtingaanwijzers geïntegreerd. Ook achteraan krijgt de Octavia nieuwe lichtblokken, die echter wel hun kenmerkende design in de vorm van een C behouden. Het interieur van de Octavia bleef evenmin onaangeroerd. Het geheel ziet er aangenamer en gezelliger uit, terwijl ook het comfort erop vooruitging. De ruimte voor de achterste inzittenden is nog altijd een van de grootste troeven van het model, net als het koffervolume, dat varieert van 560 tot 1.420 liter. De Combi-variant haalt zelfs 1.620 liter in maximumconfiguratie.
De Octavia rust nog altijd op het platform van de ?oude? Golf V, maar maakt wel gebruik van de nieuwste turbomotoren op benzine. Het dieselaanbod blijft echter ongewijzigd, met de aloude 2.0 TDI 140, nog steeds met pompinjectoren, naast de eeuwige 1.9 TDI van 105 pk. Eerlijk gezegd geven we toch de voorkeur aan een gemeenschappelijke inspuitbuis.
Een verjongingskuur geven aan een model dat het commercieel gezien nog altijd goed doet, is niet zo makkelijk. Nochtans is Skoda er met de vernieuwde Octavia in geslaagd om zijn merkfilosofie te vrijwaren: erg ruime, goed afgewerkte en functionele auto's aanbieden met een bijzonder competitieve verhouding prijs-kwaliteit. Waarom zou u elders meer betalen?
U kunt de Eerste Test van de Skoda Octavia nalezen in AutoGids 758 van 12/11/2008.
In dit artikel : Skoda