Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Subaru XV: De non-comformist

Geschreven door Xavier Daffe op

In alle discretie hebben we onze eerste testkilometers aan het stuur van de nieuwe XV van Subaru kunnen rijden. Die komt officieel eind dit jaar op de markt en doet het nog altijd niets zoals alle anderen. En laat dat nu net zijn aantrekkingskracht zijn.

Het concept

De XV is een trendy crossover-SUV die in 2012 op de markt kwam, een paar jaar voor dit segment helemaal de wind in de zeilen kreeg. Van bij de start viel hij op door zijn keuze voor een boxermotor, het grootste handelsmerk van Subaru, en zijn keuze voor permanente vierwielaandrijving. Sindsdien gingen er wereldwijd zowat 700.000 exemplaren van over de toonbank, wat van de XV de op een na populairste Subaru maakt, na de Forester maar voor de Outback. Zonder dat het echt opvalt, wordt hij vandaag bijna volledig in het nieuw gestoken, om het op te nemen tegen de steeds verder ontwikkelende concurrentie. Ook qua look doet hij het dus niet zoals iedereen en dat lijkt een slimme zet te zijn voor een merk dat het moeilijk blijft hebben om bij het grote publiek naambekendheid te verwerven.

  • Echte terreincapaciteiten
  • Geslaagde update rijgedrag
  • Connectiviteit en veiligheid van de bovenste plank
  • Te bescheiden evolutie van de stijl
  • Ontgoochelende CVT-automaat
  • Wat smaakloze atmosferische 2.0

Wat er verandert

Zowat alles is vernieuwd, te beginnen met het “Subaru Global Platform” dat lichter en stijver is dan zijn voorganger. De motor is en blijft de atmosferische 2.0 boxer op benzine, maar 80% van zijn onderdelen zijn nieuw. Zo schakelt hij over op directe injectie en zet hij 12 kg minder op de weegschaal dan de vorige motor. Bovendien haalt hij voortaan 156 pk en 196 Nm. Hij wordt standaard gekoppeld aan een CVT-versnellingsbak met de naam Lineartronic die 8 kg lichter werd gemaakt. Deze overbrenging beschikt in manuele modus nog altijd over 7 “virtuele” verhoudingen. In september zullen we weten welke andere motoren en versnellingsbakken er in Europa beschikbaar zullen zijn. 90% van de onderdelen van de ophanging werden herzien, onder meer met een nieuwe opstelling van de antirolstang achteraan. De rijdynamiek en de rijprecisie stonden duidelijk bovenaan de agenda. Dat bewijst de keuze voor Torque Vectoring waarvan het werkingsprincipe is geënt op dat van de WRX STi. De nieuwe XV kiest standaard ook voor het rijhulpsysteem X-Mode dat werkt bij snelheden tot 40 km/u en dat de auto reële terreinmogelijkheden geeft door heel precies in te grijpen op de remmen, de sturing van de versnellingsbak en de motor. Het Hill Descent Control, dat eveneens tot de standaarduitrusting behoort, houdt op steile hellingen de snelheid onder controle zodat de bestuurder zich enkel nog om het stuur hoeft te bekommeren. Op veiligheidsvlak tot slot, kiest deze nieuwe compacte SUV voor de EyeSight-technologie die met 2 camera’s de weg “leest” en die veiligheidssystemen zoals de adaptieve cruisecontrol, het preventieve remsysteem (tot stilstand indien nodig) en de rijstrookassistentie controleert.

Hoe hij rijdt

Ten opzichte van de meeste van zijn rivalen binnen het segment van de compacte SUV’s  onderscheidt de XV 2017 zich in de eerste plaats door niet te doen alsof. Wanneer alle concurrenten (of toch bijna allemaal) zich het voorkomen van een avonturier aanmeten maar afgaan als een gieter bij de minste streep modder of een diep karrenspoor, vervolgt de XV onverschrokken zijn weg. Gekruiste assen, schuine kanten die flirten met de koprol, steile afdalingen, nijdige hellingen… hij schrikt nergens voor terug. Op geaccidenteerd en moeilijk terrein geraakt hij erg ver, althans op droge ondergrond en op gewone straatbanden. Op vettige ondergrond of modder zijn de banden de beperkende factor, maar zijn concurrenten hebben tegen dan al heel lang de handdoek in de ring geworpen. Op de weg blijkt dat de rolgeluiden beter beheerst blijven, dat de rolneiging minder uitgesproken is zonder voelbaar aan comfort in te boeten en dat de rijprecisie een trapje hoger staat. Enkel de CVT-bak komt het mooie eindrapport wat verstoren, met een onuitstaanbaar “koffiemoleneffect” bij volledige belasting. Eerlijk gezegd zou een goede automaat met koppelomvormer zich beter van zijn taak kwijten.

Prijs&uitrusting

Eerlijk is eerlijk, zonder zicht op de definitieve prijzen voor ons land kunnen we ons na deze avant-première moeilijk uitspreken over de verhouding tussen prijs en uitrusting. In ieder geval bleef de vorige XV met zijn 2.0 en zijn CVT-bak onder de grens van 30.000€. En de logica dicteert dat het nieuwe model hierbij in de buurt zou moeten liggen. Die prijs moet je afwegen ten opzichte van wat de XV te bieden heeft: een automaat (voortaan standaard want er staat geen manuele bak meer in de catalogus), een echte permanente vierwielaandrijving met 3 differentiëlen, een veiligheidsuitrusting van de bovenste plank (EyeSight enzovoort) en standard het X-Mode rijprogramma dat de auto zijn mobiliteit verleent tot ver en zelfs heel ver buiten de begane paden.

Concurrenten

Met zijn 4,46m lengte zit de nieuwe XV middenin het ondertussen erg uitgebreide segment van de compacte SUV’s. Bij de massaconstructeurs vind je in alfabetische volgorde onder meer de Citroën C4 Aircross, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Kia Sportage, Mazda CX-5, Mitsubushi ASX, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Seat Ateca, Ssangyong XLV… Schoon volk, zoveel is zeker, maar geen van allemaal met de avontuurlijke capaciteiten van de XV (sommigen bestaan zelfs niet in 4x4), de Trailhawk-variant van de nieuwe Compass niet te na gesproken misschien.

Ons verdict

Jammer dat zijn lijn niet nadrukkelijker evolueert want voor de rest boekt hij een opmerkelijke vooruitgang. Te beginnen bij de kwaliteit die je in het interieur tegenkomt, terwijl ook de veiligheidsuitrusting en de connectiviteit een update kregen. Daarnaast zijn er nog zijn echte terreincapaciteiten, zijn verder verfijnd rijgedrag en ga zo maar verder. Kortom, de XV is een pak nieuwer dan hij op het eerste gezicht lijkt. Misschien wel jammer dat het gamma zodanig is afgeslankt dat er enkel nog een atmosferische 2.0 boxer wordt aangeboden die standaard gekoppeld is aan een CVT. We hebben al met betere huwelijken tussen motor en versnellingsbak gereden. Voor de rest echter verdient deze XV ongetwijfeld de aandacht. Zeker van de mensen die om meer gegronde redenen dan een stoer uiterlijk op zoek zijn naar een SUV. Het ontdekken waard.

In dit artikel : Subaru, Subaru XV

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars