Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Subaru XV : Schijn bedriegt

Je zou het hem niet nageven als je hem zo ziet staan, maar de Subaru XV is volledig nieuw, van het eerste tot het laatste schroefje. En toch ziet hij er even bescheiden uit als voordien, terwijl hij nochtans heel wat te bieden heeft.

22.995 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wel meer merken hebben een paar jaar geleden geprobeerd om een hoog op de poten gezette versie te lanceren van een bestaande berline of break, maar doorgaans zonder veel succes – of wie herinnert zich nog de Ford Focus X Road of Hyundai Getz Cross, om maar die twee te noemen? Toch wist Subaru op vijf jaar tijd 700.000 XV’s te slijten, waarvan iets meer dan de helft (360.000 stuks) in de VS. Europa nam er maar 70.000 af, wat meteen verklaart waarom je hem bij ons veel minder kruist. Die cijfers waren voor Subaru bemoedigend genoeg om de XV een opvolger te geven. De constructeur beschouwt het model zelf als een SUV (dus niet als een cross-over) en geeft hem daarom alles en zelfs meer mee om ook naast het asfalt geen modderfiguur te slaan.

Zo wordt de XV vanaf de basisversie standaard geleverd met een echte permanente vierwielaandrijving (met een statische koppelverdeling over voor- en achteras van 60/40 procent) en een X-Mode-knop, die alle elektronica aanpast aan rijden op ruw terrein en die bovendien de afhaalhulp inschakelt. Minstens even belangrijk is de bodemvrijheid van 220 millimeter. Dat is evenveel als een Land Rover Discovery Sport, om maar meteen een klepper te noemen, en 20 tot 30 millimeter meer dan de meeste SUV’s van andere massaconstructeurs. 

Het is voor de Belgische markt misschien weinig relevant, maar Subaru liet ons uitgebreid testrijden op een uitdagend offroadparcours met sneeuw, ijs, diepe moddergeulen en andere zware obstakels, en daar bleek de XV zich verbijsterend goed uit de slag te trekken, met tijdens al die martelingen een ophangingscomfort dat laat vermoeden dat hij op luchtveren staat – wat, voor alle duidelijkheid, niet het geval is.

  • Comfort (ophanging, stilte, instap)
  • Volledige uitrusting
  • Veiligheid op topniveau
  • Slome 1.6-motor
  • Niet goedkoop
  • Klein dealernetwerk

In dit artikel : Subaru, Subaru XV

Geschreven door op